Pahamaineiset rekkakuskit ovatkin yleensä syyttömiä kuolonkolareihin – "Autoilijoiden kannattaisi pelätä enemmän itseään"

Uuden selvityksen mukaan raskas ajoneuvo aiheuttaa vain murto-osan kuolemaan johtavista onnettomuuksista.

Tieliikennekuolemat
Rekka parkissa.
Petri Lassheikki / Yle

Raskas liikenne aiheuttaa luultua vähemmän vakavia onnettomuuksia.

Esimerkiksi vuonna 2015 kuorma-auto tai kuorma-autoyhdistelmä aiheutti 15 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Samana vuonna raskas ajoneuvo oli mukana noin 60 kuolonkolarissa, jossa syy oli vastapuolessa eli esimerkiksi henkilö- tai pakettiauton kuljettajassa.

– Autoilijoiden kannattaisi enemmän pelätä itseään kuin raskaiden ajoneuvojen kuljettajia, sanoo yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Onnettomuustietoinstituutista.

Instituutti kerää tietoa liikennevahingoista vakuutusyhtiöiltä sekä onnettomuustutkijoilta.

Kaakkois-Suomessa tiet parantuneet

Esimerkiksi Kaakkois-Suomessa raskaan liikenteen määrät ovat suuria. Poliisin mukaan Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa on alkuvuoden aikana tapahtunut yhteensä kymmenen kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Näissä on kuollut yhteensä kymmenen ihmistä.

– Monessa raskas ajoneuvo on ollut syytön osapuoli. Joitakin kuljettajan sairauskohtauksia on myös mukana, sanoo Kymenlaakson onnettomuuslautakunnan puheenjohtaja Jukka Tylli.

Poliisin mukaan tiet ovat Kaakkois-Suomessa viime vuosina parantuneet, vaikka ongelmia riittää vielä esimerkiksi valtatie 15:llä Kotkan ja Kouvolan välillä.

– Tie on kapea ja rekkaliikennettä on paljon, kuvailee Tylli.

Kuljettajan ja järjestelmän riskit

Onnettomuustietoinstituutti on tutkinut kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien riskitekijöitä vuosina 2011-2015. Kun onnettomuus johtuu kuorma-auton kuljettajasta, syitä on monia.

– Ei yksinkertaisesti huomata pienempiä tienkäyttäjiä eli kevyttä liikennettä. Joskus taustalla voi myös olla kuljettajan sairauskohtaus tai muut syyt. Seuraukset ovat vakavia, jos ei ehdi esimerkiksi jarruttaa ennen törmäystä, sanoo Koisaari.

Koisaaren mukaan kuljettajan tarkkaavaisuus voi herpaantua, kun ajon aikana esimerkiksi selataan kännykkää.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan kuorma-autojen onnettomuusriskejä pitäisi tarkastella myös laajemmin.

– Hintakilpailu kuljetusalalla on tiukkaa ja jotkut tiukoille joutuneet kuljetusyrittäjät saattavat esimerkiksi rikkoa lepoaikasääntöjä tai peukaloida ajopiirtureita, arvioi yhteyspäällikkö Tapio Koisaari.

Onnettomuustietoinstituutti on käynyt läpi liki 200 raskaan liikenteen onnettomuutta viime vuosilta. Noin viidesosassa onnettomuuksista kuorman kiinnityksessä oli puutteita. Kymmenessä prosentissa onnettomuuksista kuorma-auton ajopiirturi oli rikki tai sitä ei käytetty ollenkaan.

Myös joiltakin kuljetusten tilaajilta ja järjestelijöiltä saattaa Koisaaren mukaan tulla painetta ottaa kyytiin ylikuormaa ja ajaa kireällä aikataululla.