Lapin selkosilla käytössä oma hätäpaikannus – välittää hälytyksen hätäkeskusta nopeammin

Lapin pelastuslaitoksen ja useiden safariyritysten käyttämän paikannussovelluksen kautta hätäviesti tulee minuutteja nopeammin kuin hätäkeskuksen kautta. Hätäkeskus lupaa viimein ottaa sovelluksen myös omaan käyttöönsä.

pelastustoimi
Turisti lähdössä moottorikelkkasafarille Rovaniemellä.
Lapin matkailubuumi näkyy moottorikelkkaretkiä ja huskysafareita järjestävissä safariyrityksissä.Antti Mikkola / Yle

Rovaniemeä ympäröivillä vaaroilla huristaa talvisena arkipäivänä lukuisia turistien kelkkaletkoja. Ensikertalaisen käsistä moottorikelkka voi joskus karata - päin mäntyä.

– Olimme keskellä ei mitään tuolla Perunkajärven takamailla menossa kohti pohjoista. Siinä vaiheessa Mapitare kyllä auttoi, saimme 40 minuutissa paikalle maayksikön ja pelastushelikopterin, kertoo kelkkasafareilla oppaana vuosia toiminut Ismo Pasanen viikkoa aiemmin sattuneesta puuhunajosta. Turisti käytettiin sairaalassa, mutta tällä kertaa ei käynyt pahemmin.

Samalla hetkellä kun opas painoi rovaniemeläisyrityksen kehittämän paikannussovelluksen hätänappia, hätäviesti piippasi palomies Petri Turpeenniemen kännykässä Lapin pelastuslaitoksella Rovaniemellä. Kännykän karttasovellus vilkkui punaisena ja osoitti kelkkailijoiden tarkan sijainnin.

– Hälytys tuli tämän Mapitare-järjestelmän kautta oppaalta suoraan meille ja saimme paikkatiedon välittömästi. Noin viisi, kuusi minuuttia sen jälkeen tuli hätäkeskuksen antama hälytys samasta tehtävästä, Turpeenniemi kertaa tapahtumia. Mapitaren käyttäjien pitää soittaa myös hätäkeskukseen ja niin opas tässäkin tapauksessa teki.

Palomies Petri Turpeenniemen taustalla olevaa, mönkijällä vedettävää punaista kammia käytetään potilaan kuljetukseen maastosta tien varteen. Kyyti umpinaisessa vaunussa on tasaisempaa kuin ahkiossa.
Palomies Petri Turpeenniemen taustalla olevaa, mönkijällä vedettävää punaista kammia käytetään potilaan kuljetukseen maastosta tien varteen. Kyyti umpinaisessa vaunussa on tasaisempaa kuin ahkiossa.Antti Mikkola / Yle

Pelastajat jo matkalla ennen hätäkeskuksen hälytystä

Kun hätäkeskus välitti hälytyksen Lapin pelastuslaitokselle, pelastusryhmä ahkioineen, mönkijöineen ja kammeineen oli Turpeenniemen johdolla jo startannut matkalle kohti Perunkajärveä.

Paitsi nopeutta, Lapin pelastuslaitos arvostaa sitä, että paikkatieto välittyy koordinaattien lisäksi reaaliaikaisen, tarkan kartan avulla.

– Olen erittäin tyytyväinen tähän systeemiin, olemme saaneet lähtöviiveen hyvin pieneksi ja potilaan tavoittamisajat minimoitua, Turpeenniemi sanoo toista talvea käytössä olevasta sovelluksesta.

Jos se verkon heilahdus sattuu tulemaan, niin 112 Suomi -sovelluksella ei tee mitään.

kohdepäällikkö Jyrki Karonen, Lapin Safarit

Hätään joutuneen etsiminen Lapin laajoilta kairoilta epämääräisen sijaintitiedon perusteella on liki mahdoton tehtävä. Lapin Safarit ei haluakaan laskea hätäkeskuksen käyttämän 112 Suomi -sovelluksen varaan.

– Se vaatii aukottoman 3G-verkon toimiakseen. Ja mehän emme tee näitä safareita keskellä kaupunkia, vaan tuolla maastossa, jossa on hyvin paljon pistemäisiä katvealueita. Jos se verkon heilahdus sattuu tulemaan sillä kohtaa kun pitäisi tehdä hätäilmoitus, niin tuolla 112 Suomi -sovelluksella ei tee mitään, Karonen sanoo. Koordinaatit voivat Karosen mukaan heittää kymmenenkin kilometriä.

