Tampereen ilmanlaatu on pysynyt ennallaan – Rantatunnelilla ei juuri vaikutusta

Ilmanlaatua seurataan tunnelin lähistöllä tarkasti ainakin vielä koko vuoden 2017 ajan.

ilman epäpuhtaudet
Autoja menee sisään ja tulee ulos Tampereen Rantatunnelin Santalahden suuaukosta.
Auto pääsivät rantatunneliin marraskuussa. Tunnelin käyttöönotto ei juuri heilauttanut Tampereen ilmanlaatuindeksiä puoleen tai toiseen.Matias Väänänen / Yle

Autot ovat marraskuusta lähtien sukeltaneet rantatieltä tunneliin, mutta se ei ole vaikuttanut juurikaan ilmanlaatuun. Ilma tunnelin suuaukoilla on suunnilleen samanlaista kuin liikenteen muissakin mittauspisteissä. Ilmanlaatuindeksi on hyvä tai tyydyttävä.

– Tunnelin louhinnan aikaan tuli valituksia pölystä ja melusta, mutta nyt on ollut rauhallista. Valituksia ei ole enää tullut, sanoo ympäristötarkastaja Ari Elsilä Tampereen kaupungilta.

Ilmanlaatu vaihtelee sään mukaan, esimerkiksi pakkasella epäpuhtaudet jäävät lähelle maan pintaa. Myös tuulen voimakkuus ja suunta vaikuttavat, joten tunnelin mittauspisteilläkin näkyy, käykö tuuli Näsijärveltä vai kaupungin suunnasta.

Raportti ei lupaa yllätyksiä

Ilmatieteen laitos seuraa ilmanlaatua tunnelin päissä, mittauspisteet ovat Santalahdessa ja Naistenlahdessa. Seuranta alkoi jo tunnelin rakennusaikana ja jatkuu vielä ainakin alkaneen vuoden loppuun.

– Keväämmällä tulee raportti viime vuodelta. Siinä eritellään rakennusajan ilmanlaatumittaukset niistä, jotka saatiin kun tunneli on jo avattu, sanoo Ilmatieteen laitoksen Jenni Latikka.

Jenni Latikka sanoo, ettei odota kummastakaan raportista suuria yllätyksiä.

– Ei, en odota kun verrataan liikenteeseen yleensä. Tilanne lienee aika normaali, niin viime vuoden raportissa kuin alkaneelta vuodeltakin kertyvissä mittauksissa.

Piippujen pituus riittää

Ilmanvaihtopiippuja tunnelin molemmilla suuaukoilla epäiltiin rakennusaikana liian lyhyiksi. Erityisesti Armonkallion asukkaat olivat huolissaan hiukkaslaskeumista, ja piippujen pituudesta tuli jopa valtuustokysely.

Ilmatieteen laitos on pitänyt piippuja riittävinä eikä näkemys ole muuttunut tunnelin avaamisen ja ensimmäisten mittausten jälkeen.

– Jo kaikki mallinnukset osoittivat, ettei korkeudella ole sittenkään niin suurta merkitystä, Jenni Latikka vahvistaa.