Aikuisen ihmisen kyky juoda maitoa on nuori
Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat geenitutkimusten perusteella selvittäneet, että ihminen on kyennyt juomaan lehmänmaitoa vain muutamia tuhansia vuosia.
Lehmiä niiden lihan vuoksi pitäneet ihmiset saivat kyvyn maidonjuontiin geenimutaation kautta pohjoisessa Keski-Euroopassa noin 6 000 vuotta sitten. Aiemmin ihmisten elimistö ei sietänyt maitosokeria eli laktoosia. Laktoositoleranssi levisi nopeasti, sillä lehmänmaitoa juovat ihmiset saivat ylimääräistä ravintoa ja kykenivät saamaan paljon enemmän lapsia kuin laktoosi-intolerantit. Laktoositoleranssi on yleisintä juuri pohjoisessa Keski-Euroopassa ja se harvinaistuu mitä kauemmas alueesta mennään. Tutkijat totesivat tosin, että esim. Afrikassa lehmiä pitäneet kansat ovat saaneet laktoositoleranssia eri mutaatioiden kautta myöhemmin. Uusin havainto laktoositoleranssimutaatiosta oli vain noin 3 000 vuoden takaa. Tutkimus on harvinaislaatuinen esimerkki siitä, miten ihmisen kehityshistoriaa on voitu todentaa geenitutkimusten avulla. The New York Times
Tuoreimmat aiheesta: Ulkomaat
Kabulin iskusta seurasi tuntien tulitaistelu - useita kuoli ja loukkaantui
Taliban on ottanut vastuun iskusta.
Viro sai ensimmäisen suomalaisen kaupunginvaltuutetun
Tarton yliopiston lehtori Juha-Matti Aronen nousi Tarton kaupunginvaltuuston varajäsenestä varsinaiseksi valtuutetuksi ja haluaa jatkaa työssä myös syksyn vaalien jälkeen. Hän sanoo, ettei osaa ajatella elämää ilman Tarttoa.
Kosovossa pelastetaan ravintoloiden vetonauloiksi haalittuja karhuja
Luonnossa elävien karhujen määrä on laskenut Kosovossa alle sadan.
Perheriita pakistanilaiskoneessa syy Britannian hävittäjien väliintuloon?
Keskenään kiistelleet perheenjäsenet uhkasivat räjäyttää koneen, elleivät saisi riidellä rauhassa, kerrotaan lentoyhtiöstä.
Gangnam Style sujuu robotiltakin - video
Pekingin robottimessuilla on nähty tällä viikolla jos jonkinlaisia vipeltäjiä. Erikoisimmasta päästä lienevät robotit, jotka pistävät mekaanisilla jaloillaan koreasti Gangnam Style -hitin tahtiin.
Viro aikoo vahvistaa armeijaansa - "Suomen liittyminen Natoon olisi turvallisuutta lisäävä tekijä"
Viron puolustusvoimien vuotuinen pääsotaharjoitus Kevätmyrsky huipentuu tällä viikolla.
Tutkijat: Puhdas vesi loppuu parissa sukupolvessa
Vain 2,5 prosenttia maapallon vedestä on juomakelpoista. Tutkijoiden mukaan puhdas vesi loppuu jo pian, ellei ongelmaa ymmärretä ja siihen puututa.
Saudiarabialaiset hurjapäät kaahailevat aavikolla kahden pyörän varassa - video
Saudiarabialaiset autoharrastajat ovat keksineet uuden huvittelutavan: autoilla kaahaillaan aavikolla niin, että pyöristä vain kaksi koskettaa maata. Autoa taspainottaakseen menopelin toisella laidalla roikkuu ajajan ystäviä.
Espanjan prinsessaa epäillään verovilpistä
Liikemiespuolison rikossyytteet heittävät varjon myös prinsessa Cristinan ylle.
Viisi kiipeilijää kadoksissa Kanchenjungan vuorella
Kiipeilijöiden pelätään kuolleen, kun he olivat laskeutumassa vuorelta. Kadonneiden joukossa on kaksi unkarilaista ja yksi eteläkorealainen kiipeilijä sekä kaksi nepalilaista opasta.

Kommentoi aihetta
(0 kommenttia)
Kiitos! Kommenttisi on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Julkaisemme kommentteja klo 07-23 välisenä aikana.
Yle Uutisten toimitus lukee kommentit ennen julkaisua. Asiattomia ja hyvien tapojen vastaisia kommentteja ei julkaista. Pitkiä kirjoituksia voidaan lyhentää, muuten kommentit julkaistaan sellaisenaan.
Kiitos! Ilmoituksesi asiattomasta kommentista on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen.
Toimitus tarkastaa kommentin, josta ilmoitus on annettu ja poistaa tarvittaessa kommentin verkkosivuilta.