Helsinki |

Asukasilta Siuntion raideliikenteestä: Kunnalle kehut, ministeriö ja VR sai haukut

Siuntiossa järjestettiin maanantai-iltana asukastilaisuus raideliikenteen muutoksista. Kunnan junavuorot harvenevat pääsiäisen jälkeen, kun liikenne- ja viestintäministeriö ei enää rahoita Siuntion ja pääkaupunkiseudun välistä lähiliikennettä. Helsinkiin Siuntiosta pääsee muutoksen jälkeen junalla vain arkisin ja Turun suuntaan ei lainkaan.

Siuntion asemalla on iltaisin hiljaista.
Kuva: Yle
Siuntio

Aleksis Kiven koulun auditorio täyttyi ääriään myöten maanantai-iltana, kun Siuntio järjesti asukastilaisuuden joukkoliikenteen muutoksista. Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti syksyllä raideliikenteen leikkauksista, jotka uhkasivat koitua kunnan kohtaloksi. LVM päätti lakkauttaa Karjaan, Siuntion ja Helsingin väliä kulkevan Y-junavuoron. Siuntio ei ole jäänyt tilanteessa toimettomaksi, vaan se järjestää korvaavaa liikennettä yhteistyössä HSL:n kanssa. Kunta saikin asukkailtaan tilaisuudessa kiitosta samaan aikaan, kun liikenne- ja viestintäministeriötä sekä VR:ää ryöpytettiin olan takaa.

ELY-keskus: Sunnanvikin liittymä parannettava

Y-junan lakkauttamispäätös tuli sekä kunnalle että Uudenmaan ELY-keskukselle täytenä yllätyksenä.

– Viestimme heti päätöksestä kuultuamme ministeriöön, että älkää koskeko Y-junaan. Toki täytyy kuitenkin muistaa, että suurimmat syylliset ovat eduskunnassa. Kansanedustajat ovat leikanneet joukkoliikenteen rahoituksesta 15 miljoonaa euroa samaan aikaan, kun joukkoliikenteen nykytason turvaaminen edellyttäisi 20 miljoonan euron lisärahoitusta, Uudenmaan ELY-keskuksen suunnittelupäällikkö Minna Weurlander puuskahtaa.

ELY-keskuksen vähimmäisvaatimus on Sunnanvikin liittymän, eli kantatien 51 ja Siuntiontien risteyksen parantaminen, jos henkillöautoliikenne lisääntyy raideyhteyden heikkenemisen takia.

– Se on jo nykyisellään varsinainen surmanloukku ja siellä alkaa kyllä rytistä jos liikenne vielä entisestään lisääntyy, Siuntion kunnanhallituksen puheenjohtaja Merja Laaksonen (r.) varoittaa.

Siuntiosta ei pääse enää viikonloppurientoihin Helsinkiin

Moni tilaisuuden osallistuja harmitteli kunnan järjestämän liikenteen myötä harvenevia junavuoroja sekä varsinkin viikonloppuliikenteen päättymistä. Turun suuntaan Siuntiosta ei enää pääsiäisen jälkeen kulje yhtään suoraa junayhteyttä.

Asukastilaisuus täytti Aleksis Kiven koulun auditorion.
Asukastilaisuus täytti Aleksis Kiven koulun auditorion. Kuva: Yle

– Minulla on lapsenlapsia Turussa ja käyn siellä usein heitä hoitamassa. Millä minä kuljen sinne pääsiäisen jälkeen? Tästä liikenteestä ei ole tullut mitään informaatiota tai aikatauluja, siuntiolainen Leena Holm hämmästelee.

Tilaisuudessa kannettiin huolta myös Karjaalla ammattikoulua käyvistä siuntiolaisnuorista. Siuntion ja Karjaan välinen junayhteys katkeaa, kun nykyinen liikenne päättyy.

– Meille on tullut paljon palautetta toisen asteen opiskelijoilta, mutta tähän ei valitettavasti ole ratkaisua näköpiirissä. VR vastaa kaukoliikenteestä ja kaikki lähiliikenne on niin sanottua ostoliikennettä. Haavemaailmassa meillä olisi kaksiraiteinen rantarata, jolloin sinne mahtuisi enemmän liikennettä, mutta se on hyvin kaukainen ajatus, VR:n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu pahoittelee.

Rantaradan kunnat sitoutuneet asemanseutujen kehittämiseen

Siuntion ja Helsingin välillä kulkee pääsiäisen jälkeen arkipäivisin neljä vuoroa suuntaansa. Syksyllä vuoroväli tihenee jälleen kuuteen. Lisäksi aamuisin on tarjolla bussiyhteys Kirkkonummelta lähtevään U- tai X-junaan. Bussi lisää matka-aikaa noin vartin suoraan junavuoroon verrattuna.

– Rantaradan kunnat ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat allekirjoittaneet sitoumuksen asemanseutujen ja liikenteen kehittämisestä vuonna 2014. Tätäkö se kehittäminen sitten on, kokoomuslainen kunnanvaltuutettu Heikki Kaisla manaa.

– Raideliikenteestä päädyttiin säästämään mieluummin kuin linja-autoliikenteestä, josta on leikattu jo aikaisemmin. Moni harvaan asutuilla alueilla sijaitseva kunta on pelkän bussiliikenteen varassa. Leikkauksia on pyritty kohdistamaan alueille, joissa liikennettä on vähän ja se on korvattavissa muilla järjestelyillä, ministeriön suunnittelija Joel Karjalainen puolustautuu.

Siuntiossa ei pysähdy pääsiäisen jälkeen enää yksikään Turun juna.
Kuva: Yle

Kunta toivoo ahkeraa käyttöä jäljelle jääville vuoroille

Pikavauhdilla kasattu Siuntion ja Helsingin välinen raideliikennejärjestely on voimassa vuoden 2017 loppuun saakka. Kunta maksaa liikenteestä noin 300 000 euroa vuodessa. Siitä eteenpäin Siuntiolla on kaksi vaihtoehtoa junaliikenteen turvaamiseen: joko HSL-jäsenyys tai jonkinlainen uusi sopimus liikenteestä valtion ja VR:n kesken.

– Se hyvä puoli tässä sopassa on ollut, että kaikki siuntiolaiset ovat toimineet yhtenä rintamana liikenteen säilyttämisen puolesta. Toivottavasti asukkaat käyttävät junaa ahkerasti myös jatkossa. Se on ainoa tapa turvata liikenne tulevaisuudessa, Merja Laaksonen päättää.

Tuoreimmat aiheesta: Helsinki

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä