Varo aamupalan sokeripommeja – tumma leipäkin voi sisältää lähes limsan verran sokeria

Aamu- ja välipalatuotteiden sokerimäärät voivat olla yllättävän korkeita. Ruisleipien sokeripitoisuuksissa on isoja eroja, ja muroissa voi olla sokeria jopa limonadia enemmän.

terveys
Myslit ja murot voivat olla hyvin sokerisia.
Myslit ja murot voivat olla hyvin sokerisia.AOP

Ruisleipä maistuu suomalaisille. Sen huomaa, kun katsoo marketin pitkää leipähyllyä, josta löytyy tummia leipiä joka lähtöön ja makuun.

Ruisleivissä on runsaasti terveellisiä kuituja, mutta niiden sokeripitoisuuksissa on isoja eroja. Vaihteluväli on alle prosentista jopa noin kymmeneen prosenttiin.

– Jos kaikki ruisleipä, mitä ihmiset syövät, sisältäisi kymmenen prosenttia lisättyä sokeria, siitä tulisi päivässä noin 10-15 grammaa sokeria. Se olisi tietysti lisä siihen sokerin kokonaismäärään, jota pitäsi vähentää, sanoo Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.

Ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.
Ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.Jani Saikko / Yle

Ruisleivissä on enimmäkseen luontaista sokeria

Fogelholmin mukaan ruisleipä on kuitenkin kokonaisuutena terveellinen tuote ja hyvä hiilihydraatin lähde, vaikka siinä olisi ylimääräistä sokeria.

– Ruisleivässä on paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Lisäksi kuidut ja entsyymit edesauttavat suoliston toimintaa ja sitä kautta ihmisen terveyttä.

Suurimmassa osassa ruisleivistä on vain luontaista sokeria. Lisättyä sokeria on lähinnä tummissa leivissä, joiden valmistuksessa on käytetty siirappia.

Yllättävää on kuitenkin se, että joidenkin tummien leipien sokeripitoisuus lähentelee jopa limonadin ja maustetun jogurtin sokeripitoisuutta.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Kyllä äitien ja isien kannattaisi lukea tuoteselosteet tarkkaan ennen kuin ostavat kullannupuille aamiaismurot.

Ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm

Fogelholm pitää maustamatonta jogurttia sokeroitua parempana vaihtoehtona. Samalla hän kuitenkin huomauttaa, että maustetuissa jogurteissa on myös paljon hyviä ravintoaineita jäljellä, vaikka lisätty sokeri heikentää niiden ravintoarvoa.

Ravitsemustieteilijä kehottaa aloittamaan sokerin vähentämisen ensisijaisesti virvoitusjuomista, makeisista ja leivonnaisista, joista kertyy paljon helpommin suuria määriä lisättyä sokeria kuin leivästä tai jogurtista.

Lisäksi osa maustettujen jogurttien ja leipien sokereista on luontaista sokeria, joka ei ole yhtä haitallista kuin erikseen lisätty.

– Lisätty sokeri heikentää ruuan ravintoarvoa. Se tuo energiaa, mutta ei vitamiineja ja kivennäisaineita. Lisätty sokeri pystyy hyvin nopeasti nostamaan elimistön sokeriarvoja paljon korkeammaksi kuin luontainen sokeri, joka käyttäytyy ruuansulatuksessa maltillisemmin.

Lasten murot pahoja sokeripommeja

Aamiaispöydän pahimmat sokeripommit löytyvät Fogelholmin mukaan muro- ja myslihyllystä.

– Sieltä löytyy sellaisia pommeja, että ei ole tosikaan. Ne pitäisi minun mielestäni tarjota perunalastujen kanssa samassa osastossa mieluummin kuin aamiaismuroina. Kyllä äitien ja isien kannattaisi lukea tuoteselosteet tarkkaan ennen kuin ostavat kullannupuille aamiaismurot.

Muroissa ja mysleissä on myös vähäsokerisia vaihtoehtoja, mutta monien tuotteiden sokeripitoisuus vaihtelee noin 20-30 prosentin välillä.

Etenkin lapsille valmistetaan hyvin makeita muroja, joissa voi olla jopa kolminkertainen määrä sokeria limonadiin verrattuna.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka