Tiede |

Fiat 127 täyttää 40 vuotta kansan unohtamana

Fiat 127 oli hetken aikaa maailman eniten myyty eurooppalainen auto. Fiat 127 vei vuonna 1971 pikkuautoluokan teknisesti aivan uudelle tasolle ja valittiinkin heti vuoden autoksi. Nyt 40 vuotta myöhemmin harva enää muistaa koko autoa.

Fiat 127.
Kuva: Fiat Group

Italialaisvalmistaja Fiatille 127 oli nousu autonvalmistajien eturiviin. Bella macchina italiana oli pienten lompakoiden auto. Vain 3,59 metriä pitkä monikäyttömalli käynnistikin valtaisan innostuksen pikkuautoihin.

Fiat 127 oli arjen ajoneuvo täynnä moderneinta tekniikkaa. Sen kiiteltyjä ominaisuuksia olivat etuveto, tehokas moottori, ajo-ominaisuudet ja ennen kaikkea nerokas pystymallinen takaluukku.

Muotoilultaan laatikkomainen Fiat oli vaatimaton. Koskaan aiemmin ei kuitenkaan näin pieneen autoon saatu mahtumaan niin suurta perhettä. Fiat 127:n kohtaloksi koitui sama kuin lähes kaikille arjen autoille, se jäi unohduksiin samalla kun yksilöt ovat poistuneet tieliikenteestä.

Kovaa kyytiä 47 hevosvoimalla

Kevyt ja näppärä 127 oli tunnettu kovakulkuisuudestaan. Huomattavasti tehokkaammat ja isommat VW 1 600, Opel Ascona 1.2 tai Ford Taunus 1.3 eivät pärjänneet nopeudessa pikkuiselle italialaiselle, jonka huippunopeus ylitti suotuisissa olosuhteissa 140 kilometriä tunnissa.

Öljykriisi sai monet keskiluokan autoilijat vaihtamaan kulkuneuvonsa pihiin Fiatiin. Samalla 127 sai kilpailijoita muun muassa ranskalaisten Renault 5 -mallista. Vuonna 1982 Fiat esitteli 127:n korvaajaksi tarkoitetetun Unon.

Fiat oli kaikkialle kopioitu

Brasiliassa ja Argentiinassa 127 tunnettiin Fiat Furore 147 -mallina. Jugoslaviassa autosta valmistettiin Zastava Yugo -mallia lähinnä itäisen Euroopan markkinoille. Yugo oli ensimmäinen itäauto, jota vietiin Yhdysvaltain markkinoille. Siitä tuli sikäläisillä markkinoilla kulttiauto mitättömän hintansa, mutta ennen kaikkea surkean laatunsa vuoksi.

Fiat 127 julkaisutilaisuudessa vuonna 1971 tehtaan johto puhui lehdistölle ympäripyöreästi autosta, ”joka tulisi olemaan tärkeä virstanpylväs isoille massoille”. Fiatin menestykselle mallista tulikin elintärkeä.

Kun viimeinen mallisarjan autoista rullasi ulos Argentiinan tehtaan hihnalta vuonna 1996, oli suurin osa kahdeksasta miljoonasta valmistetusta ajoneuvosta jo ruostunut alta.

Kommentoi aihetta (0 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

Tuoreimmat aiheesta: Tiede

Pääuutiset

Politiikka

105 kannatti ja 92 vastusti – näin kansanedustajat äänestivät avioliittolaista

Grafiikka

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä