Lisää jättiläisiä tavaran kuljetuksiin – suurten rekkojen buumi näkyvissä

Uutta suurkalustoa tulee maanteille vielä tänä keväänä.

rahtiliikenne
Jättirekkaa testataan Lappeenrannan lentokentällä. Yhdistelmän kokonaispaino tässä 96,5 tonnia.
Tommi Parkkinen / Yle

Niin kutsuttujen jättirekkojen määrä lisääntyy liikenteessä tänä vuonna. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin mukaan lupia on myönnetty ja uusia ajoneuvoyhdistelmiä on tulossa jo kevään ja kesän aikana.

– Jos kuljetusyhtiöiden kaikki uudet projektit etenevät tavoiteaikataulussa, aloittaa seuraavan kahden kuukauden aikana yhdeksän uutta suurempaa yhdistelmää liikenteessä. Nyt on pieni buumi, kuvailee tilannetta johtava asiantuntija Otto Lahti Trafista.

Nyt on pieni buumi.

Otto Lahti

Suomen maanteillä on liikennöinyt jättirekkoja vuodesta 2013 lähtien. Nyt tavarankuljetuksen jättiläisiä on liikkeellä koko Suomessa 26 yhdeksällätoista eri kuljetusyhtiöllä. Pisimmät rekoista ovat 34 metrisiä, niitä on liikenteessä kolme kappaletta.

Eniten liikennettä on pääkaupunkiseudun ja Lahden sekä Kouvolan ja Lappeenrannan välillä.

Virallisesti jättirekat ovat HCT-ajoneuvoja, (High Capacity Transport) jotka ovat normaalirekkaa pitempiä ja painavampia ja pystyvät ottamaan kuormaa enemmän kuin tavallinen yhdistelmäajoneuvo.

Normaalia eli yli 25 metriä pitemmät rekat ovat vielä vähemmistössä muuhun maanteiden kuljetuskalustoon nähden. Suomeen oli Trafin mukaan maaliskuun loppuun mennessä rekisteröitynä noin satatuhatta raskasta ajoneuvoa linja-autot pois lukien.

Tulevaisuuden kuljetusratkaisut selvitettävänä

Yksi jättirekkoja liikenteeseen tuoneista kuljetusyhtiöistä on kouvolalainen Orpe Oy. Sillä on poikkeuslupa yhdelle normaalia suuremmalle autolle. Yhtiö hoitaa raakapuun kuljetuksia ja välivarastointia.

Orpen 31 metrinen ja lähes sadan tonnin painoinen yhdistelmäajoneuvo on ollut liikenteessä syksystä 2014 lähtien.

– Auto on liikkeellä ympäri vuorokauden. Sillä ajetaan Saimaan ympäristössä sekä reitillä Lappeenranta – Kouvola – Kotka, kertoo toimitusjohtaja Seppo Ora.

Valkealassa tukikohtaansa pitävä yhtiö hoitaa kuljetuksia jättirekalla yhteistyössä metsäyhtiö UPM:n kanssa.

Auto on liikkeellä ympäri vuorokauden.

Seppo Ora

– Etsimme uusia ja tehokkaampia ratkaisuja tulevaisuuden kuljetuksiin. Yksi tavoite on vähentää kuljetuskertoja maanteillä, koska yhteen autoon saadaan mahtumaan enemmän tavaraa, sanoo kehitysasiantuntija Janne Kukkura UPM:ltä.

– Autot saavat ajaa vain tietyillä reiteillä ja niillä kerätään jatkuvasti tietoa siitä miten kuljetukset toimivat, selventää Kukkura jättirekkojen toimintaa.

Suurrekkoja käytetään puutavaran, merikonttien kuljetuksiin sekä kauppojen päivittäistavaroiden jakeluun.

Lisää tietoa tulevaisuuden liikenteestä ja tavarankuljetuksesta

Jättirekkojen kehittelyssä ja testauksessa on kuljetusliikkeiden lisäksi usein mukana myös eri tutkimus- ja oppilaitoksia tai -yrityksiä sekä yliopistoja.

Tarkoituksena on selvittää esimerkiksi millaisissa liikenneoloissa ja kuljetus- ja kuormaustilanteissa lain määräyksiä suuremmat rekat Suomessa toimivat. Myös energiatehokkuutta tutkitaan.

– Huonoja isoja rekkoja ei tulevaisuudessa liikenteeseen päästetä, luonnehtii Otto Lahti Trafista.

Lahden mukaan jättirekoilla ei ole ollut vaikutusta tiestön kuntoon.

– Sääilmiöt talvella vaikuttavat enemmän tien kulumiseen kuin kaksi kertaa päivässä samaa tietä ajava normaalia raskaampi yhdistelmä.