Poromiehen apurista vapaa-ajan veturiksi - Lynx täyttää 50 vuotta

Suomalaista Lynx-moottorikelkkaa on valmistettu puoli vuosisataa. Lynx tehdään Rovaniemellä Euroopan ainoassa kelkkatehtaassa. Kanadalaisyhtiö BRP on tyytyväinen Lapin kelkkaosaamiseen ja markkinoiden näkymiä hyvinä.

Kotimaa
Kemijärven Moottorikerhon Lynx vm. 1968.
Kemijärven Moottorikerhon Lynx vm. 1968.Esko Puikko / Yle

Yksi Kemijärven Moottorikerhon aarteista on Lynx vuosimallia 1968. Klassikon ajonäytöksen Ylelle teki kerhon aktiivi Matti Gröötilä. Vanha Lynx on tehty Kurikassa Pohjanmaalla. Lappiin tuotanto siirtyi 1970-luvun alussa.

Vuoden 1968 Lynxin voimalähteenä on Sachsin 20 hevosvoiman yksisylinterinen kaksitahtimoottori. Uusissa Lynxeissä on hevosvoimia paljon enemmän. Moottorit ovat kuitenkin paljon hiljaisempia ja kuluttavat ja savuttavat huomattavasti vähemmän.

BRP esitteli vuoden 2018 Lynx malliston Rovaniemen keskuskentällä. Torstai-illan näytöksessä kelkka-akrobatiaa esittivät Jyri Keskiaho Rovaniemeltä ja Tobias Hellström Kiirunasta. Heidän lajinsa on freestyle snow-cross.

Puolen vuosisadan ajan Lynxejä on tehty 350 000 kappaletta Rovaniemen kelkkatehtaalla. Tehdas on kanadalaisen BRP-yhtiön, joka on maailman suurin moottorikelkkojen valmistaja, merkkeinään Ski-Doo ja Lynx.

Rovaniemen kelkkatehdas työllistää 350 ihmistä. Keskitalvisin satakunta työntekijää on ollut lomautettuna kolmen kuukauden ajan. Lynxin lisäksi valmistetaan Ski-Doo kelkkoja ja BRP:n kuusipyöräisiä mönkijöitä.

Kelkka-akrobatiaa Lynxin 50-vuotisnäytöksessä Rovaniemen keskuskentällä 16.3.2017.
Kelkka-akrobatiaa Lynxin 50-vuotisnäytöksessä Rovaniemen keskuskentällä 16.3.2017.Antti Mikkola / Yle

Venäjän elpyminen lisäisi kysyntää

Rovaniemellä parhaillaan vieraileva BRP:n kanadalainen johtoporras vakuuttaa tyytyväisyyttään Rovaniemen kelkkatehtaan tuotantoon ja näkymiin.

– Tämä on lumista seutua. Lynxin valmistamisessa viisikymmentä vuotta kertynyt asiantuntemus ja tietotaito ovat merkittäviä meille, sanoo BRP:n varapääjohtaja Steve Pelletier.

Pelletierin mukaan viime vuosien merkittävin muutos kelkkakaupoissa on ollut Venäjän kysynnän hiipuminen. Onnistuminen vastaamaan Pohjoismaiden syvän lumen moottorikelkkojen kysyntään ja erityisesti Venäjän talouden toipuminen merkitsisi kysynnän ja Rovaniemen kelkkatuotannon kasvua.

Lynxillä ja Ski-Doolla on BRP:n mukaan Pohjoismaissa lähes 60 prosentin markkinaosuus. Kelkkatehdas on menestynyt Rovaniemellä koska se on keskellä markkinoita, sanoo tehtaan johtaja Valto Ristimella.

Perinteisen työ- ja hyötykelkkailun rinnalle ovat kasvaneet vapaa-ajan kelkkailu ja Lapin matkailussa opastetut kelkkasafarit ja vuokrakelkkailu.