Taloudellinen epävarmuus kalvaa brexit-Britanniaa

Ajaako brexit EU-maat ja Britannian verokilpailuun?

pankkitoiminta
Lontoo City
Hannah McKay / EPA

Lontoon Cityssä pilvenpiirtäjät kurottelevat korskeasti kohti taivaita, mutta alueen työntekijät ovat varpaillaan.

Britannian pääministeri Theresa May julkisti viime viikolla pyrkimyksensä irrottaa maa EU:n lisäksi myös unionin sisämarkkinoilta, mikä sai Robin Cliffordin pelkäämään työpaikkansa puolesta.

– Jos meillä ei ole pääsyä sisämarkkinoille, menetämme rutkasti työpaikkoja. Luulen että suuret finanssialan yhtiöt muuttavat pois, IT-asiantuntija Clifford arvelee.

Osa finanssialasta tekee lähtöä

HSBC-pankki vahvisti heti Mayn kommenttien jälkeen siirtävänsä tuhat työpaikkaa Lontoosta Pariisiin. Sveitsiläinen UBS ilmoitti siirtävänsä toisen mokoman pääasiassa Frankfurtiin. Kokonaisuudessaan finanssialalta voi lähteä jopa 100 000 työpaikkaa.

Metroon kiirehtivä Lloyd’s-vakuutusjätin meklari David Taylor paljastaa, että hänen yhtiönsä tekee jo käytännön muuttovalmisteluja.

– Yhtiö haluaa avata sivukonttereja unionimaihin, jotta se voi jatkaa toimintaa sisämarkkinoilla.

Esimerkiksi aasialaiset ja yhdysvaltalaiset yhtiöt tähyilevät Eurooppaan. Jos Britannia irtautuu sisämarkkinoilta, ne eivät enää voi toimia EU:n alueella Lontoosta käsin.

Myös suurten autovalmistajien on ennustettu lähtevän Britanniasta pois brexitin vuoksi.

Hallituksen taloustoimet ovat huteralla pohjalla

Britannian talouselämä teki lukkojarrutuksen maan brexit-päätöksen jälkeen. Kolmannes yrityksistä jäädytti investointisuunnitelmansa päätöksen vuoksi. Punnan arvon romahtaminen kertoi markkinoiden huolesta.

Valoa pimeyteen on tuonut autonvalmistaja Nissanin syksyllä tekemä laaja investointipäätös. EU-eroon sitoutunut Britannian hallitus on esitellyt 7 000 työpaikkaa luovaa satsausta todisteena brexitin jälkeisestä elinvoimasta.

Päätöstä siivittivät kuitenkin hallituksen Nissanille antamat salamyhkäiset takeet. Tutkija Swati Dhingra pitää salaista sopimusta huolestuttavana.

– Kukaan ei tiedä mitä hallitus on luvannut Nissanille. Muutkin yhtiöt saattavat pian olla suoraan yhteydessä hallitukseen saadakseen myönnytyksiä. Tämä on huonoin tapa luoda teollisuuden toimintaperiaatteita.

Britannia voi alkaa kilpailla veroilla

Hallitus on saattanut antaa myös yleisempiä takeita yritysten verotuksen ja työlainsäädännön keventämisestä. Tämä auttaisi Britanniaa säilyttämään houkuttelevuutensa EU:hun vietävien autojen valmistusmaana, jos brexit tuo tullimaksuja ja muita lisämaksuja mukanaan.

Swati Dhingran mielestä tämä luo uhkaa kiihtyvästä sääntely- ja verokilpailusta EU-maita vastaan.

– Toivon että sääntelyä ei kevennetä vain bisneksen nappaamiseksi muilta mailta. Mutta näyttää siltä, että hallitus on tarttumassa tällaisiin keinoihin, London School of Economicsin tutkija analysoi.

Myös Britannian valtiovarainministerin puheet kertovat verokilpailun riskistä. Philip Hammond uhkasi runsas viikko sitten, että Britannia muuttaa "taloudellista toimintamalliaan", jos maa ei saa EU-eroneuvottelussa mieleistään kauppasopimusta.

Tohtori Swati Dhingra muistuttaa, että sisämarkkinoilta eroaminen ja yhteisöveron laskeminen voi olla ristiriidassa pääministeri Mayn tavoitteiden kanssa. May sanoi virkaanastujaispuheessaan tavoittelevansa taloudellisesti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa.

– Tullimuurien nouseminen iskee pahimmin alueisiin, jotka ovat riippuvaisimpia viennistä EU-maihin. Matalapalkkaisille työntekijöille ei ole luvattu verohelpotuksia, kuten yrityksille.

Brexitin taloushaitat tulevat vasta eron jälkeen

Britanniassa EU-eroa ajaneet syyttävät unionia kannattavia kielteisestä ajattelusta.

He tyrmäävät tutkijatkin, sillä asiantuntijoiden pelottelusta huolimatta Britannian talous ei ole romahtanut brexit-päätöksen jälkeen.

Swati Dhingra kiistää syytökset. Hänen mielestään vakavasti otettavat tutkijoiden väitteet on sekoitettu EU-jäsenyyden puolesta kampanjoineiden argumentteihin.

– Emme koskaan ennustaneet lyhyen tähtäimen vaikutuksia. Tutkimme vain tilannetta Britannian EU-eron jälkeen.

Dhingra muistuttaa, että Britannia ei ole vielä eronnut unionista. Suurimmat vaikutukset tulevat vasta, kun EU-erosopimus on sinetöity.

– Tutkijat ovat melko yksimielisiä siitä, että maan kansantuote pienenee kolmella prosentilla, jos Britannia putoaa kaupankäynnissään maailmankauppajärjestö WTO:n säännöille. Pudotus olisi vain prosentin luokkaa, jos Britannia säilyttäisi sisämarkkinaoikeutensa Norjan tapaan.

Lontoon City muuttuu, mutta sen merkitys tuskin häviää

Britanniassa tutkijoiden enemmistö on yhä sitä mieltä, että maan talous kokee pian brexit-kolauksen. Toistaiseksi talous on porskuttanut, ja maan tilastoviranomaisen torstaina julkistamien tietojen mukaan bruttokansantuote kasvoi viime vuoden lopussa 0,6 prosenttia.

Mutta myös valtiovarainministeri Hammond sanoo, että talouskasvu hidastuu vuonna 2017, koska punnan arvon lasku alkaa nostaa kuluttajahintoja. Valtionvelan uskotaan kasvavan 90 prosenttiin bruttokansantuotteesta runsaan vuoden aikana.

Nissankin on ilmoittanut arvioivansa Britannian investoinnit vielä kertaalleen siinä vaiheessa, kun EU:sta eroamisen ehdot ovat selvät.

Britannia on kuitenkin sopeutuvainen ja kaupankäynnin osaava maa. Lontoon Cityssäkin uskotaan tulevaisuuteen.

– Lontoon City voi muuttua, mutta en usko, että sen merkitys finanssikeskuksena vähenee, vakuutuksenvälittäjä Dave Taylor summaa.