Käyttöönotto viivästyi turhaan vuodella

Lapin pelastuslaitos ja Lapin Safarit esittivät jo kaksi vuotta sitten, että hätäkeskus liittäisi Mapitare -sovelluksen omaan järjestelmäänsä. Lappilaiset jättivät neuvottelut suivaantuneena sikseen, kun heille vuosi sitten ilmoitettiin että sovelluksen liittäminen hätäkeskusjärjestelmään maksaa 50 000 euroa.

Nyt hätäkeskuslaitoksen tekninen johtaja Jukka Aaltonen sanoo, että hinnasta vuosi sitten puhuttaessa on tapahtunut kömmähdys ja oikea hinta olisi ollut 14 400 euroa.

– Todella harmillista, että asia jäi vuodeksi roikkumaan, Aaltonen pahoittelee.

Aaltonen sanookin, että hätäkeskus aikoo vielä kevään aikana liittää Mapitaren omiin järjestelmiinsä. Näin sovelluksen käyttäjät ympäri maata saavat hätäviestinsä suoraan hätäkeskukseen.

Mapitaren karttasovelluksen kuvakkeet kertovat, missä safariyritysten koiravaljakot ja moottorikelkkailuryhmät ovat menossa.
Mapitaren karttasovelluksen käyttöönottaneet safariyritykset näkevät myös toistensa kelkkailuryhmien ja koiravaljakoiden liikkeet reaaliajassa.Antti Mikkola / Yle

"Maksusta ei tehdä kynnyskysymystä"

Aiemmin lappilaisille lupailtiin, että heidän käyttämänsä sovellus voidaan liittää hätäkeskuksen rakenteilla olevaan Erica-hätäkeskustietojärjestelmään. Sen käyttöönotto lykkääntyy joulukuulle, eikä Aaltosen mukaan Erican valmistumista enää odotella.

– Ei me jäädä sitä odottamaan. Järjestelmien liittäminen tehdään heti kun on varmistettu, että Mapitare toimii myös uudessa järjestelmässä, Aaltonen sanoo Ericaan viitaten.

Kuka liittämisen sitten maksaa ?

– Siitä neuvotellaan, mutta maksusta ei tehdä kynnyskysymystä. Kyllä hätäkeskus voi maksuun osallistua, toteaa Aaltonen. Hän sanoo vähän pahoillaan olevan oloisena, että vasta nyt on selvinnyt kuinka laajasti sovellusta Lapissa käytetään. Lapin pelastusjohtaja Martti Soudunsaari pitää itsestään selvänä, että verovaroin toimiva hätäkeskuslaitos maksaa liittämisen.

Matkailubuumi tietää lisää maastopelastustehtäviä

Hätäviestien lisäksi safariyritykset pystyvät seuraamaan karttasovelluksesta reaaliaikaisesti paitsi omien, myös toistensa kelkkaletkojen ja koiravaljakoiden liikkeitä maastossa. Tilannekuvassa on kyse turvallisuudesta, mutta myös esimerkiksi aikatauluista. Turisteja odottavat bussikuskit näkevät, missä ryhmä on tulossa.

Jos ihminen ei osaa kävellä lumessa, niin moottorikelkalla ajokin voi olla hieman haastavaa.

Kelkkasafariopas Ismo Pasanen

Perunkajärvelläkin tunnelmaa rauhoitti se, että Ismo Pasanen saattoi kelkkasafarilaisten kanssa seurata puhelimestaan, kuinka Petri Turpeenniemi apujoukkoineen lähestyi onnettomuuspaikkaa.

Lapin Safarien oppaat ovat tällä talvikaudella tehneet yhteensä kahdeksan hälytystä Rovaniemellä, Saariselällä ja Länsikairassa. Lapin ennennäkemätön matkailubuumi tietää sitä, että apua tarvitaan yhä useammin.

– Jos ihminen ei osaa kävellä lumessa, niin moottorikelkalla ajokin voi olla hieman haastavaa. Mitä enemmän meille tulee asiakkaita Kaukoidästä ja kaukaa etelästä, hiekkaisista erämaista, niin varmasti riskit kasvavat, Ismo Pasanen toteaa.

Lapin Safarien opas Ismo Pasanen
Moottorikelkkasafareita vetävä Ismo Pasanen muistaa, että aiempina vuosina apu on joskus tullut metsän keskelle viiveellä, kun pelastusyksiköt ovat joutuneet etsimään onnettomuuspaikkaa.Antti Mikkola / Yle