Lappi pesee pohjoiset naapurinsa – Suomi silti kansainvälisen turismin peränpitäjä

Suomen Lappi on ulkomaalaisten turistien suosituin alue Pohjoiskalotilla. Koko maan vertailussa ei mene niin hyvin. Suomi on viimeinen Ruotsin, Tanskan ja Norjan jälkeen.

matkailu
Kiinalaiset turistit
Tässä jutussa on linkit kolmen Pohjoismaan yleisradioyhtiön toimitusten, YLE Lapin, SVT Norrbottenin ja NRK Tromssan ja NRK Finnmarkenin ensimmäisen yhteisen uutisprojektin juttuihin. Niissä kerrotaan kiinalaisten turistivirrasta pohjoiseen revontulien, metsien, tuntureiden Jäämeren ja joulupukin luo kunkin maan vinkkelistä.    

Hotelliyöpymisillä mitattuna Ruotsissa matkailee kolme kertaa enemmän ulkomaalaisia kuin Suomessa.

Ulkomaalaisten matkailijoiden hotelliyöpymisissä on pohjoismaiden kesken suuria eroja – eikä Suomi pärjää vertailussa. Viime vuonna Ruotsissa oli 14 miljoonaa, Tanskassa 11,5 miljoonaa, Norjassa 8,5 miljoonaa ja hännänhuippuna Suomessa 5,5, miljoonaa ulkomaalaisten hotelliyöpymistä. Luvut on Suomen valtion matkailumarkkinointiorganisaation Visit Finlandin pohjoismaisesta vertailusta.

Kun tarkasteluun otetaan pelkkä talvimatkailu, Suomi pärjää pohjoismaisessa vertailussa tasaväkisemmin. Kesämatkailussa Suomi jää kuitenkin muiden pohjoismaiden luvuista. Tanskaa suosii rajanaapuruus väkirikkaan Saksan kanssa.

Kiinalaiset turistit
Kiinalaisturistit Lapissa ja muualla Pohjoiskalotilla.

Lappi loistaa  

Lapin suurimmaksi ulkomaalaisryhmäksi ovat nousseet matkailijat Aasian maista. Erityisesti kiinalaismatkailijoiden määrä on lyhyessä ajassa kasvanut nopeasti. Rovaniemellä suurin ryhmä ovat israelilaiset, joiden hotelliyöpymisiä kertyi lähes 30 000 parina talvikuukautena vuonna 2016.

Kiinalaisten loikan syiksi matkailualan ammattilaiset arvioivat sosiaalista mediaa, kiinalaista tv-sarjaa ja verkkokauppaa.

– Nykyisin markkinointi alkaa olla aika digitaalista eli sähköisten kanavien kautta jaettavaa. Ollaan aktiivisesti mukana myös sosiaalisessa mediassa, jopa Kiinan sosiaalisessa mediassa, sanoo Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen.

Lapin ja Suomen matkailua markkinoidaan Kiinan sosiaalisessa mediassa kuten Weibossa. Asialla ovat Visit Finland ja Visit Finland.

Maailman suurin verkkokauppa Alibaba ja sen matkatoimisto Alitrip pitivät viime syksynä Rovaniemellä Napapiirin joulukylässä markkinointitilaisuuden. He julistivat tuovansa tänä vuonna 50 000 matkailijaa Kiinasta.

Buumia on ruokkinut myös kiinalainen Jiangsu TV:n deittailusarjaWe are in love. Sen kolme Rovaniemen metsäisissä ja talvisissa järvimaisemissa joulupukkeineen ja koiravaljakkoineen kuvatut jaksot keräsivät Kiinassa satoja miljoonia katsojia. Osa heistä haluaa lomalle Lappiin.

Kiinalaiset turistit
Kiinalaisten turistivirta pohjoiseen.

Lappi ja muu Pohjoiskalotti

Visit Finlandin vertailussa pohjoisilla alueilla vuonna 2014 Suomessa ulkomaalaisten yöpymisiä oli 1,1 miljoonaa, Ruotsissa miljoona ja Norjassa 0,8 miljoonaa. Vuonna 2016 ulkomaalaisten yöpymisluku Lapissa oli noussut jo 1,4 miljoonaan. Pohjois-Norjaan ja Pohjois-Ruotsiin ei vielä voi verrata, sillä naapureiden lukuja ei vielä ole.

Ruotsista matkailuorganisaatio Swedish Laplandilta saatujen lukujen mukaan vuonna 2016 kiinalaisturistien hotelliyöpymisiä oli viime vuonna Suomen Lapissa kaksi kertaa enemmän (35 000) kuin Pohjois-Norjassa (18 000) ja peräti kolme kertaa enemmän kuin Pohjois-Ruotsissa (12 000).

Koko maan luvut vuonna 2016 olivat Norja 385 000, Ruotsi 325 000, Suomi 270 000 ja Tanska 220 000 kiinalaisten matkailijoiden hotelliyöpymistä.

Tässä jutussa on linkit kolmen Pohjoismaan yleisradioyhtiön toimitusten, YLE Lapin, SVT Norrbottenin ja NRK Tromssan ja NRK Finnmarkenin ensimmäisen yhteisen uutisprojektin juttuihin. Niissä kerrotaan kiinalaisten turistivirrasta pohjoiseen revontulien, metsien, tuntureiden Jäämeren ja joulupukin luo kunkin maan vinkkelistä.