Poliittisen valokuvan festivaali ruotii ruokatuotantoa – Kuka uskaltaa katsoa?

Poliittisen valokuvan festivaali esittelee, mitä kaikkea tapahtuu ennen kuin ruoka on lautasella. Järjestäjät kertovat ruokateeman olevan poliittisin, mitä kolmivuotisen valokuvataiteen tutkimushankkeen aikana on ollut.

valokuvat

1

Paula Humberg, from the series Causes of Death, 2016
Paula Humbergin kuva sarjasta Causes of Death (2016).Paula Humberg

Paula Humbergin kuvasarja Kuolinsyyt

Valokuvataiteilija Paula Humberg kuvasi viime vuonna Oulussa saimaannorppien ruumiinavauksia, joita Evira tekee vuosittain. Kuvien kautta Humberg tarkastelee uhkia, joita ihmisten toiminta aiheuttaa uhanalaisille Itämeren pyöriäiselle ja saimaannorpalle.

Kuvassa aikuinen saimaannorppa on kuollut, koska hukkui kalaverkkoon.

– Opiskelen myös biologiaa, joten oli mielenkiintoista päästä näkemään tutkimusta läheltä. Minulla ei ole herkkä maha enkä kokenut tilannetta inhottavana, koska keskityin valokuvaamiseen, kertoo Paula Humberg.

Humberg on tyytyväinen valokuvan värimaailmaan. Sävyt ovat muuten monotoniset, mutta punainen nousee voimakkaana esiin.

2

Freya Najade - Berry Field, 2013. From the series Strawberries in Winter (1).jpg
Freya Najaden Marjapelto-teos kuvasarjasta Strawberries in Winter (2013).

Freya Najaden kuvasarja Talvimansikat

Poliittisen valokuvan festivaalin taiteellinen johtaja Anna-Kaisa Rastenberger nostaa Ruoka-päänäyttelyn yhdeksi suosikikseen saksalaisen valokuvaaja Freya Najaden Berry Field -teoksen (2013).

– Najaden kuvat tehomaataloustiloilta ovat kuin science fictionia. Niissä näkyy tulevaisuuden maatalousmaisema, joka on vapautunut vuodenajoista ja ympäristöstä, kertoo Rastenberger.

Talvimansikat-kuvasarja näyttää, miten nykyaikainen tehoviljely toimii. Teknologia mahdollistaa yhä tehokkaamman tavan ruokkia yhä suurempi määrä ihmisiä, mutta luonnon monimuotoisuus ja esteettisyys ovat uhattuina.

3

Oikeutta eläimille - Kristo Muurimaa
Kristo Muurimaan salakuva Oikeutta eläimille -sarjasta.Kristo Muurimaa

Oikeutta eläimille -järjestön ja Animalian kuvasarja

Poliittisen valokuvan festivaalin toinen taiteellinen johtaja Sanni Seppo luuli tietävänsä paljon ruoantuotannosta, mutta järkyttyi nähdessään kansalais- ja asiantuntijajärjestö Animalian ja Oikeutta eläimille -järjestön kuvasarjan, jossa on muun muassa Kristo Muurimaan salakuva sikalasta.

– Miten suomalaisessa eläinten tuotannossa suhde eläinyksilöön on niin brutaali ja välinpitämätön? Ihmisten mielikuvat perustuvat usein mainoskuviin ja lastenkirjamaisiin piirroksiin, mutta todellisuus on kuin tämän ajan holokausti, pohtii Seppo.

Sanni Seppo muistuttaa, että jos kuvassa olisi kissa tai koira, se herättäisi valtavan vastustuksen. Kuitenkin esimerkiksi Oikeutta eläimille -yhdistyksen eläinoikeusaktivistien salakuvilla on tuotu tuotantoeläinten olosuhteet näkyville.

4

Kukka Ranta, sarjasta Ryöstetty meri - from the series Robbed Sea 2012
Kukka Rannan kuva sarjasta Ryöstetty meri (2012).Kukka Ranta

Kukka Rannan kuvasarja Ryöstetty meri

Valokuvaaja Kukka Ranta vietti vuonna 2012 viisi viikkoa Länsi-Afrikassa tutkimassa liikakalastuksen ja laittoman kalastuksen seurauksia. Ryöstetty meri -kuvasarja kertoo paikallisten kalastajien ahdingosta.

Kuvassa Senegalin pääkaupungissa Dakarissa lastataan erilaisia tonnikaloja rekkaan, joka kuljettaa kalat maailman suurimmille kalamarkkinoille eli Eurooppaan ja Kiinaan.

– Kuluttajan on vaikea saada tietää tonnikalan alkuperää. Purkin alkuperämaana saattaa lukea Espanja, vaikka espanjalaiset ovat ensin pyytäneet tonnikalan Afrikassa, toteaa Kukka Ranta.

Kun yli 70 prosenttia EU:n alueella kulutetusta kalasta on tuotu muualta, Afrikan alueiden kalakanta on romahtanut aiheuttaen työttömyyttä ja nälänhätää.

5

Pablo Ernesto Piovano, The Human Cost of Agrotoxins, 2015
Pablo Ernesto Piovanon kuva sarjasta The Human Cost of Agrotoxins (2015).Pablo Ernesto Piovano

Pablo Ernesto Piovanon kuvasarja Maatalousmyrkkyjen inhimillinen hinta

Pablo Ernesto Piovanon The Human Cost of Agrotoxins -kuvasarja näyttää, miten Argentiinan pelloilla käytetyt maatalouskemikaalit ovat vaikuttaneet elämään niiden ympärillä.

Poliittisen valokuvan festivaalin päänäyttelyssä on esillä pysäyttävä kuva, jonka argentiinalainen lehtikuvaaja Piovano kuvasi vuonna 2014. Kolmevuotias Lucas-poika on syntymästään asti sairastanut iktyoosi-ihosairautta.

Argentiina on kolmanneksi suurin geenimuunnellun soijan tuottaja. Glyfosaatti-torjunta-ainetta käytetään siellä henkeä kohden enemmän kuin missään muualla maailmassa. Kahden vuosikymmenen aikana vaarallisille kemikaaleille on altistunut 13,4 miljoonaa argentiinalaista, mikä on kolmannes maan väestöstä.

Poliittisen valokuvan festivaalin Ruoka – Post-Food -päänäyttely Suomen valokuvataiteen museossa 29.4. asti.

Päänäyttelyn lisäksi festivaalin näyttelypaikkoina ovat Helsingin kulttuurikeskus Stoa ja Virka-galleria.