Kotimaa |

Bensiinin hinta on nyt tuskaisen korkea

95-oktaanisen bensiinin litrahinta on saavuttanut 1,50 euroa jo eteläisintä Suomea myöten. Polttoaineen jakeluyhtiöille 1,50 euroa on henkisesti raskas hinta, sillä autoilijoiden uskotaan vähentävän polttoaineen ostamista pyöreitä summia ylittävien hinnannousujen yhteydessä.

Nainen tankkaa autoa
Kuva: YLE

Bensiinin hintaa on korotettu rajusti kolme kertaa reilun viikon aikana. Kuluttajahinnoissa se on tarkoittanut keskimäärin seitsemän sentin korotusta.

Teboilin liiketoimintajohtajan Ilpo Kuusimaan mukaan jakeluyhtiöt eivät edes kehtaa nostaa hintaa sille tasolle, mikä sen pitäisi raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnan perusteella todellisuudessa tällä hetkellä olla. Teboililla uskotaan myös, että tämän vuoden korotukset ovat tässä. Loppuvuosi menisi siis näillä huippuhinnoilla.

- Kyllä se niin on, että silloin kun raakaöljyn hinta nousee, me emme saa kaikkea sitä hintaa nostettua mittareihin. Kun hinta laskee, niin ihan kaikki menee hintoihin, koska kilpailutilanne sen tekee, Kuusimaa toteaa.

Polttoaineen jakeluyhtiöille tämän hetken hintataso on yhtä kärsimystä, sillä heidän mukaansa kysyntä vähenee. Vähentynyt kysyntä taas ei auta hintojen pudottamisessa, päinvastoin. Moni asema myy taas tällä hetkelläkin aineita tappiolla, jotta mittarikentälle saataisiin edes tällä keinoin asiakkaita.

Ensi vuonna hinta nousee jälleen

St1- ja S-ryhmän polttoaineita maailmalta hankkivan yhtiön johtaja ei puolestaan jaksa uskoa, että nykyinen hintataso vielä ostajia suuremmin säikäyttää.

- Maailmanmarkkinahintoja kun katsotaan, niin varmasti hinnan on mahdollista vielä mennä reilusti ylöspäin, ennen kuin se näkyy kulutuksessa, sanoo North European Oil Trade Oy:n toimitusjohtaja Henrikki Talvitie.

Ja ylöspäin hinnan odotetaan nousevan jälleen ensi vuoden puolella. Vaurastuneet ja autoihin hurahtaneet aasialaiset tekevät autoilusta kalliimpaa myös Suomessa, kun polttoainetta menee Aasian markkinoille jatkuvasti enemmän.

Tämän hetken hintapiikkiin osasyyllinen on myös Keski-Euroopan ankara talvi, joka on lisännyt polttoaineen kysyntää. Suomalaisautoilijoita tuskin lohduttaa tieto, että halvalla ei bensiiniä saa tällä hetkellä juuri mistään.

Tankki ei täyty enää piripintaan

Espoolainen perheenäiti Petra Pipinen tankkasi Helsingissä pientä autoaan säästeliästi, kun 95-oktaanisen litrahinta oli keskiviikkona noussut lukemaan 1,499. Pääkaupunkiseudulla se hinta oli vielä halvemmasta päästä.

- Täytyy pikkuisen säännöstellä tätä rahankulua, mutta töihin on päästävä. Minulle auto on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Nyt näyttää huolestuttavalta, Pipinen toteaa vajaat 19 litraa tankattuaan.

Dieselin hinnoittelussa maailmamarkkinahintojen lisäksi myös talvilaatuun siirtyminen on tehnyt polttoaineesta ennätyskallista. Helsinkiläinen dieselin tankkaaja Henri Lindvall on pettynyt vaihdettuaan bensiinin dieseliin. Nyt tankkiin menee lähes 1,30 euron hintaista polttoainetta ja miehen suusta pääsee yhteiskuntakritiikkiä verottajan suuntaan. Vielä hetki sitten autoa tankattiin euron litrahinnalla.

- Hinnat näyttävät ihan törkeiltä. Ensin huijattiin, että ostakaa dieselauto ja nyt ne nostivat dieselin hintaa niin, ettei meikäläisen ajaminen ole halventunut miksikään. Pakko on rajoittaa ajamista, sillä tässä on perheenlisäystä tulossa, Lindvall toteaa.

Teboilin liiketoimintajohtaja Ilpo Kuusimaa tietää, että polttoainekauppaa käydään vahvasti mielikuvilla.

- Bensiinin 1,499 ei ole 1,50. Kyllä 1,50 on sellainen iso kipukynnys, jonka yli ei saisi mennä. Kuluttajat miettivät, että lähtevätkö liikkeelle vai pysyvätkö esimerkiksi jouluna kotona, Kuusimaa summaa.

Kommentoi aihetta (146 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • 95E

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olisko taktikoinnin makua. Nostetaan hinta pilviin enne uuden E10 aineen tuloa ja sitten näyttää hyvältä kun uusi aine on muutaman sentin halvempaa , vaikka onkin kalliimpaa kuin jokinaika sitten !!

  • Yksityisautoilija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensan hinnasta vähintään 50% pois ja alkoholi tuotteisiin 200% lisää!!!

  • Sepe

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ihan sama mitä maksaa, kunhan sitä saa.

  • rokotettu-vaivainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tulkaapa helsingin herrat ja rouvat ja vihreät tänne, missä ei kulje dosa eikä spåra. Töihinkään ei pääse yleisillä kulkuneuvoilla tai jos aamulla menen töihin, en pääse enää kotiin. Bussiliikenne kun on supistettu minimiin, ehkä kallis menovesi verottaa vuoroja. Itse käyn 3-vuorotöissä, joten yhtälö on mahdoton. Ei siinä tarvitse hurskahdella, kun itse päässee vaikka kävellen sinne, minne täytyy. Kauppa-autokaan ei ole kulkenut vuosiin.

  • ekonomisti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensan kysyntä on epäelastinen, joten sen hinnanmuutoksella on pieni vaikutus kulutukseen. Eli se siitä ympäristöystävällisesta tulevaisuudesta. Kyllähän tästä muuten joskus muinoin uutisoitiin, että suomalainen lopettaa autoilun kun bensan hinta on n. 2e ja siihen on vielä matkaa.

  • aatu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    eikös sen bensan hinta ole laskemassa

    kun E-10 tulee markkinoille.

    Ostoboiokotti loppuvuodeksi

  • t

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei mitään verohelpotuksia. Niin ne menisivät taas kauppiaiden taskuun, kuten ruoka, ravintola ja kampaamoiden kohdalla.

  • Tankkamaan

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    On se hyvä että Rajalta saa 95 :sta 0,63 € / L

  • viheltäjä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Se vaan tuntuu kalliilta jos on vähän rahaa

  • Ammattilainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Asiahan on näin, että kun Shell asemat siirtyivät St1:lle 01.12.2010 niin hintataso pomppasi ssamntien ylöspäin!!!!

  • Köyhä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Halpaahan se vielä on.... huvittavaa kun täällä kitistään jokaisesta muutaman sentin nostosta ja samoilla tyypeillä on kuitenkin varaa asua satojen tuhansien eurojen hintaisissa taloissa ja ajaa 60 000 euron hintaisilla autoilla, vai onko tullut vedettyä talous liian tiukalle kun ei ole enää varaa polttoaineiseen?

  • PP

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hah. Tulinpas tänään taas fillarilla töihin. Vähän se kirpaisi syksyllä, kun piti investoida 35 euroa taakse uuteen nastarenkaaseen.

  • Pyörä-autoilija.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mistähän saisi polkupyörään halvalla peräkärryn?

    Jonkun verran mahtuu sivulaukkuihini,mutta kaljakorit ja vastaavat.

    Autoilun hinta on tulossa kipurajoille.

    Mikä on turhaa autolla ajoa?Eihän sitä harrasta kuin juuri kortin saaneet.

    Autoilun väheneminen heijastuu suoraan myyntiin,ostosreissut jää tekemättä

    Jumboihin ja muihin isoihin kauppakeskuksiin.

    Ei mulla mitään asiaa Helsinkiin muutenkaan ole.

  • suivaantunut

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Älytöntä, ja älytöntä on myös se, että pohjoisessa jossa kaupatkin ovat kymmenien kilometrien päässä maksetaan enemmän polttoaineesta kuin etelässä. Voisko joku vaikka hallituksessa ottaa sen esiin, meiltäkin on jopa terveyskeskukseen kilometritolkulla matkaa, lähikaupasta puhumattakaan, eikä ole julkisia.

  • diu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Todella hyviä uutisia. Ja hienompaa on se että, hintojen nousu tulee jatkumaan. Ainoa tapa vähentää turhaa yksityisautoilua on tehdä siitä taloudellisesti mahdollisimman kannattamatonta. Tälläkin hetkellä suurimmassa osassa autoista on kyydissä vain yksi ihminen, ja matkat ovat niin lyhyitä että ne kulkisi pyörällä (95% matkoista on alle 5km).

    Ympäristö ja terveys kiittävät.

  • bensavero

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kaikkinainen eläminen ja toiminta perustuu nykyään autoiluun. En tiedä yhtään ihmistä joka ei tarttis autoa -omaa tai toisten- elämiseensä. Jos autoilua rajoitetaan kohtuuttomalla verotuksella ja maksuilla, ettei ihmiset pääse liikkumaan, niin kyllä siitä seuraa pysähtyneisyyden aika, niin kuin entisellä neuvostoliitossa. Pukkikin tuo lahjansa autolla.

    Joku tolkku tarttis kyllä saada tuohon verotukseen tässäkin asiassa. Turha urputtaa että ilmaston takia täytyy veroja lisätä. Ei se maailma siitä pelastu vaikka me kuinka verotetaan ilmaston varjolla. Miksi sitten autoilua ei kielletä kokonaan!. Eikä turhaa autoilua ole, en minä ainakaa tiedä vaikka monet niin puhuu.

    Tietty jakajat ottaa oman osansa, että nekin vois kattoo peiliin.

    Ainahan se on jostain muusta elämisestä pois jos rahat menee pelkästään autoon, jaka on suorastaan pakollinen nyky yhteiskunnassa.

    Jos hinta nousee lian korkeeksi, niin vastaan ei sitten tule kuin tuttuja autoilijoita, että on sillä se vaikutus!.

  • kyykky

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    RAHASTUSTA! Polttoaineella rahastaa sekä myyjät että valtio. Nyt petaillaan hintojen nostolla siirtymistä biopolttoaineeseen.

  • Autoilija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensiinin valmistevero tänä vuonna on ollut 62,70 senttiä litralta, kun se 2008 taisi olla runsaat 58 senttiä. Päälle tulee vielä ALV, joka ei ole muuttunut. Hinnankorotus menee siis ALV:n vaikutusta lukuunottamatta lähes kokonaan bensiinikauppiaiden kukkaroon.

    Jos suomalaisten kauppiaiden laskutaito ja kaupankäyntitaidot yleensäkin ovat bensiinikauppiaiden tasolla,( ;-) ), ei ihme, että Suomi on kallis maa.

    Ai niin, kuljetuskustannukset ovat tietysti nousseet polttoaineen hinnan noustessa ;-). Maksamme tietysti siitäkin.

  • Työ vatii monelta auton käyttöä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Minua huvittaa se että ihmisiä kehotetaan menemään töihin kävellen tai julkisilla kulkuneuvoilla. Oma työmatkani on usein noin 40-100 km ja täysin julkisten kulkuneuvojen ulottumattomissa. Töissä ajoa tulee usein 100-200 km päivässä.

    Mitähän tapahtuisi oikeasti jos kaikki menisivät töihin kävellen... eli sadat tuhannet eivät menisi töihin ollenkaan. Suomi pysähtyisi oikeassa maailmassa täysin ja monet kävellenkin töihin menijät menettäisivät toimeentulonsa.

    Satumaan haavemaailmassa mitään ei tapahtuisi. Siinä maailmassa jossa kaikki menee juuri niin kuin itse haluaa ja muut kuusi miljardia tekevät juuri niin minä halua.

  • eläkeläinen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vuosituhannen alussa näin halvimmillaan 95:n 0.99 € joten aikamoinen nuosu, no onneksi ei tarvitse nykyään ajella juurikaan.

  • Esko

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eipä tuo tuska näy helsingin seudun liikenteessä. Ruuhkat vain pahenee entisestään. Sitten kun ruuhkat alkaa vähenemään polttoaineen kalleudesta johtuen, niin puhutaan sitten siitä "tuskasta"

  • Nousu jatkunee

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensa ei ole liian kallista. Kipuraja on aika korkealla.

    Yli 2€/litra on realismia ja vaikuttaa vain vähän ajotottumuksiin.

  • köyhät kyykkyyn

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei oe mitään tuskaa! Nostetaan suoraan 5 euroon litralta. Onhan se vielä paljon halvempaa sittenkin kuin olut.

  • Joona (vas.)

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Yli 3000e/kk tienaaville riistäjäporvareille bensaveroa välittömästi nostettava +1000%! Työntekijöille ilmainen polttoaine, se on kansan tahto!

  • ironmann

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensiinin verotusta Suomessa on saatava alemmaksi ehdottomasti ,,verotus on törkeän paljon!!!

  • J

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itselläni tulee sellainen (35000)-40000 km vuodessa mittariin eli ihan kohtuullisesti. Nopeasti jos laskee, niin bensalle tulee hintaa 1,40€/litralla ja 8 l/100km kulutuksella 4480€ ja 1,50 €/litra 4800€. Hinnalla ei ole vaikutusta ajoihin millään tavalla.

    Jos hinta olisi 2€ tai yli niin silloin varmaan pitäisi ruveta urputtamaan kilsakorvausten tasosta, mutta ajot tuskin merkittävästi vähenisivät.

  • Ei saa valittaa?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    kärkikolmio: Bensiinin korkea Suomessa perustuu valtion epäoikeudenmukaiseen, mielivaltaiseen verotukseen ja on Euroopan korkeimpia. Miten niin ei saa valittaa?

    Jykke: Se sun julkinen bussi liikkuu veronmaksajien rahoilla.

  • Kake

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Niin mikä kilpailu muka Suomessa on bensa-asemilla? Vastaus: Kuka nostaa nopeiten bensanhintaa korkeimalle. Mahtaako lähtitulevaisuudessa täysi auton tankki tuplata halvimpien autojen hinnan?

    Ja nyt nostoja puolustellaan aasialaisten lisääntyneellä kulutuksella, mahtaako pitää paikkaansa? Olisi mukava nähdä vertailua muiden maiden bensanhinnoista.

  • pajunköyttä ry

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    nyt otetaan viimeiset eurot pois 95 ::lla ja sitten myydään luomubensaa hieman halvemmalla! Kas pajunköyttä annettiin taas kansalle.. pitäisköhän näistä valtion ja bensayhtiöiden kartelleista jo viimein päästä eroon?

  • Vaikuttaa julkisten hintoihin

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    @diu

    Näytäppäs minulle se tutkimus jossa on todettu että 95% automatkoista on alle 5km mittaisia. Turha tulla perstuntumalta heittelemään perättömiä lukuja. Siinä olet täysin oikeassa, että yksin autossa istuminen on useimmiten järjetöntä tuhlausta, jota pitäisi saada merkittävästi vähennettyä. Kaupunkien pendelöintiliikenteessä julkisten käyttö pitäisi saada niin nopeaksi ja houkuttelevaksi, ettei omaa autoa kannattaisi valita julkisten yli.

    Polttonesteiden hintojen nousu ei kuitenkaan ole mitenkään hyvä uutinen, kuten väität. Lähdeppä 20 asteen pakkasessa, räntä- tai vesisateessa, kovemman merituulen aikana (lisää pakkasen purevuutta hieman eri tasolle), sairaana, vanhana tai pienten lasten kanssa sotkemaan pyörällä 5km matkaa. Ei paljon naurata. Myös se bussi tarvitsee polttonesteitä, jolloin hintojen nousu siirtyy viiveellä tottakai suoraan bussinkäyttäjän maksettavaksi. Nykyiselläänkin kun julkinen liikenne on monin paikoin aivan liian kallista, niin ei sen jatkuva kallistuminen merkittävästi aja ihmisiä omasta autosta julkisten käyttöön.

    Haja-asutusalueilla hintojen nousu on tietenkin vielä merkittävämpää. Jos busseja kulkee 2x/pvä että koululaiset pääsevät kouluun, on työssäkäyvien pakko omistaa auto, eikä kimppakyytimahdollisuutta yleensä ole. Ehkä eroja voitaisiin tasoittaa toisaalta suosimalla joukkoliikennettä, toisaalta muuttamalla työmatkakulujen verovähennyskäytäntöä niin, että haja-asutusalueilla oman auton käyttäjiä ei rangaistaisi. Eikä myöskään taajama-alueilla, jos pystyisi osoittamaan minkä vuoksi tarvitsee työmatkoille omaa autoa.

  • Johan On

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensa ja öljy vain näyttävät kalliilta. Kun katsellaan kymmenen vuoden kuluttua niin nykyhinnat tuntuvat ilmaisilta. Tarjonta ei kasva, päinvastoin tuotanto supistuu.

    Ikävää öljyn hinnan nousussa on se että sitä on säännönmukaisesti seurannut taantuma.

  • Joshua Tuokonpentti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Se vaan on jostain muusta kuluttamisesta pois. Itsellä ei ns. turhia ajoja juurikaan ole. Ajot pitää kuitenkin ajella eli sitten katsotaan mitä ruokakorissa on ja milloin hankitaan / jätetään hankkimatta uudet kengät, farkut tms. Aasialaisten autoilu varmasti vaikuttaa polttoaineiden hintoihin, mutta he kyllä maksavat litralta jonkun matkaa maltillisempaa hintaa.

  • heeh

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    bensa on jo nykyisesti liian kallista joka kerta kun menee tankkaamaan se sattuu. Onko suomessa yhtään poliittista puoletta joka kannattaisi bensa veron alentamista niin että bensan hinta saataisiin 1 litralta. Valtio voisi ostaa kaikki bensa ketjut itselleen saisivat silloin rahatkin heeeh.

  • Espoolainen mies 40v.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Siirryin bussiin työmatkojen osalta jo muutama vuosi sitten joten ei bensan hinnalla ole minulle enää väliä. Aikaa menee bussilla luonnollisesti enemmän, mutta rahaa kuluu perheessä merkittävästi vähemmän. Omalta osaltani valinnallani helpotan ruuhkaantumista ja vähennän päästöjä.

    Edellisessä autonvaihdossa huomioin sen tosiasian että nopeusrajoitukset eivät taida koskaan nousta autobaanatasolle, joten tuntuu hyvältä kun löytyi keinot jolla MINÄ voin maksaa vähemmän kuin muut. Keino oli mukava, pienitehoinen dieselauto jonka käyttö on harkittua ja ajotapa rauhallinen.

    Ajotapa ja ajomäärä vaikuttaa bensalaskuun - jos sitä ei joku jo tiennyt.

    Verothan ovat tosi yhteiskunnalle tärkeä asia eikä bensa ole mikään ekotuote, joten ei korkea polttoainevero itsessään ole huono juttu.

  • J

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    @Joona (vas.): Se on todellakin kansan tahto niin kuin vaalituloksesta voi nähdä! Laitetaan eduskuntaan äänikynnys niin ei tarvitse enää vasureita kuunnella.

    Samalla linjalla olen kuitenkin siinä, että polttoaineen verotusta voi edelleen nostaa. Jos sitä jostain haluaa kompensoida niin sitten kilsakorvauksina, ammattilaisten verovähennyksinä tai autoverossa.

    Kuten joku kirjoitti jo, turhaa alle 5 km ajoa on aivan liikaa.

  • Bensakauppias

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Näille urputtajilla, jotka väittävät bensakauppiaiden ryöstävän asiakkaita, voin ilmoitaa seuraavaa faktaa: tällä hetkellä bensalirta maksaa kauppiaalle 1,45-1,46 euroa litra. Bensan haihtuvuushävikki on n 0,5 %. Lisäksi kauppias maksaa pankille/Luottokunnalle korttimaksuista provisiot ja varastetaanhan sitä bensaa nykyisin aika usein. Joten jokainen voi mielessään pohtia, onko se mahdollisesti kauppias vai öljy-yhtiö vai jopa valtio (= me veronmaksajat itse), joka tässä ryöstää.

  • docentti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Yhteiskunnan on ryhdyttävä sääntelemään hintoja. Kapitalismissa vanha ja hyväksi koettu totuus on, että yhdyuskunnan huoltoa ja toimivuutta toteuttavat hyödykkeet on oltava yhteiskunnan omistuksessa tai tiukasti säännösteltynä.

    Näitä hyödykkeitä on energia, vesi- ja viemäri sekä eräät jalostetut tuotteet kuten bensiini. Näitä ei pidä koskaan antaa liikemiehille.

  • MT

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Asun lahden eteläpuolella. Polttoaine maksaa täällä noin 90% Suomen tasosta ja palkat ovat alle puolet. Silti autot kulkevat ja kaikilla on ihan yhtä kivaa kuin aina. Siis, vaikka se bensa maksaisi 3 euroa litralta, ei liikenne siihen pysähtyisi Suomessa.

    Ja mitä öljyn loppumiseen tulee, niin uuden tuotannon rakentaminen on tällä hetkellä jäissä liian alhaisen markkinahinnan ja hintavarmuuden takia. Kun talous tästä lähtee vakaammalle pohjalle, tulemme todellakin saamaan jopa huiman hintapiikin, mutta siitä se taasen tasaantuu, kun uusia esiintymiä avataan ja nykyiset alkavat pumppaamaan täydellä kapasiteetilla.

    Ei se öljy mihinkään ihan heti lopu, mutta innolla odottelen Nissan Leafia ja Volvon sähköistä cee-kolmekymppiä. Niissä alkaa olla jo järkeä kaupunkiajoon.

  • Autoilija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "tällä hetkellä bensalirta maksaa kauppiaalle 1,45-1,46 euroa litra."

    Kerropa nyt tarkemmin. Valmistevero 62,70 senttiä, ALV 27 senttiä (- vähennykset omista ostoista), Onko tukkuhinta pompannut 50 senttiin? Silloin voisi ahneudesta todella syyttää tukkukauppiaita.

  • joppevaan

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyllähän se tosiaan niin on kun katsoo esim. Tampereen työliikennettä aamulla kahdeksalta niin satoja autoja on jonossa ja jokaisessa istuu yksi ihminen...Meilläkin kolmen kilsan työmatka mennään autolla kun "ei jaksa" lähteä bussilla tai pyörällä kauppaan ja lähikauppa on liian kallis.Täytyy muistaa että pitkällä juoksulla bensan hinta tulee vain nousemaan, ehkäpä jossain vaiheessa tavallisella duunarilla ei ole varaa ajaa autolla työmatkojaan.Valtiokaan ei pysty määräänsä enempää kompensoimaan hinnankorotuksia vaikka kuinka väki valittaisi.Jossain vaiheessa tullaan ikuisuuskysymyksen äärelle: Onko järkevää asua esim 50 kilometrin päässä työpaikasta? Vastauksena "ei läheltä saa omakotitaloa sopivalla hinnalla" ei ole pätevä argumentti mielestäni, sillä ei kukaan kuole vaikka asuisi kerrostalossa...

  • Bensakauppias

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vastaus autoilijan kommenttiin tänään klo 15.24:

    Tämän päivän veroton ostohintani hieman yli 118 c/l. Siihen vero päälle 23 %, joten ostohinta 145-146 c/. Sadasosien tarkkuudella en voi hintaa sopimussyistä kauppias/öljy-yhtiö paljastaa.

    Et tainnut huomata ottaa kommentissasi lainkaan huomioon, että öljyn tuottajat, rahtaajat ja jalostajatkin ottavat oman osansa tuotteen hinnasta, joten ketju on aika pitkä, mikä öljystä osansa ottaa. Ylivoimaisesti suurin saalistaja on kuitenkin valtio.

  • Jayrton

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hintojen nousu on seurausta siitä että on annettu pankeille ja ijoittajille mahdollsuus vaikuttaa öljyn hintaan. Samalla tavalla kuin annettu niitten holtittomasti rahoittaa Kreikan, Irlannin, Portugalin ja Espanjan talouksia.

    Ja tämä vaikuttaa globaalisti koska esim Neste Oili saan kaiken öljynsä Venäjältä mutta joku kriisi Nigeriassa, huurikaani Meksikonlahdela tai kiinalaisten vaurastuminen (kiinalaiset eivät saa öljyään Venäjältä) vaikuttaa siihen heti nostavasti. Mutta ei ikinä laskevasti.

    Öljy-yhtiöt tietätävät että heidän päivät on luetut niin yrittävät raapia kasaan kaiken mahdollisen rahan mitä ihmisiltä saa.

  • monopolipeliä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Näin ne öljyyhtiöt alkaa maksattamaan E10 bensaan siirtymistä....

    Vuodenvaihteen jälkeen voi sitten laskea hintaa pari senttiä ja kaikki on taas tyytyväisiä? Tai sitten ei..

    Sääli että bensamonopolille kukaan ei voi mitään :(

  • meedio

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Polttoaineen jakeluyhtiöille 1,50 euroa on henkisesti raskas hinta"

    Toivottavasti jakeluyhtiöiden henkinen kapasiteetti riittää.

    Kuluttajan konkreettinen taloudellinen kapasiteetti alkaa tulla vastaan nyt aika äkkiä.

  • Rippe

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vaan jos ajaa autolla, jonka kulutus on 10 litraa/100km, tuhat kilometriä, ja pensa maksaa 1,40 euroa/litra, polttoainekustannus on 140,- euroa. Jos pensan hinta pompsahtaa 1,50 euroa/litra, niin kokonaiskustannus on 150,-euroa. Kympin kustannuskorotukseta selviää esim. kaasujalkaa keventämällä. Bensakustannus koko autoilun kustannuksista on vain murto-osa. Vaan jos jättää mäyräkoiran ostamatta, niin se on siinä.

  • TimppaT.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eikä se hinta tähän pysähdy. Nousee piankin vielä paljon lisää, kun Lähi-Idässä alkaa tapahtua. Paras vaan varautua ja tyytyä ajatukseen, että se on kohta todella kallista, ja siitä voi tulla jopa pulaakin.

  • JORMA

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Kyllä se niin on, että silloin kun raakaöljyn hinta nousee, niin me emme saa kaikkea sitä hintaa nostettua sinne mittareihin. Kun hinta laskee, niin ihan kaikki menee hintoihin, koska kilpailutilanne sen tekee, Kuusimaa toteaa. "

    Olisi parempi, jos Kuusimaa myöntäisi reilusti sen missä mennään. Oletetaan, että barrelin hinta puolittuisi, kuten on käynytkin se ei ole koskaan samassa suhteessa bensan kuluttajahinnassa näkynyt.

    Ainoastaan raaka-aineen nousuun ollaan kärkkäästi reagoimassa ja kuten olemme nähneet hinta vaan nousee ja nousee. Eiköhän se kohta maksa 2€/L.

    Ja sitten vielä itketään päälle, että ei uskalleta nostaa hintoja. Pitäkää hintana vaikkapa se 1,40€/L, niin voi nämä Joulun alus itkut jättää itkemättä.

  • Pelkkiin numeroihin ei kannata tuijottaa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tiedän kyllä, että bensiinin hintaa ruikuttaviin uutisiin ei saisi laittaa mitään, mikä todistaa hinnan olevan ihan kohtuullisella tasolla, mutta siitä huolimatta: 1,5 euroa ei ole korkea hinta. Vuonna 2000 (siis markka-aikaan) hinta oli lähes 9 markkaa litra eli vaihtokurssilla laskien samaa luokkaa kuin nykyäänkin. Mutta vuosikymmenessä palkat ovat nousseet kymmeniä prosentteja, joten absoluuttinen hinta nyt on selvästi halvempi kuin kymmenen vuotta sitten. Joka ei tätä muuten usko, laskekoon montako litraa nyt tunnin työllä saa.

  • T65

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ennen kuin mankuminen alkaa: Muistakaa nyt kuitenkin että polttoainekulut ovat melko pieni osa autoilun kokonaiskustannuksista. Esim oma tapaukseni: 10 vuotta vanha dieselauto, ajomäärä 24000 km vuodessa, polttoainekulut 27% kustannuksista. Jos auto on uudempi, huollattaa autonsa merkkikorjaamossa tai pitää kalliita vakuutuksia tai ajaa vähemmän, on polttoainekulujen osuus helposti tuota paljonkin pienempi - siis viidenneksen luokkaa. Omassa laskelmassani on huomioitu auton arvon vuosittainen aleneminen, vakuutukset, verot, katsastukset, huollot, korjaukset, tarvikkeet, renkaat, polttoaine. Pääoman vaihtoehtoiskustannusta en ole laskelmaan sisällyttänyt, koska en sijoitusmarkkinoille kuitenkaan lähtisi.

  • PeakOil

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    On se elämä kovaa ja kallista, kun 32 megajoulen työ maksaa 1,5 euroa. Ei edes kiinalaiset tai joulutuontut tulisi tuollaisella korvauksella tekemään tuollaista määrää työtä. Ihanan halpaa, ainakin toistaiseksi.

  • Bensamyyjät rahastavat

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensan myyjät käyttävät öljyn raakahintaa keppihevosena nostaessaan bensan hintaa rajusti Suomessa. Onko bensakauppiailla kartelli, kun hinnat ovat pääosin niin lähellä toisiaan ja hinnan nosto tapahtuu aina yhtäaikaa jokaissella bensa-asemalla? Vuodenvaihteessa tuleva uusi bensalaatu E10 on bensan hinnan noston todellinen syy. Sen hintaa voidaan verrata nyt korotettuun bensan hintaan ja todeta E10 hinnan olevan kohtuullinen. Mikä on bensan myyjien varastovoitto, kun bensaa on ostettu säiliöt täyteen ennen raakaöljyn hinnan nousua ja nyt halvalla bensalla täytetyt säiliöt myydään tyhjiksi huippuhinnalla?

  • Autoilija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    orjaus aikaisempaan

    Raakaöljyn hinta ei ole vielä lähelläkään vuoden 2008 huippua, mutta bensiinin hinta on. Minusta tilanne todistaa enemmänkin, että kun öljyn hinta nousee, bensiinin hinta nousee myös, kun öljyn hinta laskee, bensiinin hinta laskee vähemmän.

    Kumpi on vetänyt enemmän välistä, bensiinikauppiaat vai verottaja (hallitus)?

  • Hummer

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei koskaan saa unohtaa, että polttoaineen pumppuhinnasta 60% menee veroina valtiolle. Pelkällä polttoaineen arvonlisäverolla 18% (ilman valmisteveroa) maksaisi litra 95E:tä asemilla tällä hetkellä 71 senttiä.

    Kyllä se suurin ongelma ja rahareikä löytyy ihan omasta takaa eikä raaka-aineen tuottajavaltioista.

  • Karjalan priha

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Totean saman kuin nimim. Vanhalla ajava.

    Aiemmin viikolla uutisoitiin E10:stä, että kulutus tulee hieman kasvamaan, mutta hinnat pysynevät entisellä tasolla:)

    Mahtavaa toimintaa näin kuluttajan kannalta! Ilmeisesti maksamme nyt sitten taas kerran hieman enemmän siitä hyvästä, että saamme ajaa "tehottomammalla" polttoaineella. Onneksi edes ympäristö kiittää, vai kiittääkö?

  • Aatu Autoilija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Voe voe...ei tämä litrahinta vielä mitään ole. Odottakaas kun mennään muutama vuosi eteenpäin; hinta liikkuu bensalla siellä 2,50:n tienoilla ja diesel lähellä sitä. Mutta porukat ajavat yhtä paljon, koska ns. vapaan autoedun autoilijoita on todella paljon ja heidän oikeastaan kannattaa painaa kaasupoljinta raskaasti koska työnantaja maksaa viulut. Pahiten hinta rokottaa eläkeläisiä ja pienipalkkaisia.

    Mutta, moni sellainen autoilija kitisee eniten joka kuitenkin laittaa autoonsa vaikkapa uudet aluvanteet joka ajokaudelle; silläkin rahalla ostaisi polttoainetta aika paljon. Ja jatkuvasti lisääntyvän nopeusvalvonnankin takia kannattaa jatkossa ostaa se uusi auto kulutuksen, eikä tehokkuuden mukaan.

  • Tarkka

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Näin väittää eräs kommentoija: "Vuonna 2000 (siis markka-aikaan) hinta oli lähes 9 markkaa litra eli vaihtokurssilla laskien samaa luokkaa kuin nykyäänkin."

    Olen jyrkästi eri mieltä kunnes toisin todistetaan. Minulla on näyttöä siitä että kun vuonna 2002 euroon siirryimme, bensiinin (95) litrahinta oli 0,98 euroa alussa josta sitten pian nousi yli euron jo saman vuonna. Tarkistin myös tilastokeskuksesta ja vuodesta 1999 vuoteen 2000 bensan hinta nousi rajusti ollen vuonna 2000 keskim. 1,15 euroa ( huippuhinta kävi hiukan yli 1,20 eurossa).

  • Ville_

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hintahan nousee kun kehittyvissä maissa aasiassa autot myy ja bensaa kuluu. Öljyn hinta nousee kunnes se saavuttaa vaihtoehtoisia energianlähteitä jotka alkavat jakaa samaa kakkua öljyn kanssa. Öljy oli aikansa helppoa ja halpaa energiaa. Kohta on jäljellä vain kalliimpia vaihtoehtoja.

    2€/l odotellessa.

  • Jorma

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Verottaja hieroo käsiään kun bensan hinta nousee, koska silloin myös verotulot nousee. Ei se öljyn hinta pelkästään hintaa tee. Suomi on verojen luvattu maa. Kait ne kohta keksii verottaa vielä auton renkaisiin laitettavasta ilmasta? Ja pyyhkimien käytöstä, tuulilasin pesunesteestä puhumattakaan....

    On se auto bensa tai diesel niin onhan nää hinnat ihan naurettavia. Mutta valtio on sitä mieltä että kyllähän autoilijalla varaa on maksaa kun on ollut varaa ostaa autokin. Helppohan se on päättäjien tehdä noita veroja kun ei itse maksa ainakaan autoilusta mitään. Kaikkihan ne saa takaisin kulukorvauksista tai ajelee veronmaksajien piikkiin taksilla.

    Sitten kehtaavat vielä miettiä miksi suomessa on euroopan vanhin autokanta, kun kenelläkään ei ole näiden autoilun oheiskulujen takia varaa vaihtaa autoa. Auto on kuitenkin monelle pakollinen. Itse asun Helsingissä mutta siitä huolimatta auto on pakollinen työmatkoihin vaikka julkinen liikenne onkin (ehkä) sujuvin suomessa. Töihin menossa on vaihtoehtona ajaa autolla 25min tai mennä julkisella 1,5h niin ei tarvitse kauheasti miettiä ratkaisua. Maaseudulla asuvilla tilanne on vielä pahempi etäisyyksien ollessa ihan eri luokkaa.

  • joku vetää välistä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Melko pöyristyttäväksi on touhu menossa, -08 bensa maksoi sen 1,55€ litralta ja öljybarreli jotain 140$. Nyt melkein samat hinnat mutta barreli puolet halvempi!

  • Kunhan ihmettelen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tue E10 bensaan siirtyminen kuulostaa hieman hölmöläisten hommalta. Uutisten mukaan siinä on hieman enemmän etanolia kuin 95 bensassa, mutta vastaaasti E10 bensaa kuluu enemmän. En ole mikään kemisti, joten on ihan pakko ihmetellä että miten ne päästöt muka pienenenevät jos polttoaineen kulutus kasvaa?

    Ymmärrän hyvin, että sama määrä E10 ja 95 bensaa tuottaisi E10 bensan osalta pienemmät päästöt, mutta kun E10 bensaa tarvitaan enemmän saman matkan kulkemiseen, niin voiko päästöt tästä huolimatta olla pienempiä?

    Voisiko joku asiaa paremmin ymmärtävä laskea paljonko 95 ja E10 bensaa kuluu esimerkiksi tuhannen kilometrin matkaan ja paljonko näistä sitten syntyy päästöjä? Näin saisi edes jonkinlaisen kuvan siitä, millaisista suuruusluokista puhutaan päästöjen osalta. Itse en ole ainakaan tällaisia laskelmia missään nähnyt.

  • Tdi10

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nyt valtiolta verohelpotuksia polttoaineiden hintoihin ettei kansa jämähdä kotiin.

  • Maalainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Aina kysytään, kun hinta nousee: "Aiotteko vähentää autoilua?" Voi elämä, miten vähennät, kun nytkin liikut vain pakolliset. Kauppaan 5 km, ruokaostokset painavat n. 30 kiloa. Miten haet pyörällä? Kuntakeskukseen asioille 12 km, lääkäriin 13 km, joukkoliikennettä on maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kaksi vuoroa aamulla. Takaisin pääsee jo klo 16 iltapäivällä, se on ainut vuoro. Pysäkille matkaa 3 km, joten kovin sairaana sinne ei jaksa edes kävellä.

    Oma auto on pakollinen useimmille haja-asutusalueella asuville, me kun emme voi emmekä halua kaikki tunkea Helsingin keskustaan hyvien joukkoliikenneyhteyksien ääreen. Eikä juniinkaan ole mitään luottamista.

  • Asentaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Aiemmin jo veikkailin että vielä tämän vuoden puolella mennään 1,5€/lr. kipurajan yli ja kovasti siltä näyttää. Ei asemat saa pidettyä hintaa loppuvuotta alle kipurajan, eikä valtiolla ole aikomustakaan tulla vastaan. Polttoainene hinta näkyy sitten nopeasti kaikissa hinnoissa.

  • expatti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    On tuo bensan hinta noussut USAssakin viimeisen kuukauden aikana reilut 10% (2.69->2.99), eli ei taida olla ainoastaan suomalaisten jakelijoiden vedatyksia.

    Muuten tuosta 10% etanolibensasta, sita on myös USAssa myyty monilla alueilla ainoana vaihtoehtona (lahinna isommissa pitajissa) vuosikaudet ja ensi vuonna voidaan siirtya jo 15% laimennukseen. En ole kuullut kenenkaan edes mainitsevat ko. asiasta.

  • Riistäjät

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nyt on kiire nostaa hintoja kun niitä vuoden vaihteessa pari senttiä lasketaan. Bensanmyyjät ovat röyhkeydessään samassa luokassa kuin ase- ja huumekauppiaat.

  • harmistunut

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kuka muistaa 70- lukua, silloin öljyn tynnyri hinta oli korkeimmillaan samoissa silloisen öljy pulan aikaan. Oltiin vielä markka ajassa ja litrahinta oli vain 2-3 mk, nyt kun ollaan samoilla öljytynnyri hinnoilla onkin pensa litran hinta noin 9 mk. Kehitystä on tapahtunut ja bensiini ja dieseli saadaan tuotettua paljon halvemmalla. Samoin kaikkia silloisia kustannuksia on saatu alennettua reilusti.

    Kyllä nämä hinta kuplat ovat puhtaasti valtion ja energia yhtiöiden aikaansaanoksia. Verottaja vie sen leijonan osansa ja sähköyhtiöiden pitää päästä nostamaan hintojaan kerman kuorimiseksi päältä.

    Vaikuttaa samanlaiselta huijaukselta, kuin edellinen eläke "uudistus". Olemme tekemisissä tahojen kanssa joille mikään voitto ei ole riittävä.

  • öljyanalyytikko

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensan hinta nousee kyllä kaikkialla, jopa Norjassa. "Yllätystalvi" Euroopassa tietenkin vaikuttaa siihen, samoin kova kysyntä Aasiassa. Nyt, jos Yhdysvaltain merkit näyttävät vielä pidempään ylös (viimeisin Non-farm payrolls oli tosin heikko), niin tynnyrihinnat voivat nousta hyvinkin korkeiksi. Seuraavaa piikkiä tosin odotellaan vasta muutaman vuoden päähän, joten luvassa on sitä kuuluisaa alkusoittoa.

    Sauditkin nostivat ohjaushintaansa jokin aika sitten, eli öljyä ei koiteta enää pitää keinotekoisen edullisena.

  • Ulkosuomalainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Joku kyseli mikä bensan hinta on ulkomailla. Se vaihtelee tietysti aika paljon paikoitellen mutta itse maksan Britten saarilla n. 1,5 euroa per litra. Dieselin hinta on melkein sama.

  • Öljysheikki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Outo otsikko. Joku ei taas ole seurannut maailman menoa. Raakaöljyn hinta alkaa pikkuhiljaa nousta taantumaa edeltävälle tasolle. Bensan hinta on ollut todella alhaalla pari vuotta. Nousua on vasta tulossa. Ei tämä ole mikään yllätys.

  • kateellinen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Suomikin olisi ehkä öljyvaltio, jos meillä olisi Petsamo vielä. Sieltä Jäämerestähän ne Venäjä ja Norja öljynsä pumppaa.

  • Juuso

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nimimerkki "bussimatkustaja" kirjoitti:

    > "Käytän Helsingin seudulla aina joukkoliikennettä, joten polttoaineen hinta saa olla mitä on."

    Kyllä se polttonesteen hinnan nousu näkyy kohta myös julkisen liikenteen hinnoissa. Eivät ne bussit ilman polttoainetta kulje.

  • Pelle peloton

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ihan kuin ihmiset eivät sittenkään olisi tiedostaneet että öljy loppuu, eikä sitä pian enää saa edes kymmenkertaisella hinnalla. "Koska öljyn hinta sen ympäristövaikutusten ja öljyvarantojen ehtymisen vuoksi tulee nousemaan, valtion pitää avustaa minua, että autoni kulkee halvalla - ja nimenomaan bensalla - myös tulevaisuudessa. Nimim. öljyllä ikuisesti" Aina unohdan että tavallinen ihminen on vain tavallinen ihminen, joka ei osaa ajatella. Mielipiteitä kyllä löytyy, ja näistä viesteistä päätellen monenlaisia. Sus siunakkoo. Ja totta ihmeessä öljy-yhtiöt rahastavat, saastuttavat ja ovat vastuuttomia, sellainen tämä aikuisten maailma on. Kunnes minun lapseni muuttaa maailman.

  • minä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hyvä, hyvä, alkaapaahan ihmiset ajattelemaan liikkumistaan ja asuinpaikkaansa!

  • mlk

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Voisi porukka alkaa jäämään pois töistä vedoten bensan hintaan. "Ei ole varaa mennä töihin, kun bensa on niin kallista". Rekkafirmat voisi alkaa lakkoilemaan!

  • Wicksell

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Autottomana näitä uutisia lukee mielellään. Vähemmän korotuspaineita ansiotulo- ja arvonlisäverotukseen. :P

  • J

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    @kunhan ihmettelen: Ekologisuus autoilussa on aika monisäikeistä puuhaa. Täydellisen laskelman tekeminen on lähes mahdotonta ja sitten kun lisätään auton vaikutus päästöihin, niin homma menee ihan hulluksi. Muistaakseni esimerkiksi Top Gear teki jossain vaiheessa testin, jossa ajoivat muistaakseni Toyotan Priuksella ja BMW M5:lla jonkun matkan rataa ympäri ja totesivat, että Prius kuluttaa enemmän bensaa eli BMW M5 on ekologinen auto.

    Jos polttoaineen kuluts kasvaa niin oletettavasti myös CO2 päästöt suurenee, mutta etanolissa otetaan huomioon, että se on uusiutuvaa ja öljy ei eli sitä tuetaan siksi. Hullua laskentaa...

    Sille, joka valitti 25 min työmatkan aiheuttavan autopakon kun julkisilla kestää 1,5 tuntia niin kannattaa katsoa vaihtoehto fillarilla vaikka niin, että käyttää sitä ja julkisia tehokkaalla reitillä tai menee vaikka ihan koko matkan pyörällä.

    Ihan turha odottaan verojen alentumista, koska sekä kulutusverot että varsinkin energian verot ovat pelkässä noususyklissä. Parasta vaan totutella tilanteeseen...

  • Esa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei syytetä tukkuporrasta. Viime vuonna bensiinin veroton tukkuhinta oli 35 cnt/l. Veroineen asiakas maksoi mittarilla silloin noin 1.2€

  • Meitä vedätetään :)

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Näittekö sen dokkarin missä Shell oli kehittänyt vuonna 1976 auton joka painoi 1500 kiloa ja kulki 130 kilometriä litralla peeruslöpöä.

    Vastarinnan aika.

  • Tsaari

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Onneksi valtio houkutteli autoilijoita vaihtamaan diesel-käyttöisiin ajokkeihin.

    Myhäillen seuraan tilannetta kun diesel-kuskit osallistuvat yhteisen, joskin loppumattoman, kassan kartuttamiseen :p

  • Fakta

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "- Kyllä se niin on, että silloin kun raakaöljyn hinta nousee, me emme saa kaikkea sitä hintaa nostettua mittareihin. Kun hinta laskee, niin ihan kaikki menee hintoihin, koska kilpailutilanne sen tekee, Kuusimaa toteaa. "

    Uskokoon ken tahtoo...

  • Jaakkima II

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jos autoilija ajaa keskimäärin 18 000 km vuodessa, ja bensa maksaa 1,5 eur/l, se tekee alle 10% keskitulosta. Ei voi sanoa että se olisi nyt ihan hirveän paljon, enkä tunne ketään keskiluokkaisesta tuttavapiiristä / työkavereista joka rajoittaisi ajojaan bensan hinnan takia, päin vastoin. Kakkosautoja hankitaan ja muutetaan kauemmaksi työpaikasta. Työmatkat tehdään tietenkin autolla.

    Eli bensa on halpaa, ja ruuhkat senkun lisääntyy. Mikään ei motivoi siirtymään fillariin/julkisiin kun omassa autossa on mukava istuskella yhä enemmän ruuhakutuvilla teillä, kuunnella radiota ja säätää lämpöä sopivaksi.

    Jos tilanteelle jotain haluttaisiin oikeasti tehdä niin tietullien lisäksi/sijaan kenties "lähtömaksu" joka perittäisiin kerran päivässä jos autolla on liikuttu. Nyk tasolla voisin kuvitella että esim. 5 eur suuruinen "lähtömaksu" voisi houkuttaa edes pikkuisen suunnittelemaan ostosreissut yhdelle/kahdelle päivälle viikossa tai jättämään auton kerran pari viikossa kotiin.

    Jos ajatellaan että pääkaupunkiseudun liikenteessä on varmasti 20% täysin turhaa autoilua ruuhka-aikaan, niin tästä määrästä saataisiin helposti karsittua tuhansia ajosuoritteita vain jättämällä auto kotiin 1-2 päivänä viikossa ja vaihtamalla julkisiin/fillariin tai vaikka kävelyyn parhaassa tapauksessa.

  • rehellinen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "- Kyllä se niin on, että silloin kun raakaöljyn hinta nousee, me emme saa kaikkea sitä hintaa nostettua mittareihin. Kun hinta laskee, niin ihan kaikki menee hintoihin, koska kilpailutilanne sen tekee, Kuusimaa toteaa. "

    Tästä empiirisenä todistuksena polttoaineiden hinnat ovat markkinahinnan heilahdellessa koko ajan laskeneet, koska hintojen alennukset on aina täysimääräisiä, mutta korotukset menee hintoihin vain osittian. Eli bensakin on nyt halvempaa kuin koskaan aikaisemmin.

  • Hesus

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Turhaa autoilua on ihan liikaa, asuinpaikka on suurimmalle osalle valinta, tupokaa itse kilpailua jne jne. Näin ne hinnat vaan on ja nousee, se on maksettava tahi lopetettava se liikkuminen. Jokainen esim öljyntuottjia/jalostajia ahneeksi väittävä olisi itse täysin samanlainen samassa tilanteessa joten tekopyhyys on turhaa.

    Itse en autoa omista enkä hommaa, pääsen julkisilla töihin vaikka se matka-ajan kaksinkertaistaakin. Saapahan hiukan silmiään ummistaa ja seutulippua käyttäen säästää selvää rahaa verrattuna oman auton käyttöön. Nää on suurimmalle osalle omia valintoja..

  • Autoilija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Paljonko ne verot ovat bensiinin litrahinnasta."

    Polttoainevero on yksi epätasa-arvoisimmista veroista. Ensin maksamme omat bensaveromme ja sitten maksamme täydellä autoedulla ajavien verot tuotteiden hinnoissa.

  • Keskituloinen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensiinifilosofiaa.

    Jos tankkaat 40 l ja hinta nousee 20 centtiä litralta, tekee se tankkaukselle lisähintaa vain 8 euroa. Jos kuukaudessa tankaat 4 kertaa tekee se 32 e/kk lisäkustanuksia. Jos jätät 4 tupakka-askia ostamatta, pari sixpäkkiä, pari viinipulloa, yksi viinapullo ym. lukemattomia turhia 40 e kulutushyödykkeitä ostamatta, siinä meni bensan hinnan korotus. Aivan turha vaahdota bensan hinnan korotuksesta. 20 c nostolla litrahintaan ei ole mitään merkitystä tavalliselle työssäkäyvälle palkansaajalle. Eri juttu 600 e saavalle kansaneläkeläiselle, mutta harvalla heillä onkaan autoa. Eli hän, jolla on varaa ajaa autolla,on varaa myös maksaa bensasta Bensan hinnan kohoaminen puhuttaa kansalaisilla tunnepohjalla. Niin että ei mitään hätää, nautitaan autoilusta kuin ennenkin.

  • Tyyppityyppi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hummer, tänään klo 08:49

    "Ei koskaan saa unohtaa, että polttoaineen pumppuhinnasta 60% menee veroina valtiolle."

    Joopa-joo, taas tuota laskutaidottomien propuskaa. Polttoaineen hinnassa maksettavasta verosta suurin osa on senttejä/litra -tavalla määräytyvää ja vain alv on prosenttiosuutena. Siispä, mitä kalliimpaa nestettä jalostamot myyvät, sitä pienempi on verojen osuus. Jostain ne verot on sitä paitsi kerättävä, jotta autoilusta aiheutuvat kulut ja haitat saadaan maksettua.

  • Matson

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kun litra maksaa 1,50 euroa, on hinnassa veroja 0,90 euroa (noin 60 %).

  • Future Matters

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyse on vuoden vaihteessa tulevan E10:n hinnankorotuksesta. Fortum ja valtio tekee sievoiset voitot, kansan kustannuksella.

    Muistellaapa tässä erästä sotaisaa kesää pari vuotta sitten, bensalitra oli tuollainen 1,45 ja öljytynnyri 150 dollaria.

    Nyt öljy tynnyri oli siinä 60-80 dollarin paikkeilla melkein vuoden, bensalitra myös siinä 1,40 edes takaisin sahaili.

    Ei öljynhinnalla ole minkäänvaltakunnan merkitystä Suomen bensalitran hintaan, sitä ohjataan kartellilla jonka valtio hyväksyy.

    Nyt öljytynnyri on 90 dollarin kieppeillä ja nousupainetta on aivan kaameasti. Mutta ihmeessä 150 dollarin tynnyrillä saatiin halvempaa bensaa kuin 90 dollarin tynnyrillä?

    Siinäpä sitä arvoitusta kerrakseen, mistä bensan hinta oikeasti koostuu? Verosta ja loppu vedetään hatusta.

  • laskupää

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Markka-aikoina bensa maksoi 5 markkaa kalleimmillaan, eli tuplat on menty 9:ssä vuodessa. Onko tuo sitten paljon tai vähän, voidaan miettiä, valtio on kuitenkin vastaavana aikana korottanut polttoaineveroja 4-5 kertaa, joten ilman noita valtion korotuksia hinta ei olisi niin kaukana nykyään. Ehkä v.2001 polttoaineveroilla ja alveilla hinta olisi luokkaa 1,20 tänä päivänä.

  • kärkikolmio

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mitäs valtio hyötyy tästä bensan hinnan vedätyksestä? Ainakin saa kassaan hieman rahaa lahjoitettavaksi Irlantiin. Turhahan tuosta hinnasta on ruikuttaa, kun sitä ostetaan ja kulutetaan vaikka hinta olisi mikä. Tässähän on juuri se mitä nykyinen hallitus ajaa takaa, kuluttaminen pitääkin maksaa, " pidetään malttia palkankorotuksissa, mutta kuluttaminen pitää jatkossa maksaa enemmän"

  • Jykke

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tää on ihan perussettiä. Muutama viikko sitten rummutettiin, että E10-bensa alentaa tankkaajan laskua.

    Medialukutaitoiselle tällaiset uutiset kuin että verotus kevenee, tai bensan hinta laskee tarkoittaa ainoastaan sitä, että kumpikaan mainituista ei MERKITTÄVÄSTI kiristy.

    Näin on nytkin. Kun lokakuun puolella normaalia 95E:tä sai 1,35€ pintaan, E10:iä sitten saadaan alehinnalla vuoden vaihteen jälkeen 1,49€. Ensin hilataan tässä vuoden lopussa hinnat ensin kattoon, näihin lukemiin ja sitten tehdään "ale".

    Sama sirkus oli ruoan alv-pelleilyn kanssa. Ensin korotettiin hintoja reilulla kädellä ja kun "ale" tuli, ei kokonaishinta ollutkaan merkittävästi kalliimpi kuin alkutilassa.

    Onneksi olen siirtynyt pitkälti vantaalaisena seutulipun ja julkisten piiriin. Seutulipun hinnalla ei saa enää tankillista bensaakaan. Aiemmin tuli ajettua tankki viikossa. Nykyisin tankki kuukaudessa kahdessa. Verenimijät eivät ainakaan minusta enää samalla tavalla tule nettoamaan.

  • Kyösti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hintahan on vasta sitten korkea, kun autoilijan pitää valita ostaako bensaa vai ruokaa.

  • Eläköön kurjuus

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kaikki tämä Kummallinen vihreys ympärillämme teettää meille jatkuvasti uusia kustannuksia.

    Onkohan kukaan laskenut monta tuhatta euroa se tekee henkeä päälle.

    Kansalaisilta on kielletty kaikki sellainen joka tekee elämisen mukavaksi .

    Ensi vuonna tulee lisää uusia ympäristöön perusteltuja veroja jolloin kansalaisten ostovoima pienenee huomattavasti.

    Kotimaa on jo verotettu niin kalliksi ,ettei kannata täällä matkustaa.

    Matkustamme halvemmalla etelään nykyisin.

    Maaseudulla raha menee uusiin huusseihin ja ensi vuonna kerrostaloasukkaiden rahat viedään kunnan kassaan kohonneiden kustannusten vuoksi mukamas .Lisäksi tehdään lakeja joilla isännöitsijät velvoitetaan rahastamaan asuntoyhtiöitä turhilla säännöksillä.

    Valitettavasti meillä ei ole kuin yksi tapa vaikuttaa -äänestäkää niitä jotka lupaavat hoitaa asian .

  • Naurettavaa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Toissavuonna raakaöljyn hinta oli $150 - $170/bbl, silloin bensan hinta oli sama 1.5-1.6€. Nyt raakaöljy maksaa ~$90 / bbl ja bensan hinta on taas samoissa lukemissa!!!

    Mistä moinen nousu voi johtua?

  • oho...

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jännä piirre näissä hinnankorotuksissa on eräitten asemien, mm. ABC, käyttämä hinnanerotuksen kasvattaminen 95:n ja 98:n välillä, eli 98 kallistuu yllättäen enempi. Mistäköhän mahtas johtua?? :)

  • vapa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eikös se bensan kohdalla tuppaa menemään niin, ettei mitään laajempaa kansanosaa koskettavaa kipukynnystä saavuteta hevillä. Autolle riittää käyttöä Suomessa, maksoi se bensa 1,50 tai 2,50.

  • J

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    @Naurettavaa: Ensimmäisenä kannattaa tarkastaa hintatiedot... Pitävätkö paikkansa.

    Muutos johtuu mm. muista kustannuksista ja esimerkiksi dollarin eurokurssista, joka nyt viime aikoina on hintaa nostanut.

    Euroon mennessä bensa maksoi noin 1€/l eli ei se nyt ole noussut kuin noin 4% vuodessa.

  • Nuori kuski

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nuorella ei todellakaan ole varaa autolla ajamiseen jos bensan hinta nousee. Nuori opiskelija yrittäää koko ajan elää säästeliäästi, mutta auto on yksi jonka ylläpitoon ja polttoaineisiin menee paljon rahaa opiskelijan kukkarosta. Tietysti sitä yrittää käyttää käyttää julkisia ajoneuvoja, mutta se ei ole aina mahdollista. Julkiset ajoneuvojen aikataulujen vähyys on joillain seuduilla, kuten täällä missä elän, hyvin suppea, joka rajottaa liikkumistani. Oman auton käyttö on välttämätöntä! Opiskeljoille pitäisi saada joku alennus bensiinin hintoihin.

  • spurgeon

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tuntuu olevan kotitekoinen hinnankorotus. Täällä Itävallassa hinnat olleet vakaat koko syksyn. Tänään 95 ja 98 maksaa 1,17 €...

  • Verot valtion maksettaviksi?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Viime vaalien alla kaikki puolueet ja enemmistö gallupkansalaisista halusi verotuksen painopistettä siirrettävän ansioverotuksesta ympäristöperusteiseen kulutusverotukseen. Näin on nyt tehty. Kukaan ei silti kiitä ansiotuloverotuksen keventämisestä, mutta poru on hirveä, kun energiaveroja kiristetään juuri niin kuin ennen vaaleja luvattiin ja vaalien jälkeen hallitusohjelmassa sovittiin. Pitäisi jokin johdonmukaisuus olla kansalaisillakin siinä, mitä halutaan.

  • th

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    saisi maksaa vaikka 5e l. Loppuisipa turhat ajelut.

  • Hammurab

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensassa on konkreettisesti suomessa yli 77 senttiä VALTION veroja, huomattavasti enemmän kuin dieselissä. Se on todella väärin. Suomi pelastaa maailmaa

  • akseli

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eipä tuo liikenne ole yhtään vähentynyt bensan hinnan vuoksi mutta kun ei yhtään päästä liikkumaan ilman autoa oli sitten bensan hinta mitä hyvänsä niin aina valitetaan.

  • bensamittarikorjaaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Kohta pomppaa bussilippujen hinnatkin,eihän sekään pyhällä hengellä kulje."

    Voi joo-o mitä hiton väliä sillä bussilipun hinnalla on? jonkinmoisen päivälipun hinta voisi olla siinä 10 euroa. kun jossain niitä busseja sentään on! täällä niitä ei ole ja ainut kulkuneuvon on auto. eli mitä lopulta on se turha autoilu?

  • Kuski

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Alkoholin hinta kolminkertaiseksi ja bensan hinnasta pois 50% vähintään!

  • kysyjä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Verot valtion maksettaviksi?" nimimerkiltä kysyisin, että mihin luokkaan sinä kuulut, kun et kerran kansalaiseksi itseäsi alenna?

    Valtion huimat luvut polttoaineverotuksessa ovat naurettavia. Kiristetään vain verotusnyöri niin, ettei henkeä saa, mutta sillä ei tätä yhteiskuntaa pelasteta.

  • Äänet Vasemmalle

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Muistakaa, ketkä äänestivät taas JAA monikansallisten pankkien 407,7 miljoonan euron lainojen takauksille: nykyhallitus ja tuleva kokoomuksen jatkepuolue, äärioikeiston P-"suomalaiset", joiden valtaan pääsyn jälkeen maahanmuutto tulee lisääntymään räjähdysmäisesti: "sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan" pätee niin ilmaiseen suomalaiseen orjatyövoimaan, kuin herrojen bensaankin. Bilderbergin autojen bensa on ilmaista, mutta äärioikeiston suunnitelmatalouden toteuduttua saa keskiluokkakin viedä autot hinaukseen.

  • Äänestäjät huomioikaa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tätä se Vihreiden "Uusi Suomi" sitten tulee olemaan, eikä edes jää tähän.

  • Ihmettelijä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Suomessa on hyvin paljon ihmisiä, jotka voisivat kompensoida omaa liikkumista esim. menemällä 1-2 kertaa viikossa esimerkiksi pyörällä, kävelemällä tai joukkoliikennettä käyttämällä töihin. Alkaisko olla aika ruveta tekemään asialle jotain, eikä vaan vinkumaan kun hinnat nousee.

  • Pena

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Muissa Eu-maissa tämä bensan hinta ei ole ilm. sitten kallistunutkaan, kuin ainoastaan täällä Suomessa. Jos tällä tavalla aiotaan saada se puhdas Suomi, niin myykää se Neste sinne Kiinaan ja äkkiä.

  • suivaantunut

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Polttoaineiden hinnasta on suurin osa veroja. Kun bensiinin hinta nousee 10 senttiä litralta, on hinnannoususta 6-8 senttiä veroja. Auto on valtiovallan lypsylehmä numero yksi.

  • bussimatkustaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Käytän Helsingin seudulla aina joukkoliikennettä, joten polttoaineen hinta saa olla mitä on.

  • Ulkosuomalainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensan hinta on huikea lähinnä verotuksen takia. Suomen valtion on pakko saada verotuloja ja niiden tarve sen kun kasvaa. Toivon että te siellä Suomessa pidätte huolen siitä että valtio käyttää ne mahdollisimman huolellisesti, siis välttämättömiin menoihin. Meillä Britanniassa tuhlailtiin järjettömästi ja nyt on sitten rankkien säästötoimien aika. (Esim. opiskelijat ovat tällä hetkellä mellakoimassa siitä että opiskelu ei olekaan enää ilmaista.)

  • JK

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Saastuttamista, kuten esim autolla ajamista saakin verottaa voimakkaasti, mutta saisivat käyttää rahat saastuttamisen vähentämiseen sitten.

  • sdfsdfs

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hyvä asia. Vähenee turha autoilu.

  • Kalevi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kohta pomppaa bussilippujen hinnatkin,eihän sekään pyhällä hengellä kulje.

  • viellävapaa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itse vaihan bussiin/ratikkaan vain silloin kun ei takaisintulomatkalla ole ajokunnossa. Muuten ehdottomasti autolla! Saa valita matkaseuran, musiikin, ergonomisen asennon, nopeuden ja pysäköintipaikan. Muutamaan minuuttiin en kuole joten hyvin menee manskun "liikenneruuhkat" lämpimässä körötellen. Jää myös bussiin paikka niille jotka eivät autoa kykene ajamaan. Joutuvat valitettavasti vain istumaan polvet suussa ahtaassa ja tunkkaisessa pötkylässä ilmastöhöpöttäjien kanssa.

  • Joukkoliikenne

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Polttonesteillä oikea suunta ! Vieläkin liian halpaa ! Onneksi öljyn hinta on noususuuunnassa...

  • S. Crosby

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Suomalaisautoilijoita tuskin lohduttaa tieto, että halvalla ei bensiiniä saa tällä hetkellä juuri mistään. "

    Eilen tankkasin Albertan provinssissa Kanadassa, 96. 9 CAD centtia/ litra.

    Tekee n. 73 euro centtia / litra. Halvalta se ainakin tuntui.

    En tieda kuka suomalaista autoilijaa kyykyttaa, oljyntuottaja, tukkukauppias vai verottaja, mutta tuottajamaissa ajellaan aika halvalla bensiinilla.

  • ei bensaa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Öljy tosiaan loppuu.Pian ajetaan ihan muulla kuin bensalla.Tankkiin käy ainoastaan EU:n määrämät korvikeaineet joista ei tiedetään mitään.EU:n ympäristödirektiivien ja imastointisopimusten mukaan saastuttaminen bensalla on kielletty.Sähköauto ja muut keksinnöt ovat tulossa.Ihmisten pitäisi tajuta , että bensalla ajo on loppu.

  • Miettikää

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että polttoaineen hinnassa on n.75% veroja ja/tai veron luonteisia maksuja varsinaisen aineen lisäksi. Että kyllä autoilijat pitävät omalta osaltaan tätä "hyvinvointi yhteiskuntaa" pystyssä.

  • uuci

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    sdfsdfs, vai että turha autoilu vähenee?

    joillekin auto on välttämätön joillekin elinkeino

  • Jenkit pois usasta

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    En yhtään ihmettele miksi Yhdysvallat on suurvalta. Bensa siellä on halvempaa kuin pullotettu vesi. Suuryritykset pysyvät pystyssä, kun ei liioitella verojen kanssa. Suomessahan verorahat menevät torkkupeittoihin.

  • duunari

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Palkatkin kun nousisivat muillakin, kuin isoilla johatjilla yhtä rajusti, niin ei tuntuisi missään

  • joojoo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyllä se 1,499 on ihan sama kuin 1,50 ainakin mulle. Ei tommoinen hintakikkailu ole vaikuttanut ostoaikeisiin enään pitkään aikaan.

  • Autoilija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Raakaöljyn hinta ei ole vielä lähelläkään vuoden 2008 huippua, mutta bensiinin hinta on. Minusta tilanne todistaa enemmänkin, että kun öljyn hinta nousee, bensiinin hinta nousee myös, kun öljyn hinta nousee, bensiinin hinta laskee vähemmän.

  • vanhalla ajava

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Onneksi tulee se E10 niin saa tankata yhä useammin kun autot kuluttavat sitä enemmän.

    HInta ei tule olemaan yhtään sen halvempi E10 kuin normaalisti 95:lla olisi. Uskokaa pois!

  • Mikko

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nimimerkit "T65" ja "Pelkkiin numeroihin ei kannata tuijottaa", mahtavaa että teidän kaltaisiakin ihmisiä on. Jos ihmisen suurin huolenaihe on bensan hinta, voidaan jo sanoa, että ollaan synnytty kultalusikka niin syvällä suussa, että kahvaa ei näy.

  • J

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ihme valitusta. Juuri tähän verotuksella pyritään eli laitetaan ihmiset miettimään, kannattaisiko vaikka kävellä töihin tai jättää joku reissu tekemättä. Oikeasti on aika sama, mitä bensa maksaa tällä normaalilla vaihteluvälillä, ajot ajetaan kuitenkin.

    Hinnaksi 20 €/litra niin tulee vaan tuttuja vastaan :)

  • itä-suomi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Käy tankkaamassa tossa rajan toisella puolen , niin ei tarttee välittää noista hintojen noususta :D 0.5 € litra

  • Tympiintynyt

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Paljonko ne verot ovat bensiinin litrahinnasta.

  • olli

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eikös se nesteen jalostamo tuota liikaa bensiiniä ja joutuu viemään sitä vaikka mihin? Miksi ei halvalla suomlaisille kuluttajjille?

  • Maitomies

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Niinhän sen maidon hinnan piti välttämättä kohota 2€/litra ennen kuin saatiin edes vähän todellista kilpailua... Suomessa tarvitaan oikeaa kilpailua tai sitten rehellisesti säännöstelyä. Nyt homma on hurskastelevien rosvojen käsissä, eikä heitä siitä voida edes syyttää - tekevät mitä itse kukin heiden sijassaan tekisi.

  • jj

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Vuonna 2000 (siis markka-aikaan) hinta oli lähes 9 markkaa litra eli vaihtokurssilla laskien samaa luokkaa kuin nykyäänkin. Mutta vuosikymmenessä palkat ovat nousseet kymmeniä prosentteja, joten absoluuttinen hinta nyt on selvästi halvempi kuin kymmenen vuotta sitten. Joka ei tätä muuten usko, laskekoon montako litraa nyt tunnin työllä saa."

    sanokaa jos ihan väärässä oon mutta minä kyllä muistelisin markoissa maksaneeni korkeintaan 5-6 markkaa litra. voi olla että aika kultaa muistot...

  • Osataan laskea

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kummallista, miten herkästi kotimaiset bensanmyyjät nostavat säiliössä olevan bensan hintaa vedoten maailmanmarkkinahintojen nousuun. Kun maailmalla hinnat sitten kohta laskevat, ei puhettakaan, että hintoja laskettaisiin. Tämäkin hinnannousu on kosmeettinen, sillä varaudutaan E10:n tuloon. Sen kun pitäisi olla hiukan halvempaa. Helppohan on törkyhinnasta muutama sentti pudottaa, silti jää katetta enemmän kuin vaikka lokakuussa 2010.

  • jopi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    muistaakseni 1989 sai kymmenen markan setelillä 3,2 litraa bensiiniä.

  • tapijo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei varmasti johdu kokonaan maailmanmarkkinoista. Moni autoilija ostaa ennen vuodenvaihdetta tankin täyteen normaalia 95 oktaanista ja totta kai sillä pitää rahastaa.

  • Autoilija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Ihme valitusta. Juuri tähän verotuksella pyritään eli laitetaan ihmiset miettimään, kannattaisiko vaikka kävellä töihin tai jättää joku reissu tekemättä. Oikeasti on aika sama, mitä bensa maksaa tällä normaalilla vaihteluvälillä, ajot ajetaan kuitenkin.

    Hinnaksi 20 €/litra niin tulee vaan tuttuja vastaan :)"

    Vihreä vai? Hinnat ylös, ettei kansalla ole varaa kuluttaa, paitsi viherminsitereillä! Luonto säästyy. Kuvat Hurstin ruokajonoista eilen telkkarissa kertoivat, että pitkällä ollaan jo.

  • on näin?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jos arvonlisäveroa ei oteta huomioon, niin eikös polttoaineiden "haitta"verotus ole kiinteä osuus litrahinnasta? Ainakin joskus on näin ollut. Eli tällöin verotuloja ei tule sen enempää, oli hinta euron tai kaksi litralta. Melkein päin vastoin: hinta nousee -> kulutus laskee -> verotuloja vähemmän. Tämä pakko-E10 pelleily on kyllä aivan turhaa.

    Ja joku itkee täällä dieselin ja bensan hintaeron kaventumisesta. Mä ainakin ajan mieluummin dieselillä, vaikka se tulisi kalliimmaksi kuin bensa...

  • M

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jos halutaan että autoiluun palaa suuri osa käyttörahoista niin olkoon sitten. Luulisi muiden alojen kauppiaiden huolestuvan kun rahaa jää koko ajan vähemmän heidän tuotteidensa ostoon. Auto on niin välttämätön että viimeinen matka kirkosta monttuunkin mennään.

  • tervaaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    No mitähän tässä pitäisi tehdä? Yksi sanoo että hinta nousee kun euroopassa kylmä talvi ja paljon kysyntää, toinen sanoo että hinta nousee kun suomessa vähän kysyntää kalliin hinnan vuoksi?

    Koettakaa nyt päättää.

    Ainiin, helppohan se on sitten vuodenvaihteen jälkeen "laskea" 98:n hinta sinne 1,50 kieppeille, kun ensin vähän korotetaan.

    Hienot miehet ja hieno päätös tämä E10!

  • rt

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyllä olisi ihana matkustaa kauniissa kotimaassamme, katsella sen järviä, metsiä ja tuntureita.

    Mutta näillä hinnoilla sekin jää haaveeksi.

    Unohtamatta autoveroa, käyttöveroa. Ja oliko niin että bensassakin on veroa 75%.

    Kiitos niille jotka ovat luoneet tämän vallitsevan ympäristön jossa me kaikkki operoimme.

    Ei ihme ettei talous kasva, tyytymättömyys kasvaa kyllä.

  • Ajellaan vähempi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    On se vain ko nousee kamala meteli moisesta. Täällä Ylä-Lapissa on bensa maksanu yli 1,50 jo pari vuotta!

  • Vanhus

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kyllä bensan hinta voisi vielä ainakin tuplaantua. Minua tympii, kun sivistynyt nuoriso marisee koko ajan energiansäästön, ilmastonmuutoksen ja maailman pelastamisen puolesta, mutta kun jotakin asialle pitäisi tehdä, ollaan heti vastahankaan. Kaikki puhuvat noista asioista, mutta jos se koskettaa itseä, niin siihen ei ollakaan valmiita. Bensa voisi maksaa vaikkapa 5 euroa litralta, niin tulisi ajetuksi vain kaikkein välttämättömimmät ajot, ja syntyisi todellisia päästöjen vähennyksiä.

  • paluu tulevaisuuteen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    no ei pojat muuta ku sähköautoja ostamaan!

    tai sitte hyväksytään se fakta, että kaikki maailman ihmiset eivät voi ajaa omalla autolla. siinä vaiheessa kun burkina fason peräkylän pojallakin olisi varaa nykyisillä hinnoilla autoon ja bensaan on kasvanut kysyntä nostanut hinnat niin kovaksi, että ei täälläkään ole varaa kuin rikkailla.

    niinhän se on kolmannessa maailmassa, että vain rikkailla on varaa. maailma tasa-arvoistuu ja sille ei voi mitään. täytyy vaan totutella. kannattaisi siis vaatia mielummin vielä parempaa julkistaliikennettä, sillä sitä meidän on tulevaisuudessa käytettävä.

    ja veroista ei kannata valittaa, niillä maksetaan teiden kunnossapito.

  • juke

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Bensan hinta on alkanut nousta jo "valmiiksi", kun uusi bensiini on kalliimpaa kun nykyinen, ja 98:sta tehdään vieläkin kalliimpaa. Kumma kun täällä päin bensanmyyjät ovat rikkaimpia, ja fortumikin takoo ennätysvoittoja ja syyksi ilmoitetaan kallistunut öljy! Sen pitäisi vaikuttaa negatiivisesti, eikä positiivisesti. Aletaan hankaliksi! Ei osteta viinaa, ei bensaa eikä tupakkaa.. Tämä valtio on konkassa alle kuukaudessa!

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä