Lentokoneista tuttua "mustaa laatikkoa" testattu jo 2 900 autossa – tuleeko pakolliseksi?

Trafi on testannut autoihin asennettavaa "mustaa laatikkoa", joka kertoo viranomaiselle missä autoa on ajettu. Lisäksi se voi paljastaa muun muassa kuljettajan ajotavan.

Liikenne ja kuljetus
Musta Laatikko.
Auton musta laatikko toimii samalla periaatteella kuin lentokoneessa. Hinta vaihtelee muutamasta kympistä satoihin euroihin. Sen voi asentaa vaikka itse.Risto Mattila / Yle

Auton musta laatikko on kirjaimellisesti nimensä mukainen: musta, muovinen, tupakka-askia pienempi rasia, jossa on liitäntöjä ja puhelimista tuttu sim-korttipaikka. Tutustuimme laitteeseen sitä myyvän Semelin tiloissa Vantaalla.

Laite toimii kuin lentokoneen musta laatikko. Se voi lähettää tietoa haluttuun osoitteeseen sijainnistaan ja nopeudestaan. Kalliimmista versioista saadaan irti myös kiihtyvyys, mikä taas kertoo kuljettajan ajotavasta.

Laitteen avulla voidaan ottaa ulos myös auton teknisiä tietoja, kuten vikakoodeja. Siihen voidaan lisätä myös esimerkiksi kuljettajan tunnistamisominaisuus tai jopa alkolukko.

Semelin IT-arkkitehti Petri Pehkosella on laite itselläänkin autossaan, ajotavan kehittämistä silmällä pitäen.

– Olen tarkkaillut laitteen avulla omaa kaasunkäyttöäni, kiihdytyksiä ja jarrutuksia, ja nythän minusta on tullut tosi rauhallinen ajaja, hän virnistää.

Laitteen käyttöönotto on käytännössä nopeaa. Sen kiinnittäminen esimerkiksi auton kojelautaan kaksipuoleisella tarralla vie vain muutaman minuutin. Johdon kytkeminen auton tietoliikenne- eli OBD-liitäntään, ja sen peittäminen verhoiluun on jo vaikeampi rasti, mutta ei mahdoton sekään itse tehdä. Lisäksi tarvitaan kännykkäsovellus tai vastaava.

Laite maksaa muutamasta kymmenestä eurosta pariin sataan euroon riippuen ominaisuuksista. Semel myy laitetta esimerkiksi yrityksille, jotka haluavat tietää, missä heidän autonsa liikkuvat tai miten niillä ajetaan.

Trafin tietojohtaja: Ei ole kallista

Laitteella voitaisiin kerätä myös paljon puhuttua autoilun veroa tai maksua. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin liikennelabra on jo testannut mustaa laatikkoa 2 900 autossa ja kokemukset olivat hyviä.

Juha Kenraali.
Trafin tietojohtaja Juha Kenraali sanoo, että tienkäyttömaksun keräämiseen soveltuva järjestelmä voidaan rakentaa nopeasti ja edullisesti.Risto Mattila / Yle

Tiedotusvälineissä esillä olleet väitteet siitä, että järjestelmä olisi kallis pystyttää tai ylläpitää liikennelabran kokeilu todisti vääriksi, kertoo tietojohtaja Juha Kenraali Trafilta.

– Kokemukset olivat juuri päinvastaisia. Saatiin viitteitä siitä, että kyse ei olisi kalliista ratkaisusta. Järjestelmä saatiin aika nopeasti pystyyn ja teknisesti pystyttiin hyödyntämään olemassa olevaa teknologiaa. Vain tiedonvälitystä varten rakennettiin väylät. Kokonaiskustannukset olivat pienet.

Autoilijalle lisäpalveluita

Kokeilussa mukana ollut teleoperaattori oli niin ikään tyytyväinen.

– Auton liikkuessa syntyy dataa, josta on autoilijalle hyötyä. Kysyimme autoilijoilta millaisia tarpeita heillä on ja päädyttiin, että ajoneuvossa täytyy olla päätelaite, jolla voidaan välittää kuljettajalle tietoa. Esimerkiksi siitä, millaisia onnettomuuksia hän kohtaa tai onko toimimattomia liikennevaloja tai tietyömaita. Näitä tunnuttiin arvostavan, kertoo liiketoiminnan kehitysvastaava Jouni Sintonen Soneralta.

Jouni Sintonen.
Teleoperaattoria kiinnostaa laajentaa liiketoimintaansa myös autojen sisälle. Auton musta laatikko sisältää puhelimesta tutun sim-kortin. Kuvassa liiketoiminnan kehitysvastaava Jouni Sintonen Soneralta.Risto Mattila / Yle

Myöskään laitteen mukana seuraavaa pakollista seurantaa eivät kokeilussa mukana olleet autoiljat säikähtäneet. Jokainen kokeeseen osallistunut suostui luovuttamaan kerätyt tiedot eteenpäin viranomaiselle, kertoo Sintonen.

Hyvien kokemusten pohjalta Sonera aikoo jatkaa autoilijoille räätälöityjen palvelujen kehittämistä riippumatta siitä, otetaanko maksujenkeräysjärjestelmä Suomessa joskus käyttöön vai ei.

Hinnat pudonneet ja laitteet pienentyneet

Valmius kerätä autoiluun liittyviä maksuja digitaalisesti ollut teknisesti olemassa jo 2000-luvun alusta lähtien, kertoo teknologiajohtaja Tuomo Roivainen Semeliltä.

– Ensimmäinen järjestelmä oli valmis jo, kun GPS-satelliittijärjestelmät ja GPRS-verkot olivat valmiina 2004–2005. Teimme jo tuolloin kokeita järjestelmillä ja ne näyttivät toimivan täydellisesti. Hinnat ovat noista ajoista pudonneet noin kymmenesosaan ja laitteet pienentyneet.

Entä tietoturva – onko järjestelmä suojattu niin, että sitä ei voi näpelöidä?

– Mikään laite ei ole sataprosenttisen murtovarma, mutta on keinoja suojata sitä tietoa. Laite lähettää vain yhteen osoitteeseen tietoa. Itse laitteeseen päin ei kukaan pääse käsiksi, Pehkonen kertoo.

Tienkäyttömaksua alettiin valmistella liikenneministeriössä jo edellisen hallituksen aikana. Satelliittipaikannukseen perustuva kilometriperusteinen tienkäyttömaksu ei kuitenkaan koskaan edennyt Jorma Ollilan työryhmän selvitystä pidemmälle.

Mikäli poliittista tahtoa löytyy, ja lainsäädännölliset ym. kysymykset saadaan ratkaistua, voi auton musta laatikko olla yksi varteenotettava vaihtoehto kerätä tulevaisuudessa autoilun veroja uudella tavalla.

Juttua korjattu 3.1. kello 10.21: Laitetta on testattu 2 900 autossa, ei tuhannessa, kuten jutussa ja otsikossa alun perin kerrottiin.