Liikenne |

Hallinnasta lähtenyt raskas perävaunu on kuin viikate – asiantuntija kuuluttaa parempia renkaita rekkoihin

Tiistaina iäkäs mies kuoli, kun rekan perävaunu lähti sivuluisuun ja osui vastaantulevaan henkilöautoon. Liikenneturvallisuusjohtaja kuuluttaa parempia talvirenkaita rekkoihin. Logistiikan opettajan mielestä rekan perävaunun sivuluisun välttää parhaiten laskemalla tilannenopeutta.

Rekan ja kahden henkilöauton kolari Keltin liittymässä Kouvolassa
Rekan ja kahden henkilöauton kolari Keltin liittymässä Kouvolassa Kuva: Juha Korhonen / Yle

Rekan perävaunun heittelehtimisestä aiheutuvat liikenneonnettomuudet ovat harvinaisia Suomessa. Sattuessaan ne kuitenkin johtavat yleensä vakaviin seuraamuksiin.

Esimerkiksi tiistaina Kouvolassa iäkäs mies kuoli , kun rekan perävaunu lähti sivuluisuun ja osui vastaantulevaan henkilöautoon.

– Yhdistelmäajoneuvon kuljettajan vitsit ovat vähissä, jos rekan perävaunu lähtee heittelehtimään. Sitä voi korjata joko painamalla kytkintä tai lisäämällä auton tehoja, sanoo logistiikan opettaja Ari Taavitsainen Etelä-Kymenlaakson ammattiopistosta.

– Perävaunut ovat liikenteessä sellaisia viikatteita, että onneksi kuskit ovat ammattilaisia, hän lisää.

Liukas keli lisää mahdollisuutta siihen, että perävaunu lähtee heittelehtimään.

– Muita taustalla olevia riskejä ovat kuormauksen epätasapaino tai jarruepätasapaino, mitkä aiheuttavat mahdollista sivuttaisliikettä. Kitkan vähyys lisää edelleen riskiä, että perävaunu lähtee heittelehtimään, sanoo Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Ari Taavitsainen näkee tilannenopeuden laskemisen parhaana tapana ennaltaehkäistä perävaunun heittelehtimistä. Likenneturvallisuusjohtaja sen sijaan kiinnittäisi huomion yhdistelmäajoneuvojen renkaisiin.

– Paremmat talviolosuhteisiin sopivat renkaat ilman muuta vähentäisivät sivuttaisliikkeen riskiä. Käsittääkseni joissain maissa on tiukemmat kriteerit renkaiden käytölle kuin Suomessa. Aiempaa parempia renkaita on markkinoilla, sanoo Kalle Parkkari.

– Lisäksi ajonvakautusjärjestelmien kehittäminen myös perävaunuja koskemaan, niin sille on edelleen tarvetta, hän lisää.

Raskaat ajoneuvot ovat aiheuttaneet suhteessa vähän kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia viime vuosina.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat vuosina 2010–2014 yhteensä 1 007 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Niistä seitsemässä prosentissa aiheuttajana oli raskas ajoneuvo.

Raskaiden ajoneuvojen määrä kaikista ajoneuvoista on 23 prosenttia.

Tuoreimmat aiheesta: Liikenne

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä