Helsinki

"Ei palvele kuin turkulaisia" – harvenevat junavuorot sapettavat Länsi-Uudellamaalla

Karjaan rautatieaseman karu kohtalo junauudistuksissa herätti alueen vaikuttajat pitämään kriisikokouksen. Neuvotteluyhteys liikenne- ja viestintäministeriöön ja VR:n halutaan auki välittömästi.

Lumisade
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Länsi-Uudenmaan heikkenevää junatilannetta puitiin maanantaina Karjaalla paikallisten vaikuttajien voimin.

Liikenne- ja viestintäministeriö velvoitti viime viikolla VR:n järjestämään korvaavaa liikennettä niille yhteysväleille, joilla junien ostoliikenne maaliskuun lopussa lakkaisi ja joille junaliikennettä ei muilla ratkaisuilla syntyisi.

Lopetettavista reiteistä pääkaupunkiseudun Y-juna ei mahtunut velvoiteliikenteen piiriin. Sdp:n kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta on tyrmistynyt tilanteesta. Näillä näkymin Y-junan kulku Karjaalle päättyy maaliskuun lopussa.

– Tämä on varsinainen farssi. Korvaavat toimet reitin perumiselle ovat keinotekoisia ja niiden myötä esimerkiksi matka Karjaalta Helsinkiin pitenisi 30 minuuttia, Feldt-Ranta tuhahtaa.

Velvoiteliikennettä lisätään väleille Tampere–Vilppula–Keuruu, Joensuu–Nurmes, Pieksämäki–Joensuu-yhteysvälin rataosalle Varkaus–Joensuu ja välille Jyväskylä–Haapamäki–Seinäjoki.

Helsingin Seudun liikenne (HSL) ja Siuntio ovat sopineet korvaavasta junaliikenteestä maaliskuun lopulta alkaen. Siuntion kunnan maksuosuus HSL-liikenteestä on arvioitu olevan korkeintaan 300 000 euroa vuodessa. Sopimus on voimassa ensi vuoden loppuun saakka.

Työmatkalaisen lompakko kevenee

Sen liisäksi, että Y-juna ei kulje enää Karjaalle, myös pika- ja IC-junat pysähtyisivät enää harvakseltaan Länsi-Uudenmaan asemilla.

Feldt-Rannan mukaan Y-junan lopettaminen tuntuisi myös työmatkalaisten lompakossa. Hän sanoo, että työmatkakustannukset Helsinkiin menevällä nousisivat yli sata euroa kuussa Y-junan loppumisen myötä.

VR tiedotti tammikuussa, että maaliskuun lopulla avataan uusi yhteys Turun ja Helsingin välillä, joka tulee olemaan 20 minuuttia aiempaa nopeampi.

– Nämä päätökset eivät palvele kuin turkulaisia, Feldt-Ranta tuhahtaa.

Hänen mukaansa 15 000 länsiuusimaalaista joutuu väistämään ja heidän kulkuyhteytensä heikkenee, että 2 000 turkulaista pystyy liikkumaan jouhevammin alueen läpi Helsinkiin ja takaisin.

Tuoreimmat aiheesta: Helsinki

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä