Kuskiton rekka voi tulevaisuudessa tulla vastaan keskellä tietä – automaattiohjaus haastaa teiden kunnossapidon

Autovalmistajat ovat ilmoittaneet ensimmäisten ilman kuljettajaa kulkevien autojen tulevan markkinoille jo muutaman vuoden kuluttua.

Itseohjautuva liikenne
Rekka.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Teiden pinnoitteiden urautuminen voi jopa seitsemänkertaistua, kun automaattiohjauksella kulkevat rekat tulevat teille lähivuosikymmeninä, ennustaa teiden kunnonhallintaan erikoistuneen Roadscanners -yhtiön toimitusjohtaja Timo Saarenketo.

Automaattiohjaus aiheuttaa urautumista kun se pitää rekan aina samassa kohtaa tietä. Kuljettajan ohjaaman auton sijainti voi sen sijaan vaihdella 40 senttimetrin alueella ja näin uria ei pääse syntymään niin helposti.

– Tällä hetkellä automaattiohjaus on suunniteltu siten, että rekat ajavat aina sentin tarkkuudella samassa kohtaa tietä. Kuljettajat ajavat noin 40 sentin alueella, jolloin seuraava rekka tasoittaa pientä uraa, jonka edellinen rekka on tiehen aiheuttanut, kun tien pinta pullistuu renkaan vierestä hiukan ylöspäin, Saarenketo kertoo.

Automaattirekat aiheuttaisivat arviolta 600–700 miljoonan euron päällysteen urautumiskustannukset vuodessa eli kustannukset ainakin kolminkertaistuisivat, toteaa Saarenketo. Lisäkustannuksilta voidaan kuitenkin välttyä tai kustannuksia voidaan jopa vähentää, jos asiaan varaudutaan etukäteen.

– Kun asia käännetään toisinpäin, niin automaattirekat mahdollistavat jopa rahan säästämisen. Tiestä voitaisiin käyttää nykyistä laajempaa aluetta, vaikka 60–70 sentin aluetta. Autot voitaisiin ohjelmoida niin, että ne kulkisivat vaikka eri viikonpäivinä eri kohdissa tietä. Auton sijaintia voitaisiin siirtää esimerkiksi viisi senttiä päivässä eri kohtaan. Näin voitaisiin vähentää tien kulumista.

Paksumpi pinnoite tiehen?

Saarenketo uskoo, että kun tekniikka kehittyy myös tien keskikohtaa voisi hyödyntää. Vastaantulevia autoilijoita hirvittävä näky eli kuskiton rekka keskellä tietä voi tulevaisuudessa olla totta.

– Keväällä, kun teiden reunat ovat suuri ongelma, rekat voisivat kulkea aika lailla keskellä tietä. Rekka siirtyisi aina reunaan, kun vastaan tulisi liikennettä. Tietenkin tällöin automaatiosta pitää rakentaa erittäin varma.

Tien kunnostaminen uudella tavalla voi olla toinen vaihtoehto.

– Rekkojen ohjelmointia ei muutettaisi eli ne menisivät aina samassa kohdassa, mutta renkaiden kohdalle tehtäisiin paljon paksumpi pinnoite kuin muualle. Tiessä olisi ikään kuin kiskot, Saarenketo visioi.

Testitie rakenteille keväällä

Autovalmistajat ovat ilmoittaneet ensimmäisten ilman kuljettajaa kulkevien henkillöautojen tulevan markkinoille jo muutaman vuoden kuluttua.

Itsestään kulkevat rekat tuntuvat utopistiselta haaveelta, mutta siihen tähtäävää kehitystyötä tehdään toden teolla. Automaattisen ajamisen tien rakentaminen käynnistyy keväällä. Valtatie 21:lle Muonion kohdalle rakennetaan kymmenen kilometrin mittainen tieosuus, jossa testataan kokonaan itseohjautuvien autojen käyttöä talvisissa olosuhteissa.

– Kaikkialla, missä lumi ja jää peittää tiemerkinnät, kuljettajaa avustavat ohjaussysteemit eivät toimi. Silloin tulee pohdittavaksi kysymys, että minkälaisen tien tulee tulevaisuudessa olla, jotta itsestään kulkevat ajoneuvot voivat suoriutua myös talviolosuhteissa. Myös autoja pitää kehittää, jotta ne toimivat myös näissä arktisissa olosuhteissa. Iso osa maailman liikenteestä kohtaa nämä arktiset olosuhteet, sanoo Liikenneviraston Aurora - älykkään liikenteen testausekosysteemin verkostojohtaja Reija Viinanen.