Talvirengaspakko koskee nyt myös rekkoja, linja-autoja ja tiettyjä traktoreita

Vuoden alussa voimaan astuneen asetuksen mukaan Suomen teillä liikkuvissa kuorma- ja linja-autoissa, yli 3,5 tonnin henkilöautoissa ja tietyissä traktoreissa on oltava talvirenkaat, joiden pääurien syvyys on vähintään viisi millimetriä.

liikenne
Kuorma-auton rengas
Timo Nykyri / Yle

Suomen teillä liikkuvien raskaiden ajoneuvojen talvirengaspakko astui voimaan 2. tammikuuta. Asetuksen mukaan kuorma- ja linja-autoissa on oltava vetävillä akseleilla talvirenkaat, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään viisi millimetriä. Talvirengaspakko on voimassa joulukuun alusta helmikuun loppuun. Asetus koskee lisäksi yli 3,5 tonnin henkilöautoja ja traktoreita, joiden rakenteellinen nopeus ylittää 60 kilometriä tunnissa.

SKALin Itä-Suomen toiminnanjohtajan Heikki Lappalaisen mukaan vaatimus ei juurikaan vaikuta suomalaisiin yrittäjiin, koska ajoneuvoissa on käytetty talvirenkaita jo aiemmin.

– Jos haluaa liikkua turvallisesti, täytyy karkeampaa rengasta laittaa etupyöriin. Osa jo nyt jopa nastoittaa renkaat, hän sanoo.

SKAL on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö.

Talvirengaspakko koskee myös ulkomaalaisia kuorma-autoja ja ajoneuvoja. Lappalainen uskoo tämän tasoittavan alan kilpailua.

– Toivottavasti rajalla tarkistus tehtäisiin, ettei pääsisi enää tänne luistelemaan, hän sanoo.

Helmi–maaliskuussa 2015 tehdyn selvityksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) Suomen teillä liikkuneiden kuorma-autojen vetävien ja ohjaavien akselien renkaista vain kolme prosenttia oli syvyydeltään alle viisi millimetriä. Selvitystä varten tarkastetuista yli 600 ajoneuvosta noin kymmenen prosenttia oli ulkomaalaisia.

Raskaille ajoneuvoille ja niiden yhdistelmille ei ole Suomessa aiemmin ollut erityisiä talvirengasvaatimuksia.

Tullissa ollaan tammikuussa tarkkana

Tulliylitarkastaja Jouni Väkevä Nuijamaan tullitoimipaikalta kertoo rajanylityspaikkojen kiinnittävän nyt alkuvuoden aikana erityistä huomiota ulkomaalaisten raskaiden ajoneuvojen renkaisiin.

Väkevä ei usko uuden säädöksen vaikuttavan merkittävästi Venäjältä tulevaan rekkaliikenteeseen. Venäjällä raskaan liikenteen renkaiden uravaatimus on neljä millimetriä ja talvirenkaat ovat pakolliset kaikilla akseleilla.

– Jos venäläiset kuljettajat noudattavat omia vaatimuksiaan, ne ovat osittain ankarammat ja osittain pienemmät kuin meidän vaatimuksemme.

Renkaat on yksi kohde tullin tekemässä teknisessä kunnon tarkastuksessa, joka tehdään pistokokeena osalle ajoneuvoista.

Tulliylitarkastaja Ari Peltonen Helsingin tullista kertoo, että asetus ei ole toistaiseksi aiheuttanut satamaliikenteessä häiriöitä. Hänen mukaansa Euroopasta tuleva raskaan liikenteen kalusto on ollut jo aiemmin hyvässä kunnossa.

– Haastattelemani kuljettajat ovat kertoneet olleensa tietoisia Suomessa voimaan tulevista säädöksistä hyvissä ajoin, hän sanoo.

Myös satamissa seurataan uuden asetuksen noudattamista erityisen tarkasti alkuvuodesta. Tullin mukaan talvirengasvaatimus voi vielä muuttua, koska sitä koskevat säännökset tulevat uudelleen arvioitaviksi tieliikennelainsäädännön kokonaisuudistuksessa.