Talous

80-vuotias Rapala kaipaisi lisää vapaa-aikaa

Kalastusvälinemarkkinoilla kilpailu on kireää, koska kuluttajilla on yhä vähemmän vapaa-aikaa. Kalastukseen syntyy myös jatkuvasti uusia muotoja, joihin reagoiminen on välinevalmistajille vaikeaa.

Valmisteilla olevia uistimia.
Kuva: Mika Moksu / Yle
Asikkala

Vääksyssä Rapalan tehtaalla ladotaan yhtiön uusinta uistinmallia maalattavaksi kovaa vauhtia. Vaappu tulee lähipäivinä markkinoille Yhdysvalloissa, suomalaiset joutuvat odottamaan uutukaista ensi vuoteen.

Pohjois-Amerikka on Rapalan tärkein markkina-alue, siellä kalastus on roimasti suostitumpaa kuin vaikka golf.

– Harrastuksen suosio on maailmanlaajuisesti aika tasaista, luonnehtii Rapalan varatoimitusjohtaja Jussi Ristimäki.

Kalastusvälinemarkkinat ovat maailmalla olleet tasaisessa kasvussa viime vuodet. Rapalakin on takonut hyvää tulosta, ja tuottanut voittoa koko pörssihistoriansa.

Viime vuonna liikevoitto laski hieman muun muassa uuden tehdasinvestoinnin vuoksi. Vertailukelpoinen liikevoitto kuitenkin kasvoi runsaan viidenneksen edellisvuodesta.

Kaupankäyntiä hidasti hieman se, että maailmanlaajuisesti taloudessa on hiljaista.

Yksi myyntiä hidastanut tekijä oli sää. Huonot ilmat eivät houkuta kalastamaan eivätkä kalastustarvikekauppaan.

Kalastustarvikkeiden ostaminen on aika impulsiivista.

– Jussi Ristimäki

– Kalastustarvikkeiden ostaminen on aika impulsiivista. Kauppa käy sellaisella periaatteella, että mennään torstaina ostamaan sukset, kun perjantaina lähdetään hiiihtämään tai lomalle.

Pitkä historia velvoittaa uudistumaan

Ensimmäinen Rapalan uistin tehtiin 80 vuotta sitten. Puusta veistetty vaappu on edelleen yhtiön perustuote.

Kalastustarvikkeissa kilpailu on kireää, koska harrastajamäärät eivät juuri kasva. Samalla uusia kalastusmuotoja syntyy kuin sieniä sateella.

Suuret valmistajat joutuvatkin puntaroimaan tarkkaan, mihin muoti-ilmiöihin lähtevät mukaan.

Rapalalla tuotekehitys tapahtuu Vääksyn tehtaalla. Uusia malleja syntyy toistakymmentä vuosittain.

Jos kaikki uistinten väriversiot lasketaan mukaan, uutuuksien vuosittainen määrä lasketaan sadoissa. Suin päin uutuuksia ei tehdä, sillä tuotekehitys on pitkä työ.

Uusi tuote menee ensin suunnittelijoiden käsien läpi ja testaukseen, ja sitten vasta asiakaskunnalle.

– Juha Siltanen

– Uusi tuote menee ensin suunnittelijoiden käsien läpi ja testaukseen, ja sitten vasta asiakaskunnalle. Se kestää äkkiä vuodesta kahteen, kertoo Rapalan Vääksyn tehtaan johtaja Juha Siltala.

Aika on rahaa

Kalastusvälineteollisuudelle isoin haaste ei ole keskinäinen kilpailu, vaan kuluttajien jatkuvasti vähenevä vapaa-aika.

Samaa kakkua kun ovat jakamassa muutkin harrastukset. Vääksyssä luotetaan silti siihen, että kalastukselle löytyy aina omat ystävänsä.

Kilpailu on kovaa kaikkineen, myös kuluttajien vapaa-ajasta.

– Jussi Ristimäki

– Kilpailu on kovaa kaikkineen, myös kuluttajien vapaa-ajasta. Kalastuksessa on kuitenkin sellaisia elementtejä, joita monessa muussa harrastuksessa ei ole, eli voi harrastaa vaikka sukupolvien yli. Isoisä voi lähteä pojantyttärten kanssa kalalle. Mutta toki me koetamme etsiä myös uusia kohderyhmiä, varatoimitusjohtaja Ristimäki sanoo.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Ulkomaat

Britannia ei hae vielä eroa ja pörssit romahtivat – Yle kokosi maanantain Brexit-uutiset

David Cameron

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä