Mr. HopLop: "Haluamme luoda ympäristön, jossa lapselle ei tarvitse sanoa koko ajan: ei saa!"

Lasten seikkailupuistoyhtiön toimitusjohtaja Tomi Pulkki kertoo Ylen Kova talous -haastattelussa, miten suomalainen elämyspalvelu viedään maailmalle.

Aktiviteettipuistot
HopLopin toimitusjohtaja Tomi Pulkki.

Suomen suurimmalla sisäpuistoketjulla on kovia suunnitelmia. Lähivuosina HopLoppien määrä kasvaa kolmeenkymmeneen ja ketju laajenee myös ulkomaille.

Ensimmäinen suomalainen sisäleikkipaikka on tarkoitus avata Saksassa jo tänä vuonna.

– Siellä on paljon kuluttajia, jotka ovat tottuneet käyttämään alan paikkoja. Saksassa on hyvä tilanne markkinoilla, koska sinne ei ole syntynyt varteenotettavaa ketjua, kertoo HopLopin toimitusjohtaja Tomi Pulkki Ylen Kovan talous -haastattelussa.

Hän uskoo, että sisäleikkipaikat voivat hyvinkin olla seuraava viennin menestystuote. Pulkki harmittelee, että Suomessa vienti keskittyy liian paljon tuotteisiin.

– Innovatiiviset palvelut voisivat olla vientituote. Toivon, että syntyisi palvelualaklusteri, joka olisi keskittynyt kuluttajien vapaa-ajan palveluihin. Hakisimme toisistamme tukea vientiponnisteluihin, hän pohtii.

Sisäleikkimarkkinat kahden kauppa

Kaksi toimijaa, HopLop ja SuperPark, jakavat käytännössä Suomen seikkailupuistomarkkinat. HopLoppeja on tällä hetkellä 21 ja SuperParkeja seitsemän.

– Molemmilla on todella hyvä markkinaosuus Suomessa, Pulkki muotoilee.

– SuperPark on tietyssä mielessä kilpailija, mutta he ovat myös hyvä täydentäjä. SuperParkin pääkohderyhmä on pikkuisen vanhemmissa lapsissa kuin meillä. Näen meillä myös merkittäviä yhteistyömahdollisuuksia ulkomailla, hän jatkaa.

SuperPark laajentaa toimintaansa Ruotsiiin ja Kiinaan tänä vuonna.

Kun maksuja verrataan muihin vapaa-ajan viettotapoihin, niin hinnat on hyvinkin kohdallaan.

Tomi Pulkki

Ainakin pääomasijoittaja näkee sisäpuistoissa hyvän bisneksen. Intera Partners osti enemmistön HopLopista pari vuotta sitten. Heidän tuellaan on helpompi lähteä valloittamaan Saksaa.

– Pääomasijoittaja tuo taloudellista selkänojaa ja pystymme viemään investointiohjelmaa eteenpäin nopeammin. Heiltä on saatu myös paljon yritysjärjestelyihin ja kansainvälistymiseen liittyvää osaamista, Pulkki kiittelee.

Suomen uudet leikkipuistot ja Saksan paikka pysyvät yhtiön omissa käsissä. Niihin ei oteta franchising-yrittäjiä.

Pääomasijoittajan mukaantulo on merkinnyt myös sitä, että aiemmin hieman persoonaton yhtiö on saanut kasvot: taustalla pysytelleestä Tomi Pulkista on tullut "Mr. HopLop".

Lapsi on puoliksi piiloutunut kirkuvankirjavaan pallomereen.
Lapsi leikkii liikuntaseikkailupuisto HopLopissa Espoossa.Trond H. Trosdahl / Lehtikuva

Missä kulkee vanhempien kipuraja?

Vasemmistoliiton kansanedustaja Paavo Arhinmäki (siirryt toiseen palveluun) arvosteli alkuvuonna sisäleikkipuistojen kalleutta. Hän ihmetteli, miten pienituloisilla perheillä on varaa niiden pääsymaksuihin. HopLop veloittaa yli 3-vuotiaasta 16 euroa, pienemmästä lapsesta 10 euroa.

Kutsumme sitä "älä ole ei"-asenteeksi.

Tomi Pulkki

Tomi Pulkin mielestä hinnat eivät ole liian kalliit. Hän laskeskelee, että nelihenkisen perheen uima- tai leffareissun kustannukset nousevat samalle tasolle.

– Kun maksuja verrataan vaikka lasten harrastuksiin ja muihin vapaa-ajan viettotapoihin, niin hinnat on hyvinkin kohdallaan. Meillä aikuiset eivät maksa sisäänpääsystä, hän muistuttaa.

Sisäänpääsymaksu olisi kalliimpi, jos lisäpalvelut eivät kävisi kaupaksi työvoimavaltaisella alalla.Pulkki paljastaa, että kahvila- ja muut oheispalvelut kuten lasten synttärit tuovat melkein puolet yhtiön liikevaihdosta.

Kun vanhempi rentoutuu, niin lapsikin viihtyy

HopLop käyttää pelkästään Suomessa 15 miljoonaa euroa vanhojen paikkojen uudistamiseen ja uusien avaamiseen. Voisi luulla, että sisäleikkipaikoissa lapsiasiakkaat ovat ensisijainen kohde, mutta nyt panostetaan erityisesti aikuisten viihtyvyyteen ja koko perheen yhdessäoloon.

– Hyvä fiilis ja rentous tulee siitä, että aikuisetkin rentoutuu ja antaa lapsen mennä. Kutsumme sitä "älä ole ei"-asenteeksi. Haluamme luoda sellaisen ympäristön, missä ei tarvitse koko ajan sanoa, että et saa tehdä sitä tai tätä, Pulkki toteaa.

SuperPark on kilpailija, mutta he ovat myös hyvä täydentäjä.

Tomi Pulkki

Seikkailupuistoyrittäjä ei kärsi huonoa omatuntoa siitä, etteivät lapset enää liiku ulkona vaan menevät HopLoppeihin. Tomi Pulkista on tärkeää, että lapset ylipäätään liikkuvat ja leikkivät.

– Haluamme lapset ja koko perheen pois tableteilta ja älypuhelimilta. Kotona kaikilla on oma älypuhelin ja ollaan samassa tilassa, mutta ei olla kuitenkaan yhdessä. Toivon, että omat ja muiden lapset leikkivät ulkona, mutta sisällä leikkiminen on ihan yhtä hyvä asia, hän painottaa.