Posti ryhtyi kuljettamaan olutta kauppoihin – Vähentyvän kirjepostin tilalle yritetään pakasteita

Posti laajentaa kuljetuksiaan virvoitus- ja olutjuomiin. Päiväpostin jakelu ei kärsi uudesta aluevaltauksesta, Postista vakuutetaan.

Posti- ja kuriiritoiminta
Postin kuljettaja Robert Gustafsson
Postin kuljettaja Robert Gustafsson tarkisti ja kiinnitti lastin ennen kuin lähti viemään sitä kohti Joensuuta. Gustafsson ei kuitenkaan ajanut lastia perille Joensuuhun, vaan vaihtoi rekan perävaunun ja nupin Lappeenrannassa Joensuusta tulleen kuljettajan kanssa ja palasi takaisin Keravalle. Tämä on todettu tehokkaaksi tavaksi toimia: esimerkiksi molemmat kuljettajat pääsevät illaksi kotiin.Antti Kolppo / Yle

Posti ja Suomen panimojuomien markkinajohtaja Sinebrychoff ovat sopineet, että Posti kuljettaa Sinebrychoffin juomat lähes koko Suomeen.

Postin työntekijät myös hyllyttävät oluet ja limsat osassa kaupoista ja huolehtivat tyhjät pullot ja tölkit sekä pakkausmateriaalit paluukuljetuksiin ja kierrätykseen.

Yritykset hakevat synergiaetua: ettei yksikään rekka ajaisi puolityhjänä pitkän Suomen halki.

– Varsinkin maaseudulla Postilla on hyvin tiheä kuljetus- ja jakeluverkko, johon me nyt tukeudumme. Molempien ei tarvitse käydä pienillä paikkakunnilla tai kylissä, vain toinen voi käydä. Kun yhdistämme reittejä ja volyymit, säästämme, Sinebrychoffin toimitusketjujohtaja Pasi Lehtinen selittää yhteistyötä.

olutta sinebrychoffin keravan tehtaalla
Sinebrychoffin Keravan tehtaalla automaattiset trukit keräävät juomat varastosta lastauslaiturille, josta erilliset terminaalityöntekijät lastaavat ne rekkoihin. Kuljettajat eivät osallistu ajan säästämiseksi lastaukseen. Antti Kolppo / Yle

Rekat täyteen tehokkaan tietotekniikan avulla

Posti yrittää saada rekat aina täyteen tavaraa.

– Autot liikkuvat kyllä täytenä molempiin suuntiin. Ajamme rahtia, kappaletavaraa, postia, paketteja, kaikkea mahdollista niissä autoissa. Otamme irti kaikki synergiaedut tästä meidän isosta kokoedusta, Postin elintarvikelogistiikan business manager Jani Lindström sanoo.

Sinebrychoff katsoo hyötyvänsä myös Postin kyvystä investoida riittävän laajaan tietotekniikkaan, jolla maanlaajuisia kuljetuksia yhdistellään.

Posti työllistää nyt yli 800 kuljetusyritystä. Sinebrychoffin toimitusketjujohtajan Pasi Lehtisen mukaan Sinebrychoffin tuotteita tähän saakka kuljettaneiden alihankkijoiden kanssa on sovittu suullisesti mahdollisuudesta päästä Postin leipiin.

Postin ja Sinebrychoffin sopimuksen ulkopuolelle on rajattu muun muassa pääkaupunkiseutu, jossa ravintoloihin ja kauppoihin kuskattavien juomien määrät ovat niin suuria, että synergiaetuja ei löytynyt.

olutta sinebrychoffin keravan tehtaalla
Pääkaupunkiseudun ravintoloihin viedään paljon 30 litran oluttynnyreitä. Pääkaupunkiseutu on rajattu sopimuksen ulkopuolelle.Antti Kolppo / Yle

Seuraavaksi jääkaappituotteita ja pakasteita?

Lindströmin mukaan elintarvikelogistiikka on valittu Postin strategiseksi kasvualueeksi.

– Posti on Suomen suurin logistiikkayritys. Me olemme tehneet jo paljon yhteistyötä eri yritysten kanssa panimologistiikassa, ruuan verkkokaupassa ja kuivaelintarvikkeiden kuljettamisessa, joten tämä Sinebrychoffin sopimus on erittäin luonteva jatko kasvulle.

Posti jakaa jo aterioita esimerkiksi vanhuksille koteihin ja kokeilee viidellä alueella Suomessa netistä tilattavien ruokakassien kotiinkuljetusta. Postin mukaan ruuan verkkokauppa ja kotiinkuljetus on kasvava trendi.

Seuraavaksi Posti haluaa laajentua kuljettamaan viileätuotteita ja pakasteita.

– Elintarvikelogistiikassa palvelumme tulevat kehittymään entistä enemmän kohti lämpötilasäädeltyjä elintarvikelogistiikkapalveluja. Sillä segmentillä tulemme rakentamaan valtakunnallista verkostoa, business manager Jani Lindström sanoo.

Tämä tarkoittaa tarkoittaa muun muassa pakasteita ja jääkaappilämpötilassa säilytettäviä tuotteita. Lindström ei halua vastata kysymykseen, tarkoittaako tämä esimerkiksi Valion tuotteita.

business manager Jani Lindström postin elintarvikelogistiikka
Posti haluaa kuljettaa myös viileässä säilytettäviä elintarvikkeita ja pakasteita. Perinteisen postin kulku ei vaarannut tästä, vakuuttaa Postin elintarvikelogistiikan business manager Jani Lindström.Antti Kolppo / Yle

Posti vakuuttaa päiväpostin tulevan ajallaan

Osassa kaupoista Postin työntekijä myös hyllyttää Sinebrychoffin juomat. Juomien jakelua ja hyllyttämistä kauppoihin on jo kokeiltu parin postiterminaalin kautta.

Seinäjoella Minimani-liikkeessä kukaan asiakkaista ei ole ihmetellyt, mitä Postin oranssiin t-paitaan pukeutunut postinjakaja tekee oluthyllyllä, vaikka samaan aikaan lehdet ja some täyttyvät vihaisista kirjoituksista päiväpostin viipymisestä tai katoamisesta.

– Ainoat kommentit, joita on tullut, on ollut, kun on kysytty, missä on sitä ja sitä juomaa. Olen sitten koittanut neuvoa, kertoo Postin työntekijä Risto Itämö.

Itämö on jakanut vuosia postia, mutta hoitaa nyt juomien hyllytyksen lisäksi ruokakuljetuksia vanhuksille. Hänen mukaansa postia ei jää jakamatta ainakaan tämän vuoksi, koska kyseessä on erillinen työ. Päinvastoin: hän ehtii myös sisähommiin auttamaan esimerkiksi postin lajittelussa.

Myös Postin johdosta vakuutetaan, että perinteistä päiväpostia ei jää uusien aluevaltausten takia jakamatta.

– Postiala on isossa murroksessa tällä hetkellä ja niin kuin kaikki tietävät, kirjeposti vähenee kaiken aikaa. Postin työntekijöille tarvitaan uusia työtehtäviä täyttämään sitä päivää, ja tämä hyllytystyö kaupoissa on luonteva jatke sille, Postin elintarvikelogistiikan business manager Jani Lindström sanoo.

toimitusketjujohtaja Pasi Lehtinen sinebrychoff
Sinebrychoffin toimitusketjujohtaja Pasi Lehtinen sanoo, että panimo säästää yhdistämällä kuljetuksia Postin kanssa.Antti Kolppo / Yle