Inuiittien jälkeläinen käyttää breakdancea alkuperäiskansojen äänenä

Tanskalaiskoreografi Lene Boel löytää Grönlannin ja New Yorkin Bronxin historiasta yhtäläisyyden.

Breakdance
Lene Boel  NEXT ZONE, RITUAL
Stuart McIntyre

Suomessa ensi-iltansa saavan Ritual-tanssiteoksen tekijä, tanskalainen Lene Boel, on tullut tunnetuksi koreografioista, joita ovat innoittaneet samanismin kaltaiset alkuperäiskansoihin liittyvät ilmiöt.

Hiphopista ammentavan tanskalaiskoreografin juuret ovat Grönlannissa, josta hänen isänsä esivanhemmat olivat kotoisin. Boel kertoo olleensa aina kiinnostunut alkuperäiskansojen metsästyskulttuurista ja inuiittien mytologiasta.

– Se tuntuu olevan paljon lähempänä omaa vakaumustani kuin mikään muu usko, Boel sanoo.

Koreografi uskoo, että kaikella elollisella on sielu. Se koskee sekä luontoa, eläimiä että ihmisiä. Usko johtaa Boelin mukaan elämän ja ympäristön kunnioittamiseen.

Alkuperäiskansoille asia on itsestäänselvyys.

Kaiken elollisen kunnioittaminen on ollut yksi syy Ritual-teoksen syntymiseen. Tanssiteos ottaa kantaa myös ilmastonmuutokseen.

Inuiittikulttuurin ja breakdancen sekoitus

Aikoinaan inuiitit ratkaisivat riitansa rumputanssilla. Tanssiin konfliktitilanteissa päätyivät myös breikkarit New Yorkin Bronxissa 1970-luvulla. Silloin väkivaltaisia aikeita alettiin purkaa akrobaattisilla ja ilmaisuvoimaisilla ”kaksintaisteluilla” eli battleilla.

Boel näkee molempien kulttuurien konfliktien ratkaisussa samoja piirteitä. Kummassakin on kyse myös selviytymisestä, joka tuottaa omintakeista taidetta.

Lene Boel  NEXT ZONE, RITUAL
Stuart McIntyre

Next Zone -tanssiryhmän taiteellinen johtaja ja koreografi Lene Boel käyttää teoksissaan maailman parhaita breakdance-tanssijoita. Koreografiat ovat usein fyysisesti rajuja, ja niissä näkyy nykytanssin vaikutus.

Suurissa teoksissa on nähty myös sirkustaiteilijoita.

Boelin ura koreografina käynnistyi parisenkymmentä vuotta sitten.

Alkuperäiskansojen kulttuuri on ollut tänä keväänä poikkeuksellisen näkyvästi esillä Suomessa.

Kansallismuseo teki hiljan alustavan sopimuksen saamelaismuseo Siidan kanssa valtion saamelaiskokoelman palauttamisesta Inariin ja Suomen Kansallisteatterissa pyörii parhaillaan näytelmä Arktinen odysseia, joka peilaa muun muassa alkuperäiskansojen luontosuhdetta.

Näytelmässä esiintyy Grönlannin kansallisteatterin näyttelijä Connie Kristoffersen, joka vetäisee esityksen päätteeksi inuiittien maskitanssin.

Ritual kulttuurikeskus Stoassa Helsingissä 8.4. Kuopion Sotkulla 13.4. ja Norjan Hammerfestissa 14.5.