Tekniikka

Autosi valmistaja tietää sinusta enemmän kuin haluaisitkaan – älyautojen nopea kehitys ajaa muutoksia lainsäädäntöön

Ajoneuvot ovat nykyään älykkäämpiä kuin koskaan. Jo nyt monet autot pystyvät keräämään ja välittämään suuren määrän tietoa autonvalmistajalle.

Auton tietokoneen näyttö
Monitoiminäyttö on parhaimmillaan oiva apuväline autoilijalle. Kuva: Tuomas Hirvonen / Yle

Vain harva auton omistaja tietää, millaista tietoa kulkupelit keräävät ja välittävät. Ajoneuvot muuttuvat koko ajan yhä älykkäämmiksi ja helpottavat samalla kuljettajan toimia. Mutta hyvää tarkoittavalla asialla voi olla myös kääntöpuolensa.

Haluamme, että auton omistaja saa itse päättää.

– Jukka Tolvanen

Autoliitto on käynnistänyt yhdessä kansainvälisen autoliitto FIA:n ja sen eurooppalaisten sisarjärjestöjen kanssa My Car My Data -kampanjan. Kyseessä on kuluttajien tietoisuuden lisääminen oikeuksistaan ajoneuvon keräämän tiedon käytön osalta.

– Lähtökohtaisesti tietojen kerääminen ja siihen liittyvät erilaiset palvelut ovat hyvä asia. Me kuitenkin haluamme, että auton omistaja saa itse päättää, mitä tietoa tallennetaan ja välitetään sekä kuka tietoon pääsee käsiksi, sanoo Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.

Tekniikan kehitys luo uusia palveluita

Jo nyt autot pystyvät tallentamaan muun muassa vikatietoja, ajotyylin, paikkatietoja, puhelimen yhteystiedot ja jopa valokuvasi.

– Tekniikan kehittyessä auto voi vian ilmetessä olla omatoimisesti yhteydessä valmistajan valitsemaan korjaamoon, ja sellainen näkyy varmasti myös maksamissasi palveluhinnoissa. Me haluamme, että kuluttajalla säilyy valta valita sekä palveluntarjoajat että mitä palveluita hän haluaa, Tolvanen kiteyttää My Car My Data -kampanjan ajatuksen.

Me haluamme, että kuluttajalla säilyy valta valita sekä palveluntarjoajat että mitä palveluita hän haluaa

– Jukka Tolvanen

Tavoitteena ongelmien tiedostaminen

Autoliiton mielestä ajoneuvotietojen hallinta kuuluu auton omistajalle. Tämä tarkoittaa, että verkotetuille autopalveluille on luotava läpinäkyvät jälkimarkkinat.

– Kaikki mahdolliset seikat tulee huomioida eurooppalaisessa lainsäädännössä jo etukäteen, ennen kuin asiat lyödään lukkoon valmistajien toimesta, painottaa Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.

Autoliitto julkaisee tammikuussa Euroopan laajuisen tutkimuksen, jossa mukana on 12 maata. Siinä kysytään, tietävätkö autoilijat tietojen keräämisen liittyvistä asioista ja mitä mieltä he niistä ovat. Ennakkotietojen mukaan suomalaiset tietävät tiedonkeruusta muita vähemmän, mutta suhtautuvat tietojen keräämiseen vastaavasti kielteisemmin kuin muut vastaajat.

Tuoreimmat aiheesta: Tekniikka

Pääuutiset

Ulkomaat

Turkin pääministeri: Istanbulin lentokenttäiskussa ainakin 36 kuolonuhria

Video: Poliiseja juoksemassa.
00:29

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä