Mikä tahansa taulu voi olla aito väärennös – kovia väitteitä taidekaupasta

Suuren taideväärennösjutun syytetty, entinen taidekauppias Jouni Ranta löylyttää kirjassa "Vilpitön mieli" Suomen taidekaupan yläporrasta lepsuilusta ja asiantuntijoita vastuun väistelystä. Ranta kertoo, että historialla ryyditetyt väärennetyt taulut kiertävät markkinoilla yhä.

kulttuuri
Entinen taidekauppias Jouni Ranta.
Entinen taidekauppias Jouni Ranta.Antti Haanpää / Yle

”Vilpitön mieli” –kirja ampuu kovilla. Marko Erolan ja Jouni Rannan kirja väittää, että väärennetty taide on ollut ”maan tapa” aina 80-luvulta alkaen. Entisen taidekauppiaan kirjan alaotsikko kertoo myös paljon: "Miten myin Suomen täyteen väärennettyä taidetta".

– Kirjan vastaanotto tulee olemaan tulikiven katkuinen. Mielensäpahoittajia on paljon. Tunteetkin saattava lyödä yli. Ihmisten kannattaisi kuitenkin odotella rauhassa eikä lähteä kiikuttamaan taulujaan heti Ateneumiin arvioitavaksi, neuvoo entinen taidekauppias Jouni Ranta.

Jouni Rannan tunnustuksellisten muistelmien viesti taiteen ostajille kuuluu: lukuisia suomalaisia ja ulkomaisia taitelijoiden töitä on väärennetty. Aidoiksi väitettyjä tauluja on levitetty kotimaisin voimin. Hän itse istuu yhtenä syytettynä Suomen suurimmassa taideväärennösoikeudenkäynnissä.

– En ole koskaan itse myynyt tauluja yksityisille ihmisille, vaan kauppiaille. Kaupan on ollut esimerkiksi Järnefeltiä, Maria Wiikiä, Ellen Thesleffiä... Suomen Kultakauden parhaita taiteilijoita.

Kova poru luvassa

– Tästä on huhuttu 30 vuotta. Odotin aikani, että huutokaupat olisivat itse puhdistaneet maineensa, kun niihin kohdistui epäilyjä. Mutta kukaan ei ole asiaan puuttunut. Niinpä minä, joka olen jo yhden rangaistuksen kärsinyt, ajattelin alkaa puhua.

Jouni Ranta on istunut taideväärennösten vuoksi kertaalleen vankilassa. Puhumiseen nyt kirvoittaa myös se, että Suomen tuotteliain ja taitavin taideväärentäjä nk. Taitelija on kertonut väärennöksistään poliisille.

– Kun hän tunnusti väärentäneensä 130 taulua, myös minä kirjoitin kirjaan, mistä tauluni olivat peräisin. Sitä ennen käytin yhden Suomen taideasiantuntijan lausetta: "Ei Suomessa näin hyvää väärentäjää ja taitelijaa ole. Hän tulee ulkomailta."

Tämä osa valtaisaa väärennösvyyhdin tutkintaa on poliisilla ja syyttäjillä yhä kesken. Kokeneet asiantuntijatkin ovat pitäneet "Taiteilijan" töitä monasti aitoina.

– Meillä on kyseessä ihan ainutlaatuinen tekijä. Hän on valtavan taitava. Tosin nykylaittein taulujen aitouden tunnistus on helpompaan. Ateneumkin sai jo 90-luvulla laitteita, joilla ikä ja ns. pigmentti voidaan tutkia.

Taideväärennös.
Poliisi

Maan tapa vailla valvontaa?

Pelkästään kotoperäisiin tauluhin ei suinkaan aina turvauduta. Väärennöksiä tehtaillaan myös ulkomaisista tuotteista, kertoo Jouni Ranta. Tauluja "tuunataan".

– Ulkomailta tuodaan paljon. Hyväsilmäinen kaveri vain kiertämään Euroopan kirpputoreja. Järnefeltin tapaiset taiteilijat ovat kirppiskamaa siellä. Niihin muutetaan pelkkä nimi. Niitä on aika vaikea selvittää, sillä taulujen pigmentti on vuosisadan vaihteesta.

Tauluille pyritään luomaan historiaa. Ns. epävarmat taulut muuttuvat Jouni Rannan mukaan ketterästi aidoiksi. Tavat ovat nykyisin siistiytyneet, mutta Ranta penää vanhojen väärennösten poimintaa pois markkinoilta. Yhtään epäilyttävää teosta ei saisi enää päästää julkisiin tiloihin, huutokauppoihin eikä museoihin.

– Kotonahan niitä on parhaalla paikalla sohvan takana. Jos taulu on myyty ensi kertaa 20 vuotta sitten, ja seuraava sukupolvi vie takaisin ostopaikkaan, sanooko myyjä: "Anteeksi, myymämme taulu ei ole aito ja antaa rahat takaisin?" Vai ottavatko vielä riskin ja myyvät edelleen? Tällainen vaara on olemassa. Taulut pyörivät ja pyörivät markkinoilla.

Ranta korostaa, että hän ei syytä ketään, mutta penää vastuuta. Myös vääriä tauluja ja taulukauppoja tutkinut Keskusrikospoliisi tukee Rannan sanomaa. Poliisi on huolestunut tasosta, jolla taulujen aitous on tähän mennessä varmistettu.

Väärennettyjä tauluja on myyty Suomesta myös ulkomaille - ainakin Ruotsiin ja Iso-Britanniaan.

"Myyntiin ei voi tulla joka toinen viikko arvoteos"

Kirjassa Jouni Ranta sanoo, ettei voi olla mahdollista, että opiskelleet ja kokeneet taidekauppiaat eivät ole muka ymmärtäneet jotain olevan vialla, kun myyntiin tulee joka toinen viikko arvoteos.

– Systeemi on luonut mahdollisuuden väärennösmarkkinoille. Suomessa on museot, huutokauppakamarit, viranomaiset - tänne on luotu ns. maan tapa. On olemassa jonkinnäköinen laki, mutta sitä ei kukaan vahdi eikä valvo.

"Vilpitön mieli" -kirja kertoo, että väärennettyjä tauluja on Suomessa alettu tutkia vasta 2000-luvulla. Väärentäjien ja huutokauppiaiden sijaan tuomiolle on tähän mennessä Rannan ja Erolan kirjan mukaan joutunut vain taidekauppiaita. Markkinoiden yläporras on selvinnyt lähes kuivin jaloin.

Jouni Ranta istuu itse syytettyjen penkillä Suomen suurimmassa taiderikosoikeudenkäynnissä. Helsingin käräjäoikeudessa on hänen seuranaan ensi lokakuuhun myös toistakymmentä muuta syytettyä. Joukossa eturivin taidevaikuttajiakin.

– Tämä on vain jäävuoren huippu. Mutta aika näkyvä huippu, sillä nyt puidaan 10 miljoonan euron vahinkoja. Mutta jos mennään 30 vuotta taaksepäin, siihen mahtuu monen monta samanlaista tapausta.