Tuore tutkimus: Tytöt uskovat lahjakkuuden olevan miesten piirre – lannistuvat jo alaluokilla

Viisivuotias pitää oman sukupuolensa edustajaa lahjakkaana. Koululaiset valitsevat todennäköisemmin miehen kuin naisen, kysyttäessä lahjakkaan ihmisen sukupuolta.

sukupuoli
Lapset leikkivät kuumana kesäpäivänä Dallasissa suihkulähteessä.
Lapset leikkivät kuumana kesäpäivänä Dallasissa Yhdysvalloissa vuonna 2015. Larry W. Smith / EPA

Tytöt alkavat kuusivuotiaina nähdä itsensä vähemmän luontaisesti lahjakkaina kuin pojat, selviää tuoreesta yhdysvaltalaistutkimuksesta. Tuloksista voidaan päätellä ongelman vaikuttavan tulevaisuuden työuriin, kirjoittaa Britannian yleisradioyhtiö BBC (siirryt toiseen palveluun).

Käsitys siitä, että miehet olisivat synnynnäisesti naisia älykkäämpiä ja lahjakkaampia, tekee tytöt ja naiset vähemmän motivoituneiksi tavoittelemaan kunnianhimoisia uria, tutkijat varoittavat. Naiset ovat aliedustettuina monilla aloilla.

Tiedelehti Sciencessa (siirryt toiseen palveluun) julkaistuun yhdysvaltalaistutkimukseen osallistui 400 lasta. Viisivuotiaina sekä tytöt että pojat pitivät oman sukupuolensa edustajia lahjakkaina. Vuoden kuluttua, kun he olivat aloittaneet koulunkäynnin, ero oli syntynyt.

Vanhemmat, opettajat ja media

Princetonin, New Yorkin ja Illinoisin yliopistojen tutkijat kuvailevat stereotypioiden alkavan näkyä lasten ajattelussa. Niihin vaikuttavat vanhat tutut syylliset: tiedotusvälineet, opettajat, vanhemmat ja muut lapset.

Tutkimuksessa 5–7-vuotiaille lapsille luettiin esimerkiksi tarina ihmisestä, joka on "erittäin viisas". Tarinasta ei käynyt ilmi, kuka henkilö oli. Sitten lasten oli arvattava päähenkilö neljästä kuvasta, kahdesta miehestä ja kahdesta naisesta.

Viisivuotiaina pojat valitsivat päähenkilöksi miehiä ja tytöt naisia 75 prosentissa tapauksista. Kuusivuotiaina pojat valitsivat edelleen kuvista miehen. Tuossa iässä myös tytöt päätyivät entistä suuremmalla todennäköisyydellä valitsemaan miehen eikä naista.

Älykkäitä vai kovasti yrittäviä?

Toisessa kokeessa lapsiryhmä pelasi uutta lautapeliä. Osalle lapsista sen kerrottiin olevan lapsille, jotka ovat "erityisen älykkäitä". Toisille sen sijaan oli sanottu, että peli on lapsille, jotka "yrittävät oikein kovasti".

Selvisi, että 6–7-vuotiaat tytöt pitivät yhtä todennäköisesti kuin pojat pelistä, jonka oli kerrottu olevan kovasti yrittäville lapsille. Vähemmän todennäköistä oli, että he sanoivat pitäneensä pelistä, jonka oli kerrottu olevan älykkäille lapsille.

– Yhdistämme korkeat älylliset kyvyt useammin miehiin kuin naisiin. Tutkimuksemme osoittaa, että tämä mielikuva opitaan 6–7-vuotiaana, kuvailee professori Andrei Cimpian New Yorkin yliopiston psykologian laitokselta.

Historian suuret naiset piilossa

Lasten käsityksiin vaikuttavat esikuvat, kuvailee psykologian professori Rebecca S. Bigler Texasin yliopistosta uutistoimisto AP:lle.

– Stereotypiat kehittyvät alakoulussa, kun oppilaat tutustuvat kuuluisiin tieteilijöihin, säveltäjiin ja kirjailijoihin. Historian "neroihin", jotka ovat ylivoimaisesti miehiä, hän huomauttaa.

Hän painottaa, että lapsille on kerrottava myös syrjinnästä:

– Lapsille on kerrottava, että luotiin lakeja, joilla estettiin naisten eteneminen suuriksi tieteilijöiksi, taiteilijoiksi, säveltäjiksi, löytöretkeilijöiksi ja johtajiksi, hän sanoo.

Lähteet: AP