Kotimaa |

Carunan rajut hinnankorotukset voivat poikia Suomen ensimmäisen ryhmäkanteen

Kuluttajaviranomaiset pohtivat vakavasti ryhmäkanteen nostamista, ellei Carunan kanssa löydy neuvotteluratkaisua sähkönsiirron kovista hinnankorotuksista. Ensimmäinen neuvottelu yritysjohdon kanssa pidettiin perjantaina, mutta vielä näkemykset eivät ole lähestyneet toisiaan.

Video: Päivi Hentunen
09:18
Suomessa on nyt viikko kohistu sähkön siirtohintojen korotuksista. Nyt puhutaan siitä, mitä mahdollisuuksia kuluttajalla tällaisissa tapauksissa on. Joko ryhmäkanteita aletaan Suomessa nostaa? Vieraana kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen. Video: Yle

Kuluttaja-asiamiehelle on sadellut yhteydenottoja Carunan asiakkailta. Sähkönsiirron keskimäärin 27 prosentin hinnankorotukset ovat saaneet sekä asiakkaat että osan poliitikoista suivaantumaan. Monopolin takia toimittajaa ei voi vaihtaa, vaikka palveluun olisi kuinka tyytymätön.

Asiakkaiden puolesta korotuksista neuvottelee kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen. Carunan johdolle on viety terveisiä, että kohtuullinen kertakorotus olisi 10-15 prosenttia. Nyt korotus on pahimmillaan jopa 50 prosenttia, kertoo Aamu-tv:ssä vieraillut Hentunen.

Caruna on perustellut ratkaisuaan sillä, että se joutuu investoimaan sähköverkon maakaapelointiin satoja miljoonia.

Neuvottelut korotusten kohtuullistamisesta aloitettiin perjantaina, mutta toistaiseksi yhteistä näkemystä ei löytynyt. Neuvotteluja jatketaan viikolla seitsemän, sitä ennen Caruna ja Energiavirasto käyvät eduskunnan puheilla asiasta. Carunan toimet tulivat yllätyksenä myös Energiavirastolle, kertoo Hentunen.

– Energiavirasto katsoo tätä siltä kannalta, että mitä muutostyöt oikeasti edellyttävät. Se seuraa yritysten tulosta. Heillä ei ole kuitenkaan keinoja puuttua kertakorotukseen ja siksi virastokin on lakimuutoksen kannalla.

Käräjille mennään, jos muu ei auta

Jos sopua kerta kaikkiaan ei synny, lähtee kuluttaja-asiamies hakemaan ratkaisua tuomioistuimesta. Kuluttajat voivat ilmoittautua mukaan ryhmäkanteeseen.

Carunalla on yli 600 000 asiakasta, mutta ryhmäkannetta voi ajaa hyvinkin pienellä joukolla. Ratkaisu sitoo sekä yritystä että kaikkia asiakkaita, selventää Päivä Hentunen.

– Oikeuden kautta voidaan saada hyvitystä, jos tuomioistuin näin katsoo. Se on tietysti pitkä tie.

Ryhmäkanteen mahdollisuus on ollut olemassa yli kahdeksan vuoden ajan, mutta kertaakaan siihen ei ole vielä tartuttu. Hentusen mukaan se on silti ollut tärkeä työkalu, josta on ollut apua kuluttajille jo moneen otteeseen. Ryhmäkanteen mahdollisuus on parantanut merkittävästi kuluttajaviranomaisten neuvotteluasemaa.

– Suomi on aika pieni maa ja meillä on velvollisuus neuvotella. Kyllä tieto kanteen nostamisen mahdollisuudesta vaikuttaa, tapauksista voi mainita vaikka Skandia Lifen, S-pankin ja Finnairin. Ryhmäkanne on todella tärkeä kuluttajan oikeuksien kannalta.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä