Harkittua vai harkitsematonta, luomua vai muokattua? 5 vinkkiä somekuvaan, jolle sataa tykkäyksiä

Söpöt kuvat sykähdyttävät somekansaa. Palkittu valokuvaaja neuvoo, kuinka kännykkäkameran otoksen saa nousemaan hitiksi.

sosiaalinen media
Neo-kissa ja Ari Kesonen
Söpöys ja eläimet vaikuttavat ihmisen hoivaviettiin.Sakari Partanen / Yle

Sosiaalisen median kanavilla seikkaileva on saattanut joskus kohdata kutkuttavan tunteen, kun itse otetulle valokuvalle satelee tykkäyksiä kahmaloittain.

Viraalisti menestyvät kuvat syntyvät usein hetkessä ja harkitsematta.

Limikalaisen valokuvausliike Skopixin yrittäjän, palkintopöytiä putsanneen valokuvaaja Seppo Kolehmaisen mukaan voi myös pedata etukäteen.

Tässä viisi vinkkiä, joiden avulla valokuvasi ei huku somepäivitysten virrassa.

1. Nopeasti hollille!

Kaikki lähtee kalustosta. Sen on Kolehmaisen mukaan hyvä olla nopeasti iskussa.

– Semmonen, mikä on mukana on paras kamera! Hyvin usein se on kännykkä. Nykyäänhän ne ovat laadukkaita, jos vain valo-olosuhteet ovat otolliset.

2. Lähestymistapa tilanteen mukaan

Myös itse kuvaajan on oltava välittömästi valppaana, mikäli olosuhteet muodostuvat otollisiksi.

– Jos on nopea tilanne, niin kamera on oltava valmiina sekunneissa. Usein viraalisti leviävät jutut eivät ole suunniteltuja, vaan ne on kuvattu hyvin nopeasti, Kolehmainen muistuttaa.

Oranssi kameralinssi sinisessa ympäristössä.
Usein kuvattava tilanne on hetkessä ohi. Siksi kuvan kaltainen järjestelmäkamera ei välttämättä ole kätevin tapa tallentaa nopeita tilanteita.Yle Uutisgrafiikka

Toisaalta rauhallinen lähestyminen ja harkinta eivät nekään ole haitaksi.

– Kumpikin lähestymistapa on hyvä eli hyvin suunniteltu ja viimeisen päälle harkittu tai sitten se on ainutlaatuinen, yhtäkkiä tuleva tapahtuma.

3. Vetoa hoivaviettiin

Ennen kameran laukaisunapin painamista kannatta myös harrastaa harkintaa. Kolehmainen palaa vastauksessaan vanhoihin, mutta sitäkin varmempiin sääntöihin, joita kuvataiteilijat ovat käyttäneet iät ajat.

– Miettisin kyllä sommittelua. Esimerkiksi kolmanneksen sääntöön ja myös kultaiseen leikkaukseen on hyvä perehtyä.

Kuvauskohteella on myös erityistä merkitystä. Jos haluaa taattua somemenestystä, kannattaa esimerkiksi internetin kissavideoita mukaillen tallentaa söpöyttä.

– Vaikkapa Instagramissa suloiset eläimet ovat kokemuksieni mukaan tosi suosittuja kuvauskohteita. Söpöys ja eläimet on ehdottomasti myyntivaltti. Se vaikuttaa ihmisen hoivaviettiin, Kolehmainen arvioi.

4. Muokkaa maltilla

Kolehmaisen näkemys on, että sosiaaliseen mediaan tarkoitetun kuvankin kohdalla on kuvanmuokkaus hyvästä.

Kännykkäkameralla kuvataan polkupyörää.
Söpöt eläinkuvat ovat taattuja hittejä somessa. Kuvan pyörä on sympaattinen, mutta olisiko pörröinen kissa toiminut kuvauskohteena paremmin?Yle

– Varmaankin Instagram-filtterit ja muut ovat hieman sellaisia, että viidentoista vuoden päästä pyörittelemme päitämme, että miksi noin piti tehdä valokuville. Kevyt kuvanmuokkaus on kuitenkin suositeltavaa, hän toteaa.

– Jo kuvausvaiheessa on hyvä säätää valotus oikeaksi, koska automaatit eivät aina onnistu kovinkaan hyvin siinä. Rajaus on tärkeä, ei turhaa tyhjää tilaa eikä liian tiukkaa rajausta. Kuvan terävöintiin kannattaa myös kiinnittää huomiota ja värien säätöön. Mutta en sen kummemmin lähtisi mitään yksityiskohtia säätäämään sometettavaan kuvaan, Kolehmainen täydentää.

5. Valitse julkaisun ajankohta

Viimeisin, mutta ei suinkaan vähäisin huomioitava seikka on Kolehmaisen mukaan kuvan julkaisuajankohta. Joskus on tilanteita, jolloin kuva on hyvä jakaa heti, toisaalta tarkkaan harkittuun aikaan.

– Se pitää olla mahdollisimman nopeasti julkaistuna, jos se on ajankohtainen. Uutisarvo tipahtaa hetkessä. Jos taas on suunnitellumpi juttu, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, milloin sosiaalisen median kanavissa ihmiset ovat aktiivisia. Mutta ei kannata pantanta jos kuvassa on uutsiarvoa.