Kotimaa |

70-luvun lossit siirtyvät historiaan

Raskasta maantieliikennettä rajoittaneet kantavuusrajoitukset poistuvat useilta tieosuuksilta, kun vanhoja 70-luvulla käyttöönotettuja maantielauttoja on alettu uusia. Liikennevirasto haluaa vauhdittaa lauttaliikenteen kilpailua uusilla operointisopimuksilla.

Kietävälän lossi
Kuva: Timo Ikonen / Yle

Saimaan suurin lossi on aloittanut liikennöinnin Puumalassa Etelä-Savossa. Puolen kilometrin pituinen matka Kietävälänvirran yli sujuu nykyään minuuteissa. Ero vanhaan lauttaan on melkoinen, sanoo siirtokipparina toimiva Paavo Luukkanen Laitaatsillan telakalta.

- Kyllä tämä nykypäivän laivaohjausta vastaa melkein sataprosenttisesti.

Uuden maantielautan myötä vanhat kantavuusrajoitukset ja juhannuksen ruuhkat jäivät Puumalan Kietävälässä historiaan. Uutta lossia kannattaa tulla katsomaan kauempaakin, sanoo Sulkavalta poikennut Seppo Valtonen.

- Lossihan on mahtavan kokoinen ja kyllä se tarpeeseen on puutavara-autoille tässäkin kohtaan.

Moderni lossi säästää myös luontoa

Saimaalla liikennöi edelleen 13 maantielauttaa, joista valtaosa on hankittu 1970-luvulla. Toistakymmentä lossia ehdittiin korvata viime vuosikymmeninä silloilla, mutta siltarahojen huvetessa vanhoja lauttoja on alettu uusia tai peruskorjata.

Saimaalle on saatu reilun vuoden sisällä peräti viisi uutta tai peruskorjattua maantielauttaa, sanoo liikennepäällikkö Arto Koponen Suomen Lauttaliikenteestä.

- Kyllä meillä muutamasta paikasta kantavuuspuutteet poistuu ja sitten kuljettajien ergonimia paranee. Uutta tekniikkaa käytettäessä ilmaan laskettavat saasteetkin pienenee.

Virolainen toimija hoitamaan lauttaliikennettä

Puumalan Kietävälään ja Iniön Skageniin hankitut lossit ovat ensimmäisiä Liikenneviraston omistamia lauttoja. Tällä virasto haluaa uutta kilpailua lauttapaikkojen liikennöintiin, jota tähän asti on harjoittanut lähes yksinoikeudella valtio-omisteinen Suomen Lauttaliikenne eli Finnferries.

Lauttojen operoinnin voittanut virolais-suomalainen Nordic Coast Line harkitsee toiminnan laajentamista Saimaalla, sanoo hallituksen jäsen Janne Aho.

- Millään yrityksellä ei ole varaa tehdä tämmöisiä investointeja 3-5 vuoden tähtäimellä, silloin operointi on järkevämpi kilpailuttaa.

Uutta toimintamallia testaan seuraavaksi jäänmurrossa, kun vuonna 2015 Liikennevirasto saa valtion tilaaman uuden monitoimimurtajan. Myös valtaosa maantielauttojen operoinnista tulee kilpailutettavaksi parin vuoden kuluessa.

Kommentoi aihetta (2 kommenttia)

Kirjoita uusi kommentti

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Mökkiläinen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Lienee syytä Varsinais-Suomen ELY-keskuksella hieman skaalata hankkeita jatkossa paremmin. Maassa tierahat loppu ja lossi Suomen hiljaisimmalle lauttavälille maksoi 7,5 miljoonaa Euroa.

    Juhannusruuhkat loppuu, niitä ei ole, ainoastaan SulkavanSoutu -viikonloppuna lautalle on tarvetta kolmen päivän ajan.

    Julkisuudessa ihmetellään asiaa valtion varojen ollessa tiukassa.

    Tämän lossin sijasta olis välille voitu laittaa teknisesti ja ergonomisesti peruskorjattu 70 tonnin lossi (noin 2 miljoonaa Euroa), ja 50% Vekaransalmen sillan budjetista olis ollut katettu. Siltayhteyden jolla on todellista liikennepoliittista merkitystä seutukunnalle.

    Mutta nythän mahtuu sitten turvallisesti avaamaan ovia lossilla, kun mökille menee, tähänkin asti 95% lossilla on ollut maksimissaan kaksi autoa, kesälläkin.

    Päätöksiä tekeville virkamiehille suosittelen asioihin tutustumista paikanpäällä ja terveen maailaisjärjen käyttöä. Ylisuuren lossin kunnossapitokin maksaa enemmän kuin tarpeeseen tehdyn.

    • Verot viellä maksanut!!

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Olen sinun "mökkiläinen" aivan samaa mieltä, Ely:n herrat ovat perustelleet julkisuudessa lauttaliikenteen kilpailun avaamisella. Pieni piiri on aikoinaan päätti, että kilpailu pitää saada aikaiseksi on hintalappu veronmaksajille sitten mikä tahaansa. Ihmettelen kuinka pitkään elyn herrat voimat mellastaa yhteiskunnan rahoilla. Ja mitä noihin silta rahoihin tulee, niin eiköhän ne ole menneet siltasuunnitelmia tehneiden konsulttifirmojen taskuun

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä