Ilmaisia koekuvauksia luvannut valokuvaamo puolustautuu: Kuluttajaliiton tiedote harhaanjohtava

Maksuttomia koekuvauksia tarjoavan Studio Eliten omistajan mielestä kiistassa on kyse siitä, että asiakkaat ovat yrittäneet saada itselleen ilmaisia koekuvia. Kuluttajaliitto: tiedote perustuu faktoihin.

Sopimuksen peruminen
Oranssi kameralinssi sinisessa ympäristössä.
Yle Uutisgrafiikka

Ilmaisia mallikansioiden koekuvauksia markkinoivan valokuvaamo Studio Eliten omistaja Jari Tolvanen syyttää Kuluttajaliittoa harhaanjohtavasta tiedottamisesta. Kuluttajaliitto varoitti eilen keskiviikkona julkaisemassaan tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun) Studio Eliten tarjoamista mallikansion koekuvauksista.

– Siinä sanotaan, että me tarjoamme ilmaisia mallikansiokuvia. Me emme ole ikinä tarjonneet ilmaisia mallikansiokuvia, vaan me tarjoamme koekuvauksen ilmaiseksi, jotta pääsemme katsomaan, onko kuvattava soveltuva malliksi, Tolvanen sanoo.

Mallikansion voi tehdä, jos koekuvista onnistuu yli kymmenen prosenttia. Mallikansio ja sen tekeminen maksaa 390 euroa.

Kuluttajaliiton mukaan paineen alaisessa tilanteessa on tehty useita maksullisia sopimuksia, joita nuoret ovat yrittäneet perua joko seuraavana päivänä tai muutaman päivän kuluessa. Kuluttajariitalautakunnassa on ollut syksyn aikana käsiteltävänä useita riitoja asiasta.

Tolvasen mukaan päätöksiä mallikansion tekemisestä ei ole tehty hätiköidysti.

– Tietenkin, jos [asiakas] on päättänyt, että tehdään, niin emmehän me voi jättää sitä roikkumaan, että katsotaan joskus myöhemmin. Totta kai me lähdemme heti tekemään sopimuspaperit valmiiksi, Tolvanen sanoo.

Hänen mukaansa koko jupakassa on kyse ilmaisten kuvien tavoittelusta. Tolvanen arvelee, että osalla asiakkaista ei ole ollut aikomustakaan tulla tekemään mallikansiota, vaan he ovat ainoastaan halunneet koekuvat itselleen. Koekuvat on ollut mahdollista ladata sähköpostiin tulevan linkin kautta.

– Nämä henkilöt ovat ladanneet ne kuvat itselleen ja sen jälkeen soittaneet, että haluavat perua sen kuvauksen.

Tolvanen sanoo pohtivansa oikeustoimia Kuluttajaliittoa vastaan brändin lokaamisesta. Hänen mukaansa Studio Elite aikoo kuitenkin lisätä läpinäkyvyyttä jupakan takia.

Kuluttajaliitto ei hätkähdä

Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario ei ole moksiskaan oikeustoimilla uhkaamisesta.

– Ei sellainen pelota. On meitä uhkailtu ennenkin, melkein päivittäin, joten se on aika tuttua.

Sario korostaa, että heidän tiedotteellaan on vahva faktapohja.

– Ne tapaukset, joita tiedotteessamme käsittelemme, ovat Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja. Ne tulevat aikanaan myös Kuluttajariitalautakunnan verkkosivuille (siirryt toiseen palveluun) julkisiksi.

– Eikä sillä ole merkitystä, miksi ilmaisia palveluja kutsutaan. Kyse on juridiikasta. On aivan sama miksi sitä kutsutaan, kun jotain tarjotaan ilmaiseksi ja houkutellaan tekemään ostopäätös, Sario tähdentää.

Hänen mielestään tilanne vertautuu suoraan vaikka loma-osakkeen hankintaan. Sitä saatetaan vauhdittaa ilmaisella lounaalla tai viskipullolla ja patistaa sitten nopeaan päätökseen. Tllaisessa tapauksessa pitää kuitenkin olla 14 vuorokauden maksuton peruutusoikeus.

Valokuvaamon brändin lokaamista Sario ei ota Kuluttajaliiton piikkiin.

– Jos yritys olisi suostunut hyvityksiin, tällaista tilannetta ei olisi. Ja jos Kuluttajariitalautakunnan suosituksia ei noudata, yritykset julkaistaan vielä Kuluttaja-lehden Mustalla listalla (siirryt toiseen palveluun), Sario sanoo.