Liikunta-asiantuntija: Pätkäliikunnan lisääminenkin riittää - lopeta tolkuton istuminen

Uusi tieto osoittaa yhä vahvemmin, että kaikki liikunta ja liikkuminen vaikuttaa positiivisesti.

terveys
Nainen sauvakävelee lumipyryssä.
Elämänmuutoksia kannattaa tehdä pienten muutosten kautta, suosittaa liikunta-asiantuntija.Derrick Frilund / Yle

Vuoden alku on perinteisesti aikaa, jolloin suomalaiset kokevat tarpeen tehdä elämäntaparemontteja. Liikuntaharrastuksia aloitetaan ja lopetetaan sitten hiljakseen kevään edetessä.

Kynnystä muutokselle ei kannatakaan nostaa liian korkeaksi, suosittaa UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori Tommi Vasankari. Pienten ja helppojen muutosten tekeminen, ja niiden pitäminen on huomattavasti helpompaa kuin suurten ja kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttaminen.

– Usein kuvitellaan että liikunnan aloittamisen täytyy olla jotain ihmeellistä, ja tavoitteena tulee olla vähintään puolimaraton. Se voi kuitenkin olla niinkin pienistä asioista kiinni kuin että hyppää bussista pari pysäkinväliä aikaisemmin ja kävelee vähän rappusia, sanoo Vasankari Yle Radio Suomen Ajantasan haastattelussa.

Pätkäliikuntakin vaikuttaa

Liikuntasuositusten mukaan liikuntaa pitäisi harrastaa vähintään 10 minuuttia päivässä, jotta sen vaikutukset näkyisivät aineenvaihdunnassa. Vasankarin mukaan uusi tieto painottaa yhä vahvemmin, että kaikki liikunta ja liikkuminen vaikuttaa positivisesti.

– Erilaiset lyhytkestoistakin liikuntaa mittaavat aktiivisuusrannekkeet ja muut härpäkkeet ovat tuoneet paljon uutta tietoa, ja kun näillä tiedolla höystetään vanhoja suosituksia niin huomataan että suositukset perustuvat lähinnä siihen, että tutkimuksissa on selvitetty juuri 10 minuutin pätkiin jaetun liikunnan vaikutuksia.

– Tällä hetkellä ajattelu on siirtynyt siihen, että periatteessa kaikki mitä valveilla ollessasi teet, pätkistäkin koottuna, vaikuttaa.

"Lopeta tolkuton istuminen"

Tavoitteena pitäisi olla erityisesti tolkuttoman istumisen ja paikallaanolon vähentäminen, sanoo Vasankari. Tavoitteena voi yksinkertaisesti olla myös se, että kokeilee jotain uutta. Paras vaste liikunnasta tulee silloin, kun uskaltaa tehdä jotain erilaista, muistuttaa Vasankari.

Entä jos liikunnan pakkosyöttö ärsyttää ja lääkärin suositukset liikuntaharrastuksen aloittamisesta ottavat päähän? Vasankari suoittelee kysymään itseltään tuntuuko siltä, että omalle ololleen pitäisi tehdä jotain.

– Jos tuntuu että liikunta ei ole mun juttu, niin silloin voi ottaa pari kirjainta sanasta pois ja muuttaa se liikkumiseksi. Se on meille kahdella jalalla kulkeville välttämätön toiminta ja kyvystä liikkua kannattaa pitää huolta, painottaa UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari.