Talous

Autokauppa ampaisi kasvuun alkuvuonna – hetken piikki vai käänne?

Autokauppa pomppasi vuoden alussa selvään nousuun. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin viime kuussa yli 20 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Nytkö Suomen autokanta lähti uusiutumaan?

Autokaupassa.
Kuva: Jaana Polamo / Yle

Autokauppa on yksi talouden tärkeistä mittareista. Erityisen hyvin se heijastelee kuluttajien luottamusta. Alkuvuonna autokauppa on käynyt sivusta katsottuna yllättävän hyvin.

Mistä on kysymys? Onko autokaupan pirteä alkuvuosi vain hetken piikki vai onko kyse peräti pidemmän nousun alusta?

Romutuspalkkio ja veroale vauhdittajina   

Loppuvuoden saldoa ei luonnollisesti tiedä kukaan, mutta yleinen tunnelma juuri nyt autokauppiaiden keskuudessa on luottavainen. Autotuojien mukaan autokauppoja tehdään tasaiseen tahtiin eikä talouden sitkeä taantuma ole pilannut tunnelmaa.

Tammi-helmikuussa ensirekisteröintejä tehtiin 21 450 kappaletta. Sekin on 17,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2015 alkukuukausina.

Alkuvuoden hyvien rekisteröintilukujen taustalla ovat romutuspalkkio, ja tänä vuonna voimaan tullut pienehkö uusien autojen veroale. Viime vuoden romutuspalkkio-kokeilu poiki paljon uusien autojen kauppoja, joiden rekisteröinnit osuvat osittain alkuvuoteen.

Romutuspalkkiokokeilun ehdoissa luki, että uusi auto pitää tilata viime vuoden loppuun mennessä, mutta auto voidaan vielä toimittaa asiakkaalle eli rekisteröidä tammikuussa 2016. Tämän takia tammikuulle tuli poikkeuksellisen iso suma uusia autoja.

Kolmantena selityksenä on vertailuajanjakso eli tammi-helmikuu 2015, joka ei ollut erityisen hyvä autokaupan kannalta. Näin vertailuprosenttikin näyttää nyt erittäin kovalta.

Yhteiskuntasopimuskin peliin mukaan

Alkuvuosi on muutenkin perinteisesti autokaupan parhaita kuukausia, joten autokauppiaat arvelevat hyvien myyntilukujen jatkuvan myös tässä kuussa. Mutta synkkiäkin pilviä nähdään.

– Odotan pientä kasvua koko vuodelle, mutta tällä tasolla kasvu ei kyllä kauan jatku. Se johtuu ihan yhteiskunnan perustilanteesta. Jos SAK:n ammattiliitot nyt sotkevat alustavasti sovitun yhteiskuntasopimuksen, tilanne huononee merkittävästi. Niinpä odottaisin heiltä viisautta päätöksiin, toimitusjohtaja Mikko Huopalainen Toyota Tsusho Nordic Oy:stä huokaa.

– Talouskehityksen kääntyminen vahvasti negatiiviseksi on ainoa teoreettinen syy, miksi kauppa voisi tästä hidastua, arvioi puolestaan Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Suomessa autot vanhenevat käsiin

Toisaalta mitään huippuvuotta tästä vuodesta autokaupalle tuskin on luvassa. Autoalan Keskusliitto arvioi uusien autojen myynnin kasvavan noin 110 000 autoon, kun viime vuonna uusia menopelejä rekisteröitiin 108 800 kappaletta.

Mitä sitten? Sitä sitten, että Suomen autokanta on ja pysyy vanhana. Autoala jaksaa muistuttaa kerta toisensa perään, että erityisesti Suomessa autot romutetaan todella vanhoina.

Suomen autokannan keski-ikä on 11,4 vuotta. Euroopan autokannan keski-ikä on runsaat kahdeksan vuotta. Suomessa auton romutusikä oli viime vuonna reilut 20 vuotta, Ruotsissa vajaat 16 vuotta.

Autoalan mukaan autot hajoavat Suomessa käsiin, ja kuluttajien pitäisi alkaa nuorentaa niitä.

Kysymys kuuluu, mistä rahat – tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa?

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä