"Kaikilla luomutuotteilla on nyt kysyntää" – kannattavuus nostaa viljelijänkin motivaatiota

Kannattavuus ja kysyntä lisäävät luomun suosiota viljelijöiden keskuudessa. Puhtaus ja tarina vakuuttavat kuluttajan, mikäli ostopäätös ei törmää hintaan.

Luomumaatalous
Mies rapsuttaa naisen sylissä olevaa karitsaa lampolassa
Lampurit Katja Sihvonen ja Hannu-Pekka Syrjälä siityivät luomuun vuonna 2012.Tiina Kokko / Yle

Syrjälän Lammastilalla Tammelan Portaassa ei ehditä ihmetellä kädet taskussa maailman menoa. Karitsointi on nyt kiihkeimmillään. Kuuden viikon urakasta oli pääsiäisen alla takana puolet.

Tilalla on 450 uuhta, joista noin 420 karitsoi. Koska puolivälissä ollaan, vilistää pieniä karitsoja emojen jaloissa lampolan lämmössä. Osa jää katsomaan tulijaa silmät uteliaina, osa viis veisaa ihmisistä, jos ne vain pysyttelevät omalla puolellaan aitaa.

– Meillä on tällä hetkellä kaksi harjoittelijaa, yksi työntekijä, isäntä ja minä. Käytännössä se menee niin, että työntekijä tulee aamulla, harjoittelijat seuraavaksi ja tekevät normaalia päiväaikaa. Isäntä tekee pääasiassa ruokintaa, kuivitusta, minulle ruokaa ja elättää meidän perhettä. Minä teen periaatteessa kaksi vuoroa putkeen ja käyn kotona välillä nukkumassa, kuvaa lampuri Katja Sihvonen lammastilan arkea juuri nyt.

Vuonna 2010 Sihvonen ja Hannu-Pekka Syrjälä ryhtyivät lampureiksi, pari vuotta myöhemmin tila siirtyi luomuun. Siirtymäkausi oli ohi vuonna 2014. Luomupäätöstä Syrjälän Lammastilalla ei ole kaduttu.

– Kyllä tämä on ollut oikea päätös, vakuuttaa Hannu-Pekka Syrjälä.

Syrjälän mukaan luomuun siirtymiselle löytyi hyviä syitä.

– Lampaat soveltuvat hyvin luomuun, ja yksi syy oli kannattavuus. Luomukaritsalle on myös hyvä kysyntä verrattuna tavanomaiseen.

Luomuviljelty peltoala kasvaa

Luonnonvarakeskuksen kannattavuuskirjanpidon mukaan luomu kannattaa tällä hetkellä taloudellisesti paremmin kuin tavanomainen maataloustuotanto. Kannattavuus on ollut parempi vuodesta 2008 lähtien.

Luomun ja kasvituotannon asiantuntija Kaija Hinkkanen ProAgria Etelä-Suomesta on huomannut, että esimerkiksi Hämeessä viljelijöiden luomuun siirtymisen taustalla on yhtenä syynä juuri kannattavuus. Tavanomaisessa maataloustuotannossa kärsitään ahdingosta: kustannukset nousevat, mutta tuotteesta saatu hinta alenee.

Tietysti myös luomun kysyntä vaikuttaa. Siellä on aito kysyntä luomutuotteille, mikä osin lisää motivaatiota viljelyyn.

Kaija Hinkkanen

– Tietysti myös luomun kysyntä vaikuttaa. Siellä on aito kysyntä luomutuotteille, mikä osin lisää motivaatiota viljelyyn. Oikeastaan kaikilla luomutuotteilla on kysyntää, Hinkkanen sanoo.

Eviran tilastot kertovat, että Suomessa on lähes 4 500 luomutilaa, joista luomueläimiä on noin tuhannella tilalla. Luomuviljelty peltoala nousi viime vuonna reilusti yli 10 prosentin, mikä on hehtaareissa noin 241 000. Luku sisältää sekä luomuhyväksytyn että siirtymävaiheessa olevan peltoalan.

Luvut tulevat kaunistumaan jatkossakin. Ainakin Hämeessä luomutuotannon peruskurssit ovat täyttyneet ennätystahtia, huomauttaa Kaija Hinkkanen.

Puhtaus ja tarina vetoavat ostajaan

Pro Luomu -yhdistyksen Luomu Suomessa 2016 -koosteen (siirryt toiseen palveluun) mukaan luomutuotteiden myynti myös päivittäistavarakaupassa on kasvanut. Suurin luomutuoteryhmä arvossa mitattuna ovat hedelmät ja vihannekset, toisena tulevat luomumaidot ja kolmanneksi suurimpana ovat kananmunat.

Esimerkiksi Osuuskauppa Hämeenmaassa luomutuotteiden määrä kasvaa tasaiseen tahtiin, noin 20 prosentin vuosivauhtia, arvioi toimialajohtaja Taina Penttinen.

Valkoinen luomukaritsa
Luomulampaan tuotanto on nosteessa muun muassa Hämeessä.Tiina Kokko / Yle

– S-ryhmässä on tällä hetkellä saatavilla noin 3 000 eri luomutuotetta. Ne toki vaihtelevat myymälöittäin. Eli keskustamarketissa on hieman enemmän luomutuotteita, mitä saattaa olla kenties pienemmän valikoiman myymälässä.

– Vaikka puhtautta arvostetaan, luomun osuus on kuitenkin alle viisi prosenttia meidän kaikesta myynnistä, Penttinen arvioi.

Luomun valitsevaa kuluttajaa kiinnostaa ruoan puhtauden lisäksi myös tarina. Mistä tuote on tullut ja kuinka paikallista se on.

– Tutkimustemme mukaan 33–45-vuotiaat ovat monesti niitä, jotka ostavat luomua eniten. Seuraava ryhmä on oikeastaan samanikäiset miehet, Penttinen jatkaa.

Hintaa vielä arastellaan

Puolet kuluttajista arvioi oman luomukulutuksensa lisääntyvän lähitulevaisuudessa, kertoo Luomu Suomessa 2016 -kooste. Suurin este luomutuotteiden käytölle on edelleen hinta.

– Minulle on ihan sama mitä käytän, sanoo luomusta Anneli Rostedt.

Hämeenlinnassa ostoksia ennen pääsiäistä tehnyt Rostedt arvioi, että hinta on se syy, miksi luomua ei välttämättä tule ostoskoriin valittua.

– Joskus tulee otettua, mutta muuten hinta ratkaisee eläkeläisellä. Varmasti käyttäisin, jos olisi halvempaa. Siitä on niin paljon puhuttu, että se [luomu] olisi meikäläisen ikäisellekin hirveen terveellistä.