Teleyhtiöt perivät yritykseltä paperilaskusta jopa kympin – "Yritykset riskeeraavat maineensa tällaisella hinnoittelulla"

Kaikki suurimmat teleoperaattorit, Sonera, Elisa ja DNA, perivät yrittäjältä paperilaskusta rutkasti enemmän kuin henkilöasiakkaalta.

laskutus
Paperilasku.
Tiina Jutila / Yle

Teleoperaattorit perivät yrityksiltä kovia maksuja paperilaskuista. Soneran yritysasiakas joutuu maksamaan paperilaskusta kymmenen euroa, Elisan ja DNA:n vajaat kahdeksan euroa. DNA otti viimeisenä suurista operaattoreista yritysasiakkaiden maksun käyttöön vuoden alussa.

Puhelinoperaattorit perustelevat paperilaskun hintaa sillä, että yritysasiakkaiden laskuttamisesta aiheutuu enemmän kuluja kuin yksityisten ihmisten laskuttamisesta. Kuluttajariitalautakunnan asettama viiden euron katto yksityisten kuluttajien paperilaskulle ei vaikuta operaattorien yritysasiakkaiden hinnoitteluun.

– Yrityslaskut ovat kalliimpia tuottaa kuin kuluttajien laskut, sillä ne ovat keskimäärin huomattavasti useampisivuisia ja monimutkaisempia. Sen vuoksi niistä perittävä hintakin on toinen, sanoo DNA:n yritysasiakaspalvelun johtaja Seppo Väätäinen.

Paperilaskuja jopa satoja sivuja

Kalleinta hintaa yrittäjiltä perivän Soneran kuluttajatuotteiden johtaja Markus Lahtinen sanoo, että laajempi palveluvalikoima ja suurempi määrä tuotteita voivat johtaa siihen, että yritykselle kertyy paperilaskuja jopa satoja sivuja.

Lahtinen myöntää, että pienten yritysten paperilaskuista ei kerry kymmenen euron kuluja. Pienet yrittäjät maksavat näin isompien aiheuttamia kuluja.

– Hinnoittelun selkeyden vuoksi hinta on kuitenkin sama kaikille yrityksille, eikä tähän ole tulossa muutoksia.

Yrityslaskut ovat kalliimpia tuottaa kuin kuluttajien laskut.

Seppo Väätäinen

Linja on sama myös Elisalla ja DNA:lla. DNA:n Seppo Väätäinen sanoo, että yritysten jakaminen eri maksuluokkiin ei olisi edes mahdollista.

Soneran yritysasiakkaiden tuskaa helpottaa se, että eri tuotteista voi saada yhteislaskun, jolloin kymmenen euron laskutuslisää ei tarvitse maksa monta kertaa. Jos kuukausilaskun summa on pieni, se veloitetaan vasta seuraavan laskun yhteydessä.

Elisan yritysasiakkaiden liittymistä ja palveluista vastaava liiketoimintajohtaja Petteri Svensson sanoo, että paperilaskuja haluava pienyrittäjä voi harkita palvelujen hankkimista Elisa Saunalahti-kuluttajapalvelusta. Paperilaskulisä on tällöin 1,89 euroa, mutta yrittäjä jää vaille Elisan yritysasiakkaiden palveluja.

Paperilaskulisän nostoon ei paineita

Soneran yritysasiakkaiden paperilaskun hinta nousi kymmeneen euroon viime kesänä eikä Markus Lahtisen mukaan summaan ole tulossa muutoksia.

Elisan 7,90 euron maksu on ollut käytössä keväästä 2013 lähtien. Suunnitelmia hinnan korottamiseen ei tällä hetkellä Petteri Svenssonin mukaan ole.

Hinnoittelun selkeyden vuoksi hinta on sama kaikille yrityksille.

Markus Lahtinen

DNA:n Seppo Väätäisen mukaan vuoden alussa käyttöön otettu 7,90 euron hinta määräytyi toimialan käytännön ja paperilaskujen toimituskulujen mukaan eikä muutostarpeita ole hetikohta näkyvissä.

Väätäisen mukaan paperilaskulisällä halutaan paitsi periä yrityksiltä laskutuksesta aiheutuneet kulut, myös ohjata niitä entistäkin enemmän sähköisten palvelujen käyttöön.

Hän uskoo, että yhteydenottoja sähköiseen laskuun siirtymiseksi tulee lisää, kun postilaatikkoihin putoavat ensimmäiset laskutuslisän sisältävät kirjeet.

Yrittäjät: Operaattorit voivat pilata maineensa

Yrittäjäjärjestössä operaattorien hinnoittelua osin ymmärretään.

– Emme me tätä hirveästi moiti, asettelee sanojaan Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin.

Yritykset riskeeraavat maineensa tällaisella hinnoittelulla.

Satu Grekin

Kymmenen euron lisämaksu paperilaskusta tuntuu Grekinin mielestä kuitenkin aika kovalta. Ongelmia tulee Grekinin mukaan, jos on kyse sellaisesta palvelusta, jota ei ole mahdollista ostaa muilta eikä vaihtoehtoja ole. Silloin pienen yrityksen on pakko hyväksyä määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen menettely.

– Yritykset riskeeraavat maineensa tällaisella hinnoittelulla, se on ihan turhaa maineenhallintariskiä.

Grekinin mielestä on selvää, että teleoperaattorit haluavat korkeilla paperilaskuhinnoilla ohjata asiakkaat käyttämään sähköisiä palveluja.

Paperilasku voi Grekinin mukaan olla tarpeen esimerkiksi sivutoimisille yrittäjille ja luovien ajojen yrittäjille. Grekin toivoo pienille yrityksille koontilaskuja, jotta niiden ei tarvitsisi maksaa paperilaskulisää moneen kertaan.