Häme |

Budjettiriihi: Pasila - Riihimäki lisäraiteelle yllättäen rahaa

Hallituksen budjettiriihessä on päätetty aloittaa Pasila-Riihimäki lisäradan rakentaminen. Myös kauan odotetun Riihimäen kolmioraiteen rakentaminen alkaa pikaisesti. Samalla Riihimäen asemalaitureita korotetaan.

Lähikuva junaradasta.
Kuva: Yle / Tiina Kokko

Pasila-Riihimäki yhteyden ahtaus on pitkään haitannut liikennettä pääradalla.

Kolmioraide puolestaan mahdollistaa liikenteen sujumisen nykyistä paremmin itään menevälle Pietarin radalle. Kolmioraiteen ansiosta esimerksi Tampeelta itään menevien tavarajunien ja matkustajajunien ei tarvitse pysähtyä enää Riihimäellä.

Kantahämäläisittän hyvät uutiset kuuli liikenneministeri Merja Kyllösen puoluetoveri riihimäkeläinen kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen tuoreeltaan. Myös Pekoselle molempien hankkeiden saaminen oli säästöriihessä päätettynä yllätys.

- Tietysti täytyy olla hyvin iloinen siitä, että nämä molemmat isot hankkeet toteutuvat Riihimäellä. Olemme miettineet sitä priorisointia, että jos jompi kumpi näistä hankkeista, kolmioraide tai ratakapasiteetin lisääminen toteutuu, niin kumman puoleen kallistuisimme. Nyt tätä ei tarvitse enää miettiä, kun me saamme ne molemmat, iloitsee Pekonen.

Pekonen arvelee että lisäraide Pasilasta Riihimäellä voisi olla valmis kymmenen vuoden sisään.

Riihimäen asemalaitureita korotetaan samalla kertaa kun ratapihaa remontoidaan.



Keskiruokanen: Asemalaitureilta on vaikea kulkea

Riihimäen kaupunginjohtajan Seppo Keskiruokasen mukaan hallituksen ratahankepääätös oli mieluinen, joskin odotettu. Onhan asiaa puitu jo turhankin kauan, sanoo Keskiruokanen:

- Päätös on erittäin tärkeä Riihimäen kaupungille ennen kaikkea pääradan investointien osalta. Meillähän ongelma on ollut asemalaitureitten korottamattomuus ja siitä aiheutuvat ongelmat muun muassa liikuntaesteisillä on suuria vaikeuksia käyttää junaa. Jos tämä asia saadaan kuntoon nopealla aikataululla, niin tilannehan on meille tärkeä ja hyvä.

Kommentoi aihetta (1 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Mahdollisuus!

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tervetullut uutinen. Tosin se, toteutuuko koskaan kolmatta jokatuntista lähijunaa Riihimäki-Helsinki välille, kuten piti toteutua jo Helsinki-Kerava neliraiteisuuden ja Lahden oikoradan (Kerava-Lahti) jälkeen, on arvoitus. Epäilen, että tuskin. VR sanoo ettei kannata ja keskustelu päättyy siihen. Tosin onneksi 1.1.2018 avautuu pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä (johon myös Riihimäki kuuluu) myös muille kuin VR:lle mahdollisuus matkustajien kuljettamiseen rautateillä. Tämä investointi luo myös mahdollisuuden siihen, investoinnin joka toivottavasti käytetään hyödyksi - minulle on aivan samantekevää lukeeko junan kyljessä Veolia, Arriva tai vaikka Sepon junat. VR ei ole itseisarvo.

Tuoreimmat aiheesta: Häme

Pääuutiset

Kotimaa

Poliisi: Kuopiossa surmattujen lasten isä sai tiedon viranomaisilta

Kaksi lasta löytyi kuolleina yksityisasunnosta Kuopiossa lauantai-iltana 22. marraskuuta. Kerrostalolle hälytettiin ensin ambulanssit ja poliisipartio. Kuvassa kerrostalon edusta on tyhjä, jalkakäytävällä näkyvät vain renkaiden jäljet ohuessa lumipeitteessä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä