Keski-Suomi |

480 metriä pitkä juhlakalu

Perjantain päivänsankari on 480 metriä pitkä, 15 metriä leveä ja 15 metriä korkea. Se kaareutuu ystävällisesti, ettei vastaantulija häikäise. Se on tuhansien kaupunkilaisten tuulinen oikotie keskustaan. "Se" on 20-vuotias Kuokkalan silta.

Kuva: Jyväskylän Kaupunki, Juhana Konttinen

Kuokkalan silta vihittiin käyttöön 23. lokakuuta vuonna 1989. Silta oli jo ennen valmistumistaan kohuttu ja vihattu, mutta myös kehuttu ja rakastettu. Ja sitä se on edelleen. Monien mielestä Kuokkalan silta on Jyväskylän tunnetuin maamerkki, toiset ovat sitä mieltä, että se pilasi lopullisesti kaupungin siluetin.

Kuokkalan sillasta kohistiin jo ennen kuin ensimmäistäkään siltatolppaa oli jysäytetty Jyväsjärven pohjaan. Vaihtoehtoja sillan rakentamiselle ei kuitenkaan juuri ollut, sillä Kuokkalaan oli kaavoitettu uusi, uljas asuinalue, jonka asukkaille oli taattava suora reitti kaupungin keskustaan.

-Kuokkalan alue piti liittää kiinteästi kaupunkiin, jottei asukkaiden tarvitsisi kiertää työmatkallaan Äijälänsalmen tai Ristonmaan kautta. Sillan rakentaminen oli välttämätöntä, jotta Kuokkalan asuntoalueen rakentaminen ylipäätään tuli mahdolliseksi, muistelee Jyväskylän kaupunginjohtajana tuolloin toiminut kaupunkineuvos Jaakko Loven.

Loven kiittelee sillan ja koko Kuokkalan rakentamisesta aikanaan päättäneiden kaupungin luottamushenkilöiden rohkeutta. Ilman siltaa ja Kuokkalaa olisi koko keskusta voinut näivettyä.

-Keskikaupungilla ja muuallahan ei ollut laajentumissuuntaa mihinkään suuntaan, joten tässä oli kyse kaupungin keskustan laajentamisesta ja tässä suhteessa silta oli välttämätön, Loven sanoo.

Ainutlaatuinen kaari

Kuokkalan sillalla tuulee aina. Moni kaupunkilainen onkin vastatuuleen puskiessaan kironnut sillan alimpaan manalaan saakka. Silti silta herättää myös lämpöisiä tunteita.

-Minusta se on arkkitehtonisesti erittäin kaunis ja hyvä ratkaisu. Itse käytän sitä nykyään niin, että kävelylenkkini kulkevat sen yli, kun kierrän Jyväsjärven eteläpäätä. Tiedän, että se on tuulinen paikka, mutta lyhentää huomattavasti matkaa Kuokkalan ja keskustan välillä, sanoo Loven.

Silta on myös rakenteellisesti ainutlaatuinen teos.

-Siinä sovellettiin ensimmäistä kertaa uutta näkökulmaa, että silta ei mene suoraan järven ylitse, vaan se tekee pienen kaarteen. Sen tarkoituksenahan on ollut se, etteivät ajovalot häikäise vastaantulijaa, kun autolla liikutaan siltaa pitkin, Loven kertoo.

Lähteet:
YLE Keski-Suomi / Sanna Wänskä, Heli Kaski, Sanna Pirkkalainen

Kommentoi aihetta (0 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

Tuoreimmat aiheesta: Keski-Suomi

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä