Kotimaa

Autoilija, teetkö sinäkin väärin? Turvavyö kiinni talvitakin alle, ei päälle

Älä pidä autoillessasi avainnippua etutaskussa. Kolarin sattuessa avaimia kaivetaan leikkauspöydällä syvältä nivusista. Höpö, höpö, urbaani legenda, sanovat ammattilaiset. Sitä vastoin totta on se, että turvavyön pitäisi mieluiten kulkea paksun toppatakin alta eikä päältä.

Video: Turvavyövideon otsikkokuva.
Video
Video: Kuvaus ja leikkaus: Juha Kemppainen / Yle

– Mitä napakammin vartaloa vasten vyö on, sitä parempi. Alavyökin tiukasti lantion luitten päältä. Talvella siis paksu takki auki ja vyö sieltä alta, neuvoo tutkinnan koordinaattori Juha Nuutinen Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturmayksiköstä.

Mitä napakammin vartaloa vasten vyö on, sitä parempi. Alavyökin tiukasti lantion luitten päältä.

– Tutkinnan koordinaattori Juha Nuutinen Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturmayksikkö

Jos vyö on irti vartalosta, törmäyksessä kroppa liikkuu edestakaisliikkeenä eteenpäin, jolloin isku turvavyöhönkin tulee kovempana. Jos vartalo pääsee liikkumaan muutamankaan sentin löysän vyön takia, niska heilahtaa pidemmän matkan. Myös rintakehän elimet ja lantio alue ovat isommassa vaarassa.

– Uusissa ja vähän vanhemmissakin autoissa oleva turvavyön kiristin toki auttaa ottamaan löysiä pois, mutta silti paksuissa talvivaatteissa mieluiten takin alta vyö, Nuutinen sanoo.

Etupenkkiläinen – jalat pois kojelaudalta!

Valtaosa meistä istahtaa autoon ja vain vetäisee vyön kiinni, ajattelematta yhtään sen enempää. Oli sitten oma tai vaikkapa työpaikan yhteiskäytössä oleva kulkupeli.

– Valitettavasti näin, vaikka käyttäjät olisivat aivan eri kokoisia ja pituisia. Korkeuden säädintä ei käytetä, eikä katsota meneekö vyön yläkiinnike solisluun kohdalta kuten pitäisi, vai nouseeko kaulaan. Kaulassa kulkeva vyö voi saada äkkitörmäyksessä tosi pahaa jälkeä aikaan. Vähimmillään pahat viillot kaulaan ja palovammat ihoon, Nuutinen selittää.

Törmäys yllättää, siinä ei ehdi kissaa sanoa, eikä jalkojaan siirtää mihinkään. Kun tyyny laukeaa, jalat ovat väärällä puolella kroppaa.

Pitkällä ajomatkalla voi apukuskin paikalla tuntua houkuttelevalta nostaa välillä koivet kojelaudalle. Eipä houkuta enää, kun ajattelee mitä tapahtuu, kun turvatyynyn valtava laukeamisvoima iskee reisien takaosaan.

– Törmäys yllättää, siinä ei ehdi kissaa sanoa, eikä jalkojaan siirtää mihinkään. Kun tyyny laukeaa, jalat ovat hetkessä väärällä puolella kroppaa eli suuri vaara saada pahoja vammoja tai kuolla.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Ulkomaat

Yle Italiassa: Ihmiset kaivavat käsin raunioista omaisiaan esille

Maanjäristyksen tuhoja.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä