Joulukaupan sujumisesta ensiarviot: S-ryhmä kehuu myyntiään

Kaupan ala ennakoi joulukuussa, että joulukauppa kasvaisi edellisvuoteen verrattuna. Pörssiyhtiöt Kesko ja Stockmann eivät paljasta joulumyynnin saldoa vielä loppiaisviikolla. S-ryhmä sen sijaan antoi ensiarvion myynnistään.

kauppa
Ihmisiä kauppakeskuksessa.
Henrietta Hassinen / Yle

SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine: Miten S-ryhmän joulumyynti sujui?

Olemme tyytyväisiä joulukauppaan sekä ruokakaupan että käyttötavarakaupan osalta. Pääsimme ihan mukavaan kasvuun molemmilla alueilla.

Kuinka paljon kasvua kertyi?

Viime vuoden tammi-syyskuussa kasvoimme marketkaupassa (esimerkiksi Prismat) 3,7 prosenttia. Nyt joulukaupan osalta olemme samassa suuruusluokassa. Pääsimme mukavaan kasvuun ruokakaupassa ja käyttötavaroiden osalta.

Entä miten Sokos-tavaratalojen myynti kehittyi?

Sokoksen osalta tammi-syyskuun kehitys oli 2,5 prosentin luokkaa. Joulukaupassa olimme reilusti yli tuplasti tässä vauhdissa. Olemme myös Sokoksen osalta erittäin tyytyväisiä joulukaupan kasvuun.

Tavaratalokauppa on ollut vaikeuksissa viime vuosina. Miksi Sokos pärjäsi?

Sokoksen kanssa on tehty viime vuosien aikana kovasti töitä: On pyritty uudistumaan ja keskitytty muodin ja kauneuden ympärille. Samalla tuotteita ja markkinointiviestintää on uudistettu. Se että haasteellisessa markkinatilanteessa on päästy positiiviseen kehitykseen, on monen asian summa.

Onko markkina kasvanut vai oletteko onnistuneet kahmimaan muilta markkinaosuuksia?

Kakku ei ole hirveästi kasvanut. Eri mittareiden mukaan näyttää siltä, että olemme pärjänneet kasvun osalta jonkin verran markkinaa paremmin.

Entä alennusmyynnit: Toimiiko konsepti edelleen verkkokaupan aikakaudella?

Alennusmyynnit ovat tärkeä vuoden lopetus ja uuden vuoden avaus. Kyllä se edelleen toimii. Uskomme monikanavaiseen maailmaan. Parhaimmillaan verkkokauppa ja myymälät toimivat saumattomasti yhdessä.

Voiko hyvin sujuneesta joulukaupasta vetää johtopäätöstä Suomen talouden piristymisestä?

Sitä me kauppiaat tietysti kaikki toivomme. Toivottavasti ilmassa olevat pienet positiiviset kasvun merkit vahvistuvat ja sitä kautta syntyisi markkinaan vetoapua. Se olisi hyvä uutinen suomalaiselle työllisyydelle ja kaupalle.