Punkaharjun onnettomuuspaikan riskit olivat tiedossa – Tasoristeyksen näkyvyyteen tulossa parannusta

Puomeja tasoristeykseen ei näillä näkymin ole tulossa. Sen sijaan tien linjausta onnettomuuspaikalla aiotaan muuttaa.

tasoristeys
Putikon tasoristeys
Tanja Perkkiö / Yle

Punkaharjulla keskiviikkoiltana kuolonuhrin vaatineessa tasoristeyksessä näkyvyys on lännen suuntaan heikko. Junaradan kaarteen takia näkyvyyttä on vain 126 metriä Parikkalan suuntaan.

Juuri Parikkalan suunnasta kiskobussi saapui tasoristeykseen myös keskiviikkoiltana, kun 18-vuotiaan miehen kuljettama auto jäi kiskobussin eteen. Kuljettaja kuoli ja 17-vuotias matkustaja loukkaantui vakavasti. Etelä-Savon pelastuslaitoksen tietojen mukaan auto ajautui kiskobussin mukana noin sadan metrin matkan.

Onnettomuuspaikan riskit (siirryt toiseen palveluun) ovat olleet tiedossa. Tasoristeyksen parantamisen suunnittelu on aloitettu kuukausi sitten.

Tasoristeyksen ylittävän tien linjausta aiotaan muuttaa, mutta puomeja paikalle ei näillä näkymin ole tulossa.

– Tasoristeyksessä on valo- ja äänivaroituslaitos. Pääraiteilla on 21 vastaavaa tasoristeystä. Tielinjausta paikalla aiotaan muuttaa näkyvyyden parantamiseksi, toteaa ylitarkastaja Jarmo Koistinen Liikennevirastosta.

Puomit olisivat keskiviikkoiltana voineet estää auton liukumisen kiskobussin eteen.

– Mutta tällaisissa tilanteissa myös puomien katkeamisia tapahtuu, joten on vaikea sanoa, olisivatko ne tässä tapauksessa auttaneet, kertoo ylitarkastaja Jarmo Koistinen Liikennevirastosta.

Onnettomuus ei vaikuta Putikon tasoristeyksen muutostöiden aikatauluun.

– Suunnittelu etenee omalla painollaan. Liikennevirastossa käydään jokainen onnettomuus läpi ja osasta niistä Onnettomuustutkintakeskus tekee oman tutkintaselvityksen, toteaa Koistinen.

Onnettomuutta tutkivat poliisi ja liikennevahinkojen tutkijalautakunta. Putikon tasoristeyksessä on Liikenneviraston tietojen mukaan tapahtunut edellisen kerran onnettomuus vuonna 2002, silloin uhri loukkaantui lievästi.

Seitsemän kuoli tasoristeysonnettomuuksissa vuonna 2016

Liikenneviraston tietojen mukaan tasoristeysonnettomuuksia (siirryt toiseen palveluun) tapahtui 30 vuonna 2016. Niissä kuoli seitsemän ihmistä.

– Suurin osa tasoristeysonnettomuuksista tapahtuu yksityisteillä. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tasoristeysonnettomuuksien määrä on vähentynyt, mutta viimeisen viiden vuoden aikana kehitys on pysähtynyt, sanoo Koistinen.

Tasoristeyksien määrää on turvallisuussyistä pyritty vähentämään. Niitä on poistettu muutama kymmenen vuodessa, ja vuosittain joihinkin risteyksiin on lisätty varoituslaitteita.