D-vitamiinin puute yhteydessä suomalaisten sydänkuolemiin
D-vitamiinin puutos saattaa lisätä sepelvaltimotaudista johtuvia kuolemia, kertoo suomalaistutkimus. Puutos voi altistaa myös monille pitkäaikaissairauksille.
Annamari Kilkkisen johtamassa tutkimuksessa hyödynnettiin Mini-Suomi-tutkimuksen aineistoja. Niillä suomalaisilla, joiden veren D-vitamiinipitoisuus oli suuri, oli neljänneksen vähemmän sepelvaltimotautikuolemia.
Etenkin aivoverenkiertohäiriöistä johtuvia kuolemia oli vähemmän. Vertailukohtana olivat osallistujat, joiden D-vitamiinipitoisuudet olivat pienimmät.
Tutkimukseen osallistui 6 200 yli 30-vuotiasta miestä ja naista, jotka eivät sairastaneet sydän- ja verisuonitauteja Mini-Suomi-tutkimuksen alkaessa vuosina 1978 - 1980. Vuoteen 2006 jatkuneen seurannan aikana 640 osallistujaa kuoli sepelvaltimotautiin ja 293 aivoverenkierron häiriöön.
Lievä D-vitamiinin puutos on Suomessa talvisaikaan arviolta seitsemällä kymmenestä kasvuikäisestä ja puolella keski-ikäisistä. D-vitamiinin vähyys saattaakin olla yksi merkittävimmistä ehkäistävissä olevista suomalaisten terveysriskeistä.
D-vitamiinin puutos on liitetty sydämen ja verisuoniston sairauksiin myös aikaisemmin. Tutkimus julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä.
Tuoreimmat aiheesta: Terveys
Sokeri vanhentaa ennenaikaisesti
Runsaasta makean syömisestä tulee ensin sokerihumala ja sitten krapula. Jatkuva mässäily voi aiheuttaa väsymystä, ärtymystä, masennusta ja jopa riippuvuutta.
Äiti viittoilee, isä ei
Kuurot ja huonokuuloiset lapset ja nuoret haluavat olla mukana porukassa. He eivät halua tulla määritellyiksi vain kuulonsa kautta. Myös vanhempien viittomakielen taitaminen olisi tärkeää.
Ostan kondomeja, näkeekö joku?
Kondomikirjailija Tiia Aarnipuu kehottaa valmistajia käyttämään enemmän mielikuvitusta. Miten olisi kondomi, johon voi piirrellä tai kumi senttimitalla?
Osteoporoosilääke voi altistaa murtumille
Luukadon hoidossa käytettävät lääkkeet voivat altistaa harvinaisille reisluumurtumille, kertoo tuore tutkimus. Vuosia jatkunut lääkitys lisäsi murumariskiä moninkertaiseksi.
Kalansyönnin hyödyt peittoavat ympäristömyrkkyjen haitat
Paljon kalaa syövä ammattikalastaja kuolee sydän- ja verisuonitauteihin harvemmin kuin muu väestö. Kaloista elimistöön kulkeutuvat ympäristömyrkyt eivät näytä vaikuttavan kuolleisuuteen.
Allergianeuvoja: "Nykypäivän antihistamiinit eivät aiheuta väsymystä"
Siitepölyallergikot ovat saaneet tänä keväänä tuta varsin kovia allergiaoireita. Monet siitepölystä oireita saaneet ihmiset ovat valitelleet, että jotkin antihistamiinit tuntuvat väsyttävän. Allergia ja astmaliiton allergianeuvoja kuitenkin toteaa, että uuden sukupolven antihistamiinit eivät väsytä, vaan itse allergiaoireet aiheuttavat väsymystä.
Korvien tinnitus voi hellittää ryhmäterapialla
Hetkellisestä tinnituksesta kärsii joka toinen ihminen jossain vaiheessa elämäänsä.
Rahanpuute estää polion kitkemistä maailmasta
Poliota esiintyy enää vain Nigeriassa, Pakistanissa ja Afganistanissa. Intiasta tauti hävitettiin tänä keväänä.
Selkäongelmat kuriin työasentoja vaihtamalla
Staattinen istumatyö on yksi selkävaivoille altistavista tekijöistä. Kiinnostus seisomatyötä kohtaan onkin kasvanut parin viime vuoden aikana.
Valiokunta kieltäisi itsepalvelusolariumit kokonaan
Hallituksen aiemman esityksen mukaan palvelujen tarjoajan tulisi huolehtia siitä, etteivät alaikäiset käytä solariumia.

Kommentoi aihetta
(0 kommenttia)
Kiitos! Kommenttisi on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Julkaisemme kommentteja klo 07-23 välisenä aikana.
Yle Uutisten toimitus lukee kommentit ennen julkaisua. Asiattomia ja hyvien tapojen vastaisia kommentteja ei julkaista. Pitkiä kirjoituksia voidaan lyhentää, muuten kommentit julkaistaan sellaisenaan.
Kiitos! Ilmoituksesi asiattomasta kommentista on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Käsittelemme ilmoituksia asiattomista kommenteista klo 07-23 välisenä aikana.
Toimitus tarkastaa kommentin, josta ilmoitus on annettu ja poistaa tarvittaessa kommentin verkkosivuilta.