Tiede |

Biopolttoaine on vielä liian kallista lentokoneisiin

Neste Oil tutkii lentokoneiden biopolttoaineen valmistamista mikrobeista. Yhtiö uskoo kykenevänsä aloittamaan hiivojen ja homeiden avulla valmistettavan mikrobiöljyn kaupallisen tuotannon viiden vuoden kuluessa. Toistaiseksi biopolttoaine on kuitenkin liian kallista.

Tähänastiset kokeilut biopolttoaineiden käytöstä lentokoneissa ovat rohkaisevia. Lentoyhtiö Lufthansa on kokeillut biopolttoainetta jo puolen vuoden ajan. Yhtiön mukaan polttoaine osoittautui käyttökelpoiseksi. Moottoreissa ei havaittu muutoksia ja kulutus jopa laski biopolttoaineen korkeamman energiatiheyden ansiosta.

Kyseessä on tähän asti laajin biopolttoaineen kokeilu lentoliikenteessä. Puolen vuoden aikana Lufthansan yksi matkustajakone lensi lähes 1 200 lentoa Hampurin ja Frankfurtin välillä. Biopolttoainetta käytettiin koneen toisessa moottorissa.

Vaikka testi onnistui, Lufthansa on tyytymätön raaka-aineisiin, joista polttoaine valmistettiin. Lentoyhtiön biopolttoaineista vastaavan johtajan Joachim Busen mukaan biopolttoainelentojen jatkaminen edellyttää uusien, sertifioitujen raaka-aineiden käyttöönottoa polttoaineen valmistuksessa. Esimerkiksi Camelina on rypsin sukulainen ja sopii myös ruoanlaittoon.

Ratkaisu mikrobiöljystä?

Tutkimus keskittyykin nyt kokonaan uusien raaka-aineiden käyttöönottoon. Neste Oil on saanut laboratorio-oloissa lupaavia tuloksia jätepohjaisen mikrobiöljyn valmistuksesta.

- Käytännössä idea on, että valmistetaan öljyä, jota voidaan muuntaa uusiutuvaksi dieseliksi tai lentokerosiiniksi näissä yksiköissä, mitä Neste Oililla on jo tänä päivänä, sanoo Neste Oilin öljy- ja uusiutuvista tuotteista vastaava johtaja Matti Lehmus.

Valmistuksessa käytetään hiivoja ja homeita, jotka puolestaan käyttävät ravinnokseen jätteistä peräisin olevia sokereita ja muuntavat ne öljyksi.

Neste arvioi kykenevänsä valmistamaan mikrobiöljyä teollisesti viiden vuoden kuluttua. Yhtiölle valmistuu koelaitos Porvooseen tämän vuoden aikana.

Vähintään yhtä kauan kestää, ennen kuin biopolttoainetta aletaan tankata säännöllisesti lentokoneisiin. Toistaiseksi hinta on yli kaksinkertainen lentokerosiiniin verrattuna - ja hiilidioksidipäästöistä maksaminen tulee lentoyhtiöille halvemmaksi kuin biopolttoaineen käyttäminen.

Kommentoi aihetta (0 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

Tuoreimmat aiheesta: Tiede

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä