Brittitutkimus: Luomuruoka ei ole tavallista terveellisempää
Luomuruoka ei ole yhtään sen terveellisempää kuin tavallinenkaan ruoka, paljastaa laaja brittiläinen tutkimus. Vaikka ruokien ravintoarvoissa on pientä eroa, luomuruuan tavallista paremmista terveysvaikutuksista ei ole mitään todisteita, tutkijat kertovat.
Alle kolmasosassa luomuruuista ravintoarvot olivat erilaiset kuin tavallisesti tuotetussa ruuassa. Tutkijoiden mukaan erot olivat niin pieniä, ettei niillä ole merkitystä yleisen terveyden kannalta.
Sekä luomu- että tavallisten tuotteiden C-vitamiini-, kalsium- ja rauta-arvoista ei löytynyt mitään eroja. Sama tulos tuli esille tutkittaessa lihaa, maitotuotteita ja munia.
Tutkimusta on ehditty tuoreeltaan jo kritisoida. Brittiläinen Soil Association on vaatinut, että tutkimus tehtäisiin uudelleen.
Tutkimuksen tehneet London School of Hygiene and Tropical Medicinen tutkijat ovat puolustautuneet sanomalla, että tutkimustuloksesta huolimatta kukaan ei kiellä ihmisiä syömästä luomuruokaa.
Tutkijat sanoivat Britannian yleisradioyhtiön BBC:n haastattelussa, etttä kuluttajat voivat nyt valita ruokansa oikean tiedon perusteella. Tutkimus on julkaistu myös American Journal of Clinical Nutrition -julkaisussa.
Alkuviikolla joukko ruotsalaisprofessoreja esitti, että luomuviljely ei ole yhtään edistyksellisempää kuin normaali viljelykään. Ruotsalainen tutkimustieto kuitenkin kumottiin hetimiten Suomessa.
Tuoreimmat aiheesta: Ulkomaat
Naton ilmaiskusta siviiliuhreja Afganistanissa
Naton ilmaiskun kerrotaan surmanneen kahdeksan hengen perheen Afganistanissa. Myös viisi Nato-sotilasta on saanut surmansa erillisissä iskuissa viikonlopun aikana.
Golden Gate -silta täyttää 75 vuotta
Golden Gate -sillan vuosipäivää juhlistetaan tänään San Franciscossa muun muassa ilotulituksella.
Loreen lauloi Ruotsin voittoon
Ruotsi on voittanut Euroviisut. Ennakkosuosikkeihin lukeutunut Loreen voitti viisut ylivoimaisesti Euphoria-hitillään. Toiseksi eniten ääniä sai Venäjä. Kolmanneksi kisassa tuli Serbia.
Kapinallisryhmät yhdistyivät Malissa
Tuaregien tärkein kapinallisryhmä MNLA-sissiliike ja islamistinen Ansar Dine ovat päättäneet yhdistää voimansa. Ne haluavat Azawadin alueen Malin pohjoisosassa itsenäiseksi.
Lähde: Hollannissa tuomittu 90-vuotias natsirikollinen kuollut
Klaas Carel Faber eli Saksassa eikä joutunut suorittamaan rangaistusta.
YK-tarkkailijoiden johtaja: Houlan uhrien joukossa lukuisia lapsia
YK:n tarkkailijat löysivät Houlan alueelta yli 90 ruumista.
Kiina kimmastui Dalai-laman Itävallan-vierailusta
Liittokansleri Werner Faymann sanoi päättävänsä itse, kenet tapaa.
Uusi demokratia ohitti Syrizan kannatusmittauksissa
Viiden kannatusmittauksen mukaan säästöpakettia tukevan Uuden demokratian kannatus on 25,6 - 27,7 prosenttia ja säästöohjelmaa vastustavan Syrizan 20,1 - 26,0 prosenttia.
Moskovassa mieluisa vieras Serbiasta
Serbian tuleva presidentti lämmittelee suhteita Venäjään. Venäjä lupasi suurlainan Serbialle.
Vatikaani vahvisti paavin hovimestarin pidätyksen
Hovimestarin hallusta löytyi luottamuksellisia dokumentteja.

Kommentoi aihetta
(0 kommenttia)
Kiitos! Kommenttisi on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Julkaisemme kommentteja klo 07-23 välisenä aikana.
Yle Uutisten toimitus lukee kommentit ennen julkaisua. Asiattomia ja hyvien tapojen vastaisia kommentteja ei julkaista. Pitkiä kirjoituksia voidaan lyhentää, muuten kommentit julkaistaan sellaisenaan.
Kiitos! Ilmoituksesi asiattomasta kommentista on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Käsittelemme ilmoituksia asiattomista kommenteista klo 07-23 välisenä aikana.
Toimitus tarkastaa kommentin, josta ilmoitus on annettu ja poistaa tarvittaessa kommentin verkkosivuilta.