Talous |

Finnair aloittaa biopolttoainelennot

Lentoyhtiö Finnair aloittaa keväällä 2011 lennot biopolttoaineella. Yhtiöstä tulee todennäköisesti ensimmäinen lentoyhtiö maailmassa, joka käyttää reittilennoillaan uusiutuvista raaka-aineista valmistettua polttoainetta. Polttoaineen valmistava Neste Oil odottaa biokerosiinille merkittävää kysyntää maailmalla.

Finnairin lentokoneen pyrstö.
Kuva: YLE

Lennolla Helsingistä Lontooseen tai Singaporeen saatetaan ensi keväästä alkaen käyttää polttoainetta, jonka valmistuksessa on käytetty metsien hakkuutähteitä. Finnair ottaa joillakin reiteillään käyttöön polttoaineen, johon on sekoitettu uusiutuvista raaka-aineista valmistettua biopolttoainetta.

- Meidän on tarkoitus aloittaa kaupalliset operaatiot heti, kun sertifiointi tulee voimaan. Kyse on merkittävästä prosenttiosuudesta päivittäisissä lennoissamme, sanoo Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäki.

Finnairissa ei ole vielä päätetty, käytetäänkö uutta polttoainetta vain määrätyissä lentokoneissa vai tietyillä reiteillä.

Ilmailualan sertifiointiorganisaatio ASTM valmistelee parhaillaan hyväksyntää, joka mahdollistaa biopolttoaineiden käytön kaupallisessa ilmailussa. Tuolloin koneisiin voitaisiin tankata seosta, josta puolet on fossiilista lentopolttoainetta ja puolet biokerosiinia.

Finnairin ohella muun muassa Lufthansa on ottamassa keväällä käyttöön biopolttoaineen Frankfurtin ja Hampurin välisellä lentoreitillä.

Neste Oil odottaa tilauksia maailmalta

Neste Oil on tehnyt Lufthansan kanssa pitkäaikaisen toimitussopimuksen lennoilla käytettävän lentopolttoaineen toimittamista. Myös Finnair ottanee Neste Oilin valmistaman biopolttoaineen käyttöön lennoillaan.

- Ensimmäisen kerran kaupallisessa liikenteessä tullaan käyttämään suomalaista huipputeknologiaa, NexBTL -lentopolttoainetta. Kyseessä ei ole enää kokeilu, vaan tällä voidaan lentää kaupallisia lentoja, sanoo Neste Oilin toimitusjohtaja Matti Lievonen.

Lievosen mukaan Nesteen valmistamalla biopolttoaineella voitaisiin korvata nykyisin lentokoneissa käytettävä fossiilinen JET A-1 -lentopolttoaine kokonaan, mutta alkuvaiheessa lentoyhtiöt käyttävät sekoitusta. Neste Oil aikoo aloittaa uuden polttoaineen valmistuksen Porvoon Kilpilahden ohella Rotterdamissa ja Singaporessa sijaitsevissa tuotantoyksiköissä.

Neste Oil odottaa uudelle tuotteelle merkittävää kysyntää maailmalla, sillä toistaiseksi vain puolenkymmentä jalostamoa kykenee valmistamaan lentokoneisiin soveltuvaa biopolttoainetta.

Kolmannen sukupolven biopolttoainetta

Lentoyhtiöt vaativat, että polttoaine on valmistettava kestävän kehityksen periaatteella saatavista raaka-aineista.

- Meitä kiinnostavat erityisesti kotimaan metsähakkuiden jätteet, jos niitä voidaan hyödyntää. Me emme halua olla mukana hankkeissa, jotka haittaavat ruoan tuotantoa tai ovat vesivarannoille epäsuotuisia tai muutoin sosiaalisesti epäsuotuisia, linjaa ympäristöjohtaja Kati Ihamäki Finnairin vaatimuksia.

Niinpä esimerkiksi palmuöljystä valmistettua biokerosiinia ei tulla tankkaamaan Finnairin koneisiin.

- Yksi vaihtoehtoinen raaka-aine on eläinperäinen jäterasva, joka on jäte ja siitä pystytään tuottamaan korkealaatuista polttoainetta. Se varmasti täyttää nämä kestävän kehityksen periaatteet, sanoo Neste Oilin tutkimusjohtaja Kari Kolsi.

Päästöoikeuksien hinta ratkaisee suosion

Lentoliikenne siirtyy vuonna 2012 päästökaupan piiriin, jolloin lentoyhtiöt saavat käyttöönsä ilmaiseksi suurimman osan tarvitsemistaan päästöoikeuksista. Loput ne joutuvat ostamaan huutokaupalla.

Biopolttoaineiden kysynnän ratkaisee lopulta se, kuinka paljon lentoyhtiöt joutuvat maksamaan päästöoikeuksista. Osan ostettavista päästöoikeuksista lentoyhtiöt voivat kuitata käyttämällä biopolttoainetta koneissaan.

Toistaiseksi biokerosiini maksaa kaksi kertaa niin paljon kuin fossiilinen polttoaine.

Kommentoi aihetta (16 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • JonnaS

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vielä pari vuotta sitten muistan lukeneeni, että lentoliikenne on viimeinen toimiala, jossa siirrytään biopolttoaineeseen. Hienoa, että suomalainen tutkimus- ja kehitystyö mahdollistaa biokerosiinin käytön!

  • koe-eläin?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jos matkustelis parivuotta vaikka lufthansalla.

  • PeakOil

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Enpä sanoisi että kyseessä on pelkästään imago tai ympäristöasia. Jos jossain niin finnarilla varmasti tunnetaan ne haasteet joita kallistuva kerosiini tuo lähitulevaisuudessa tullessaa. Oikea ensiaskel, joka luo positiivistä kysyntää ja osaamista Suomeen. Joku päivä se tankkeri ei enää nimittäin tulekkaan rantaan ja monelle se tulee selvästi yllätyksenä, että se tapahtuu omana elinaikana.

  • ei koekaniiniksi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    En luota biopolttoaineisiin autoissa enkä lentokoneissa. Maatalous- ja teollisuuskoneissa ehkä menee. Antaa muitten lentää ensin ja kokeilla.

  • Hyvästi sademetsät

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mitäpäs muutakaan Nesteen "biokerosiini" on kuin palmuöljystä tehtyä. Samanlaista tavaraa kuin heidän NexBTL palmuöljydieselinsä, jota tehdään juuri Rotterdamissa ja Singaporessa. Eli se siitä kestävästä kehityksestä.

    "Niinpä esimerkiksi palmuöljystä valmistettua biokerosiinia ei tulla tankkaamaan Finnairin koneisiin." - Tällaista puppua ei usko kukaan!

  • krautrock 1979

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tuohan on hienoa! kaadetaan indonesian uniikit sademetsät ja ruvetaan viljelemään polttoainetta. se vasta ympäristöystävällistä touhua onkin. kasvihuonepäästöt mioninkertaistuvat ja samalla päästään siitä ärsyttävästä herkästä ja uniikista ekosysteemistä jonka evoluutio loi miljoonien vuosien aikana. mitä sillä tekisi muutenkaan? BIOkerosiini ei mielestäni ole oikea nimitys tuolle nesteelle, sen pitäisi olla LUONTOkerosiini ati EKOkerosiini.

  • Toistaiseksi Lufthansalla

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Koneet on uusia ja tehokkaita, nyt kohta myös polttoaine parasta mahdollista. Mistä saataisiin samanveroiset työntekijät, jotka eivät aina lakkoilisi ja valittaisi?

  • Ylpeä Suomalainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jep tuohan onkin sitten paljon konkreettisempi tyyli tuhota sademetsiä. Metsät nurin vaan jotta saadaan bio oilia tilalle perustettavilta plantaaseilta. Ai niin eikös tuota litkua tehty myös maissista ja viljasta. Päästään siis osallistumaan samalla maaiman köyhien joukkonälkäkuolemiin ja anarkian lietsomiseen! Hyvä Suomen valtion yhtiöt Finnair & Neste Oil! Kiittäkäämme Häkämiestä pikku kaasuvanoista taivaalla. Ja ei muuta kuin köyhät ja tarpeettomat kyykkyyn vaan. Eiväthän heillä edes ole varaa lentää, ajaa tai lämmittää kyseisten yhtiöiden hinnoilla.

  • Tomppeli

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Finnair on taas mennyt kehityksessä edelle kuten Soneran UMTS-kaupat Saksassa. Varaa on pitää puoliksi täytettyjä lentokoneita ja työntekijöiden lakkoilla yötäpäivää ja sitten tuodaan jotain biodieseliä rypsiöljystä, joka ei muuten mene kaupaksi. Suomessa potentiaalisia asiakkaita kalliille lennoille ei sitäpaitsi tällä hetkellä ole, kun talous näyttää siinä suhteessa synkältä.

  • Ilmo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ja taas maksetaan kalliit oppirahat muiden puolesta. Herätkää!

  • Talouspiipertäjä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tärkeää kehitystyötä. Olisi hienoa lentää kotimaisella uusiutuvalla polttoaineella. Kunhan vaan Finnairin henkilökunta malttaisi olla lakkoilematta, niin yritys voisi keskittyä toiminnan kehittämiseen.

  • Arska

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jaaha , alkoi imagon kohotus-kampanja Finskillä ,täytyyhän sitä ryvettyneen koittaa siistiytyä , ennenkuin taas sukeltaa johonkin lakko-rapakkoon.

  • Vieras

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    No nyt alkaa vanha hyvä Finnair nostaa hyvillä toimilla yhtiön imagoa, mutta ennenkaikkea edelläkävijän hyvää sarkaa. Kun yhtiön toimitusjohtaja, muu johto ja hallituksen puheenjohtaja muistavat tukea ja kannustaa koko henkilökuntaa ja myös niitä, jotka olette myyneet ulkopuolisille.

  • Tero

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eiköhän päätös biopolttoaineen käytöstä ole tehty jo aikoja sitten ennen lakkoa. Päätös on hyvä, ja siitä tekee vielä paremman se, että polttoaine on suomalaista!

  • Fossiili

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kunhan ei vain menis männynneulanen turbiiniin poikittain.

  • tonttu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Onkohan tuo biopolttoaine mitään kotimaista? Indonesian sademetsähakkuista saatua polttoainetta taitaa olla...

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Kotimaa

Huovinen: Perhesurmien yleisyys hälyttävällä tasolla – "Apua pitää uskaltaa pyytää"

Susanna Huovinen

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä