Terveys |

Entinen sohvaperuna tähtää Havaijin Ironman -triathlonkisaan

Systemaattisen harjoittelun ja erilaisen mittaamisen avulla kestävyysharjoittelusta saadaan tehokasta, mutta voidaan silti välttää vammoja. Mittaamalla saadaan tietää milloin harjoittelua voi lisätä, milloin taas on aika pitää taukoa. Näillä aseilla oululainen Jyrki Salokorpi on lähtenyt hakemaan paikkaa Havaijin auringosta.

Ammattivalmentaja Lasse Seppänen ja triathlonisti Jyrki Salokorpi Raksilan uimahallissa Oulussa
Triathlonin täysmatkan ajan paraneminen vuodessa lähes tunnilla kertoo ammattivalmentaja Lasse Seppäsen mukaan siitä, että he ovat tehneet oikeita asioita triathlonisti Jyrki Salokorven harjoittelussa. Kuva: Timo Sipola / Yle
Oulu

Jyrki Salokorpi havahtui sohvalta sykemittarin kanssa triathlonia harrastavaksi kestävyysurheilijaksi reilut puolisenkymmentä vuotta sitten. Hän sai ammattivalmentajakseen Lasse Seppäsen syksyllä 2014.

– Triathloniin on ehkä kolmisen vuotta tullut harjoiteltua oikeasti. Kun Lasse tuli mukaan, harjoittelu muuttui entistä huomattavasti systemaattisemmaksi. Tämä syksy on ollut ehjin kausi koskaan, kertoo Salokorpi.

Suunnitelmallisuudella vammat voidaan välttää

Ensimmäiseksi selvitettiin lihastasapainon kartoituksella kuinka tehokkaasti hän pystyy urheilemaan vammautumatta.

– Se kertoo siitä, että olemme tehneet oikeita asioita, naurahtaa Salokorpea valmentava Lasse Seppänen.

Mittarit ovat tärkeitä työkaluja myös lyhyellä aikavälillä, kun tehdään muutoksia harjoitteluun. Palautumisen seuranta on yksi keskeinen osa-alue harjoittelussa.

On tärkeää kuunnella sekä kehoa että mittareita

– Palautumista seurataan sykemittarilla tehtävällä ortostaattisella sykereaktiotestillä säännöllisesti. Harjoittelua 

Juoksun kanssa meni varmaan puolitoista vuotta ehkä vähän puoliväkisin, ennen kuin se alkoi tuntua hyvältä.

– Jyrki Salokorpi

muutetaan sen perusteella, jos tarvetta on. Joskus voidaan viikko tai kaksikin huilata ihan huoletta, ennen kuin aloitetaan taas nousujohteinen harjoittelu. Pitää vain uskoa sitä objektiivista mittausta, kertoo ammattivalmentaja Seppänen.

Miehille on olennaisinta harjoittelun systemaattisuus.

– Juoksun kanssa meni varmaan puolitoista vuotta ehkä vähän puoliväkisin, ennen kuin se alkoi tuntua hyvältä. Nyt kun kävin ennen uintia juoksemassa puoli tuntia, tuntui että sitä olisi voinut jatkaa pidempäänkin. Mutta kun valmentaja on käskenyt uimaan, niin uimaan mennään, kertoo altaassa kolmen vartin uintitreeniin valmistautuva Salokorpi.

Jos mittarit taas kertovat, että tavoitetta voi tiukentaa, aletaan harjoitella enemmän.

– Subjektiivinen tuntemus urheilijalla itsellään on tärkeä mittari, mutta sykemittari voi vahvistaa tuntemusta ja kertoo, että on vara kiristää ruuvia ja tehostaa harjoittelua, sanoo Seppänen.

Monipuolista ja maltillista harjoittelua

Harjoittelumäärien ei tarvitse olla tolkuttomia, vaikka kovasta suorituksesta triathlonin täysmatkassa onkin kysymys.

Viiskymppisenä Havaijin kisoihin kuusikymppisenä maailmanmestariksi.

– Jyrki Salokorpi

Salokorven harjoittelumäärä on 10-14 tuntia viikossa. Kevyt viikko voi olla vain 7,5 tuntia. Työmatkapyöräily on nykyisin kevyttä palauttavaa liikuntaa.

– Kuntosalia on pari kertaa viikossa, yhteensä kolmisen tuntia. Siinä on mukana myös liikkuvuusharjoituksia ja venytyksiä jonkin verran. Muu harjoittelu jakautuu aika tasaisesti juoksun, pyöräilyn ja uinnin välillä.

– Pyöräily on minun vahvin laji. Vaikka sitä normaalisti harjoitellaan eniten, koska se on pisin suoritus, niin ehkä juoksua pitäisi itsellä eniten korostaa.

Ensin Maastricht alle 10 tunnin, sitten Havaijille

Salokorven tavoitteena on kymmenen tunnin alitus ensi kesänä Maastrichtin Ironmanissa ja pääsy Havaijin suurimman saaren kuivemmalla ja kivisemmällä puolella Kailua-Konan pikkukaupungissa lokakuussa järjestettävään maailmanmestaruuskisaan, Haiwaii Ironman-kisaan.

Ensimmäinen täysmatka meni aikaan 11.22 ja toinen Seppäsen valmentamana aikaan 10.24. Kymmenen tunnin alitustavoite on tältä pohjalta täysin realistinen.

– Pöljä päivä kun sattuu Maastrichtissa, niin sieltä tulee Kona-paikka ja sitten pitää alkaa varaamaan lentoja lokakuulle. Unelmia pitää olla. Viiskymppisenä Havaijin kisoihin kuusikymppisenä maailmanmestariksi.

Havaijin Ironmanin triathlon-kisa alkaa uintiosuudella, jonka alkaa Kailuan lahdelta Kailua-Konan keskustasta.

Kaupungin perusti aikanaan kuningas Kamehameha I hallintonsa keskuspaikaksi ja Havaijin kuningaskunnan pääkaupungiksi. Nykyään Yhdysvaltoihin kuuluvan Havaijin osavaltion pääkaupunki on Honolulu.

Tuoreimmat aiheesta: Terveys

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä