Kotimaa |

Halpa nettiostos voi tulla yllättävän kalliiksi

Ulkomailta tilatun nettiostoksen palauttaminen on kallista ja hidasta. EU:n kuluttajien oikeudet eivät päde esimerkiksi verovaparatiisien nettikaupoissa. Nettiostos kannattaa maksaa luottokortilla, mikäli haluaa varmasti saada rahansa takaisin.

Yhdysvaltain pikapostin symbolitarra.
Kuva: YLE

Vantaan postitullin laarit ovat täynnä cd-levyjä, pelejä ja mp3-soittamia. Myös meikkejä ja vaatteita tilataan ulkomaisista nettikaupoista entistä enemmän.

Esimerkiksi veroparatiisista Jersey-saarilta voi tilata kotiovelle alle 50 euron ostoksen ilman arvonlisäveroa ja tullia. Paketin sisältö voi kuitenkin olla yllätys.

- Aika vaikea sanoa, mihin voi luottaa ja mihin ei. Ehkä kokemuksen kautta tai mediayhteisön välityksellä kuulee, mitkä ovat hyviä. Ehkä tietyt maatkin ovat riskimaita, sanoo tulliylitarkastaja Kirsi Taipale.

Kadonneet ostokset

Nettiostos voi myös kadota ja joutua väärään osoitteeseen. Valittamista ei ole tehty helpoksi. Puhelimia ei ole tai niihin ei vastata. Paketin palauttaminen nielee liudan postimerkkejä. Eikä veroparatiisi välttämättä noudata EU:n kuluttajaoikeuksia.

- Jos kuluttaja tilaa verkkokaupasta tavaroita, hänellä on aina peruutusoikeus. Peruutusoikeus vaihtelee maittan. Kannattaa siis tarkistaa sopimusehdoista, mikä se peruutusoikeus on, sanoo lakimies Fabian Fedy Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Valituksia tulee

Euroopan kuluttajakeskus on saanut valituksia esim. Jerseyn saarilla sijaitsevista nettikaupoista. Vaikka firma olisi rehellinen, on vain yksi tapa varmistua, että saa vahingon sattuessa rahansa takaisin.

- Suosittelen ehdottomasti luottokorttimaksua. Jos maksaa luottokortilla on aina mahdollisuus kääntyä luottokunnan puoleen ja saada rahat takaisin, lakimies Fabian Fedy sanoo.

Ei ole tavatonta, että verkkokaupan sähköpostiin ei vastata tai valituksen tekijä joutuu kirjoittamaan anomukset kirjepaperille ja lähettämään ne postissa.

Ja väsyttämistaktiikka toimii: tavallinen asiakas voi todeta, että on helpompi luovuttaa.

Kommentoi aihetta (39 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Pieni suomalainen verkkokauppias

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ongelmana suomalaisessa verkkokaupassa ovat erityisesti Itellan perimät kohtuuttomat postimaksut (Saksasta saa paketin halvemmalla Suomeen kuin Suomen sisällä), korkea ALV, ja erityisesti se, että kaikki kulut palautuksesta jäävät yrittäjälle - mukaanlukien postikulut kahteen suuntaan (tappio suoraan 15-20 euroa), haaskatut pakkauskulut ja transaktiokulut maksuista (voi olla useampi prosentti). Lisäksi ongelmana ovat pienet volyymit ja siitä aiheutuvat korkeat ostohinnat. Jostakin syystä valmistajat perivät suomalaisilta selvästi korkeampia hintoja kuin esim. jo Ruotsissa tai varsinkin verrattuna muuhun Eurooppaan, josta seuraa suoraan korkeampi myyntihinta. Kun vielä näin kuluttajaystävällistä lainsäädäntöä ei muualla Euroopassa ole, että yritys joutuu maksamaan palautuskulutkin (muissa EU-maissa palautuksen maksaa asiakas), niin korkeita kuluja täytyy kompensoida entistä korkeammalla myyntihinnalla, sillä usein kate on niin pieni, ettei siitä voi enempää tinkiä. Ja niitä palautuksia voi olla jopa yli 20% tilauksista! Tuloksena on siis kokonaisuutena noidankehä, jossa häviäjäksi jää pieni suomalainen verkkokauppias. Kiitos siis erityisesti Itellan kohtuuttomalle hinnoittelulle ja Suomen ylitiukalle kuluttajalainsäädännölle, tapatte kaiken verkkokaupan Suomesta!

  • Kurmelo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Paljon tullut tilattua optiikkaa Saksasta. Kummallista, kuinka siellä voi jo pelkästään myyntihinta olla kymmeniä prosentteja alhaisempi kuin Suomessa edes halvimmassa mahdollisessa paikassa saman tuotteen kanssa... (Parhaimmillaan saa saman tuotteen alle puoleen hintaan) ja sitten vielä, että rahti ei maksa juuri mitään. Joku täällä on ahne, mutta kuka?

    Älkää siis kotimaiset yritykset valittako jos ihmiset noudattaa markkinatalouden sääntöä, jossa kaikki hankitaan halvalla. Me kuluttajat ei vaan myydä niitä kalliimmalla sitten muuallepäin. Hinnat samalle tasolle kuin muualla Euroopassa niin katsotaan sitten, joko sitä kotimaistakin kauppaa vois alkaa tukea.

  • torni

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nimimerkki "pieni suomalainen verkkokaupias" on selvästi täysin pihalla. Euroopan mitalla mitattuna Suomen lainsäädännön suoja on korkeintaan keskitasoa. Suosittelen katsomaan vaikka Hollannin vastaavaa jos haluaa ymmärtää mitä "tiukka lainsäädäntö" oikeasti tarkoittaa.

  • kuluta kuluta kuluta

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jaahas, on taitanut kokoomus tilata "uutisen", jotta kukaan ei uskaltaisi ostaa kuin kotimaisista verkkokaupoista ja maksaa tolkuttomasti veroja. Kaikenlaista tavaraa on tullut tilattua Indonesiasta Kaliforniaan ja IKINÄ ei ole ollut mitään ongelmia. Palautuksetkin ovat menneet juuri niin kuin pitääkin. Tosin aikaa menee etäisyyksien vuoksi hieman enemmän kuin vaikka netanttilasta tilattaessa.

  • Minni

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Itselläni on nettiostoksista pelkästään hyviä kokemuksia. Olen ostanut kirjoja, vaatteita, kenkiä, sisustustarvikkeita ja tietenkin matkalippuja. Vain kerran olen joutunt palauttamaan kengät eikä palauttaminen ollut mitenkään vaikeaa. Itse tuotteesta sain rahat takaisin mutta jouduin kylläkin osallistumaan palautuksen postimaksuun. Nettituotteet ovat olleet halvempia ja valikoima monipuolisempaa. Esimerkiksi miesten suurikokoisten kenkien (koot 48 >) valikoima on aivan muuta kuin Suomessa ja meillä myytäviä merkkitapetteja saa jopa 70 % halvemmalla. Postitus- ja kuljetuskustannukset nostavat toki hintaa, mutta ne ovat jopa halvempia kuin Itellan pakettimaksut. Ja oleellisin minulle asiakkaana on maksamani kokonaishinta. Maksan aina luottokortilla ja kuten kaikessa kaupanteossa, luen huolellisesti ehdot ja ns. pienellä painetun. Uutisen sävy on valitettavasti melko negatiivinen. Kyllä netistä uskaltaa ostaa!

  • AH

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tulliväen intressi on tietysti pelotella näistä kaupoista, koska he eivät niitä alle 10 euron verolaskuja voi tahi jaksa kirjoitella. Jerseyltä käsin toimii 2-3 kauppaa joiden nimiä ei tässä tarvitse mainita mutta jotka kaikki vähänkin asiaan perehtyneet tietävät luotettaviksi puljuiksi.

    On tietysti luonnollista että asiassa on tietty epävarmuusfaktori, se on se kustannus jonka kantaa kun ostaa halvemmalla. Se on vähän sama kuin ilman vakuutusta oleminen.

  • Rules of aquisition

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jerseyn saarella siirrytään näköjään nyt pankkitoiminnasta yhteiskunnan muiden sääntöjen kiertämiseen. Kun tämä torpataan, mitä mahtavat keksiä seuraavaksi?

  • TvB

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Laitoin juuri kyselyä Play.comiin tilauksestani. Tilasin marraskuun alussa kaksi tuotetta. Toinen saapui moitteettomassa kunnossa, toinen viottuneena. Palautin viottuneen tuotteen seuraavana päivänä annettujen ohjeiden mukaisesti. Elettiin marraskuun puoliväliä, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään (joulu- ja tammialemainoksia lukuunottamatta). Toivottavasti pian kuuluu. Toistaiseksi palvelu ei ole vakuuttanut.

    Kyse ei onneksi ole suuresta summasta, laskettakoon oppirahoiksi, jos sellaisiksi jää. Amazonin ja cdonin kanssa vastaavia ongelmia ei ole kohdallani esiintynyt, jälkimmäisen palautusprosessille voin antaa pelkkää kiitosta.

  • erkkiki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eipä näytä suomessakaan palautusoikeus toteutuvan, joten yhtä "riskaapelia " peliä se on täälläkin verkkokaupasta tilattaessa. Aina löytyy syy, miksi asiakas on väärässä.

    Ulkomaiset verkkokaupat ovat taas osoittautuneet hyviksi, erittäin asiakaspalvelualtteiksi, toimiviksi ja hinnoiltaan erinomaisiksi kaupoiksi. Edellisen vuoden aikana ostin noin 4000€ arvosta tavaraa ulkomaisista (EU:n sisäisistä) verkkokaupoista, ja jokainen ostos tuli kotiin sellaisena kuin sen alunperin halusin ja vain noin viikon keskimääräisellä toimitusajalla. Suomesta en ole juuri kaupoista ostanut muuta kuin vaatteita ja ruokaa... Hinnat kun vain yksinkertaisesti ovat kolmanneksen kalliimpia.

    Ja sitten näitä piiloveroja vielä lisäillään tuotteisiin kasvattamaan tätä eroa, esim teostomaksut.

  • affenanmaa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Henkilökohtaisella tasolla suosittelisin että jos haluaa hyvää palvelua, kannattaa tilata ulkomailta.

    Itse en uskaltaisi kokemusteni mukaan ostaa suomalaisista kaupoista tuotteita ja palveluita, reklamointi- ja palautustapaukset ovat sen verran tuskallisia olleet. Rahatkin menevät möröille pahimmassa tapauksessa.

  • jokke

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Just joo. Nyt alkoi taas pelottelukampanja, kun JÄRKEVÄT KULUTTAJAT OSTAVAT SIELTÄ MISTÄ HALVIMMALLA SAAVAT.

    Minä en osta Suomesta enää mitään muuta kuin välttämättömän, kiitos riistoverotuksen ja kartellien syntymisen mahdollistamien korruptoituneiden poliitikkojen.

    Kertaakaan ei ole ulkomaan nettiostoksissa ollut ongelmia.

  • klik klik

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    @ varma on varmaa:

    Tilitiedot eivät vaarannu, jos maksat esim. PayPal:in kautta luottokortilla tai euroopan alueella muihin euroopan maihin perinteisellä tilisiirrolla (IBAN/SWIFT). Jos kauppias pyytää suoraan luottokorttitietoja kannattaa miettiä toiseen kertaa tai vähintään varmistua siitä, että myyjä on tunnettu ja luotettava.

  • Järki käteen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Taas näitä "suosi suomalaista" juttuja.... Ihan samaa roskaa täälläkin myydään, vaan kallimpaan hintaan.

  • gat

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hyvin toimii nettikauppa. Asiakaspalvelu on jopa parempaa kuin suomalaisissa kaupoissa. Ainakin olen ollut tyytyväisempi :)

    HongKongista tuli kerran tavara, joka oli rikki. Kauppa pyysi palauttamaan rikkinäisen, johon vastasin mielellään jos maksatte 50e postikulut. He uskoivat että tuote on rikki ja lähettivät ystävällisesti uuden tuotteen. :)

    Viimeisen 4 vuoden aikana olen ostanut tavaraa ulkomailta netistä ehkä 100 kertaa(?) tuhansien eurojen edestä. Kotimaiset hinnat ovat järjettömiä.

    Voisiko verottajan kannata olla parempi malli, jossa tuloveroa nostettaisiin ja ALVia laskettaisiin. Ainakaan nettiostokset eivät karkaisi ulkomaille.

  • just1

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    mistä Minni niitä tapetteja etc?

  • N.N.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Mahdollisen muutaman euron säästön vuoksi otetaan melko suuri riski ongelmien ja viallisen tavaran suhteen. Suosi kotimaisia verkkokauppoja, niin tuet samalla suomalaista työllisyyttä ja palvelukin pelaa suomeksi..."

    Niin, jos kyse olisikin vain muutamasta eurosta niin mielelläni kotimaisia kauppoja tukisin. Valitettavasti usein on vain niin, että hintaero on paljon enemmän kuin muutama euro, tuotteita saa usein puoleenkin hintaan siitä, mitä kotimaisista kaupoista - postikulut huomioiden. Ja EU-alueen sisältä, eikä mistään veroparatiisisaarelta tilattuna.

  • Tarkka

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tietääkseni lain mukaan ALV:ia ei voi kiertää nettiostoksilla tms. Näyttivät nimittäin jopa laskeneen rajaa 10 eurosta 5 euroon. Jostain muualta ne menetetyt verot sitten kerätään.

  • höh

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Joskus ulkomainen nettikauppa on ainoa vaihtoehto!

    Tuossa syksyllä etsin varaosia autooni ja suomalaisista kaupoista sain vastauksiksi: "ei oo"/ "maksaa 2xnettikaupanhinta" /"toimitusaika 2kk" joten pakko oli ottaa riski ja tilata ite. Tavarat tuli viikossa ja vaikka laskee tullit, alvit ja postikulut niin paljon edullisemmisemmin.

    Ulkomailta nettikaupoista tilaamisessa ainoa heikko lenkki on ITELLA joka ei koskaan toimita tavaroita perille ja postin siirryttyä paikalliseen kauppaan pakettien hakeminen on yhtä tuskaa.

    Itsekauppojen kanssa ei koskaan ole ollut ongelmia.

    Ja eipä tarvitse omien valokuvien varmuuskopioista maksaa Teoston pohjattomaan kassaan kun Saksasta tilaa cd/dvd-levyt ja tästälähtien myös kovalevyt.

  • satoja ulkomaantilauksia ilman ongelmia

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Onhan ulkomailta tilaaminen hankalaa, hidasta, vaikeaa ja kallista. Suosikaa kotimaisia yrittäjiä!

    Itse ostan mahdollisimman paljon ulkomailta, mutta toivottavasti muut eivät seuraa perästä. Seuraisi lisää veronkiristyksiä, työttömyyttä jne.

  • riistoVero

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Oikein turvallista tilata yhteismarkkinoilta, esim. Saksasta samat lastenvaunut 500e vrt. Suomen 900e. Ei ole vaikea päästös.

  • Tyytyväinen aasiakas

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olen tilannut suoraan Englannista verkkokaupasta samaa tuotetta kuin Suomen haaraliikkestä nettitoimituksena. Yllätys yllätys: hinta postimaksuineenkin 40% halvempi, kuin Helsingistä tilattaessa. Taitaa tämä suomalainen ALV olla lisätty kotimaan toimituksiin, kate, jne. Toimitus pelaa kuin unelma 5 arkipäivän sisällä suoraan kotiovelle halvemmalla kuin Itellan maksuilla!

  • Elämää rajalla

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Paljon on tullut tilailtua ulkomailta, syynä se et jopa kiinasta tai thaimaasta asti saa tuotteet nopeammin kuin kotimaisista liikkeistä tilaamalla. Omalla paikkakunnallani vieläpä kiskurihinnat ja myydään eioota.

    Tilauskokemuksia, usa, kanada, thaimaa, kiina, englanti, saksa, ruotsi jne.

    Ruotsista en suosittele tilailemaan, jos tuote ei kelpaa niin joudut omalla kustannuksellasi lähettämään tuotteen takaisin.

    Ainoat ongelmat oikeastaan ollut suomalaisten ja ruotsalaisten toimittajien kanssa.

    Tulli tietty innokkaana aukoo paketteja mut minkäs voivat jos tilauksen arvo alle 50 egee kyseisessä maassa ja vinkkinä et aina voi paketin päälle GIFT -tekstin tahtoa laittaan ja kuitin sähköpostin kautta ettei oo paketissa ;)

  • Sieltä ostetaan...

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tänään tuli siistissä paketissa postilaatikkoon kaksi Englannista tilaamaani CD-levyä: hinta £9.99 kappaleelta (suomessa noin 25 euroa) ja tulivat joulun kunniaksi ilman postimaksua - joka olisi normaalisti ollut hurja £1.33. Suomeen verrattuna säästöä kertyi siis tämän päivän kurssilla laskien 50€ - 23,55€ = 26,45€. Lienee sanomattakin selvää, että tällaisella hinnoittelulla rahani valuvat jatkossakin tukemaan Yhdistyneen Kuningaskunnan taloutta ja yrityselämää.

  • Alfred B.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Joten näyttääkin siltä, että halpa nettiostos tuleekin yllättävän halvaksi?

  • ami

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    no ei 50 ostosta kannata palauttaa, jääköön omaks vahingoks

  • Jari

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    No joo!

    Monesti ps3-pelejä, wii-pelejä ja Blu-ray elokuvia tulee tilattua lähinnä Englannista ja hinta on monesti jopa puolta halvempaa kuin Suomessa. Asiakaspalvelu on ainakin käyttämissäni paikoissa lähes moitteetonta ja toimitusajat jopa lyhyempiä kuin kotimaasta tilatessa.

    Jenkeistä tilatessa voi tulla toki kalliit tullimaksut, mutta esim. EU-maiden kanssa toiminta on ollut omalla kohdallani 99%:sti toimivaa kaupankäyntiä. Noin 3½ vuotta olen hankkinut pelejä ja elokuvia aktiivisesti ulkomaisista Nettikaupoista.

  • harkitusti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jokusen kerran olen tilannut tuotteita netistä. Merikiikarit (USA), GPS (Portugali), pari DVD:tä (UK) ja muistikortin (Fin). Kiikarit ja GPS tulivat 50% halvemmiksi kuluineen kuin suomesta tutun maahantuojan TJ:n kautta kaverikauppana. Pari DVD:tä englannista yht 29 e postikuluineen. Kaikki kotiinkannettuna n. viikossa paitsi tuo suomalaisesta nettikaupasta tilaamani muistikortti, noh ei ollut kiire.

  • Mikko

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tämä on tätä propagandaa, millä halutaan pelotella ihmisiä. Jos saa tavaran vaikka puoleen hintaan sitä tilaa jo toisen niillä säätyneillä rahoilla, millä Suomesta saa vasta suomalaisen takuun. Ulkomailla kun ei tuotteissa ole Suomi-lisää. Ehkä meidän kannattaisi ulkoistaa koko verkkokauppa, kun ei täällä tunnu onnistuvan. Voidaan keskittyä tekemään jotakin muuta, tuottavampaa.

  • Teostovero pois.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Teostovero ajaa pakosti ostamaan ulkomailta. No saan sillä rahalla ilmaiset postikulut ja parempaa palvelua. :) Teoston ahneus on suurin syyllinen miksi ostan ulkomailta kaiken tarvittavan.

  • varma on varmaa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Miksi ihmeessä vaarantaa tilitietojaan ja joutua hirveään sotkuun ?

    Helpompia ostostapoja löytyy kyllä.

  • Jaska

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Toisaalta taas ulkomailta tilatessa säästää yleensä sievoisen summan, tavara on Suomeen verrattuna heti saatavilla ja ei ole tavatonta, että postimaksutkin on toiselta puolen Eurooppaa tilatessa Itellan hintoja edullisemmat. Ei käy kateeksi suomalaisia verkkokauppiaita. Esim. Saksassahan on kuluttajansuoja vähintään yhtä hyvällä tasolla kuin Suomessa, joten vähän on turhan pelottelun makua tässä uutisessa. Ulkomailta olen nettiostoksia tehnyt > 10 vuotta eikä isompia ongelmia ole ollut, tosin kertaakaan ei ole vielä ostosta tarvinnut palauttaa myyjälle.

  • Jiiämkoo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Väsytystaktiikkaa käytetään yleensä jo tilatessa. Alvit ja ylimääräiset käsittelymaksut ilmoitetaan hinnassa vasta aivan viimeisellä sivulla kun tiedot on näppäillyt jo vaivalla. Yhteystiedot ja hinnat on aina piilotettu mahdollisimman vaikeisiin paikkoihin ja joka välissä tarjotaan mahdollisuutta ostaa jotain lisää tai saada turhia "vakuutuksia" tai nopeampaa palvelua tilaukselleen. Luottokuntakaan ei kyllä tietääkseni kaikkea korvaa. "Verified by Visa" palvelut taitavat olla ainoita varmoja paikkoja joista saa rahat takasin jos myyjä sekoilee. Yleensä kaikki toimii OK, mutta joskus on itselläni USA:sta tavaran saaminen kestänyt jopa puoli vuotta...mutta olen sitten lähettänyt joka toinen päivä mailia niin kyllä ovat aina jotain lähettäneet. :)

  • Okkun

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kiintoisaa lukea näitä propagandauutisia.

    Itse olen tilannut "Jerseyn saarten liikkeistä" yli sata artikkelia, ja vain yksi oli väärä. Palautus toimi ja sain oikean monien pahoittelujen kera. Meno ei ole koskaan vastannut sitä, mitä näissä uutisissa todetaan. Palveluiden sivuillakin sanotaan että palautukset toimivat "jos tuotteissa on jotain vikaa". Jos tuote oli oikea ja täydellisessä kunnossa, miksi se pitäisi voida palauttaa.

    Suosittelen ulkomailta tilausta täysin.

    Onneksi tämä uutinen on vähän vähemmän puolueellinen kuin aikaisemmat, joissa ulkomailta tilaajia sanottiin "epäisänmaalliksi."

  • Lieber Kund

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ulkomaisessa verkkokaupassa asiointiin liittyy aina riski, Riskiä voi pienentää mm. seuraavasti:

    - Asioi vain luotettavien kumppanien kanssa.

    - Aloita uuden verkkokaupan kanssa aina pienellä ostoksella, ja kun kaikki pelaa, voit ryhtyä tekemään suurempia kauppoja

    - Lue aina toimitusehdot ja -kulut ennen kuin tilaat ensimmäistä kertaa

    - Euroalueella ei ole valuuttariskiä

    - Maksa vain luottokortilla

    - Selvitä, onko sovitettavilla tuotteilla Somessa toimivaa kauppiasta. Käy härskisti sovittamassa. Jos oikein törkeä olet, tilaa näyte suomalaisesta postimyynnistä, sovita ja palauta.

    - Jos kaikesta huolimatta tuote ei vastaa odotusta, niin unohda palautusrumba. Kärsi tappio nahoissasi tai yritä myydä ehjä tuote eteenpäin esim. tuttavillesi.

    - Osta kalliit, monimutkaiset tekniset laitteet Suomesta. Valmistevirhe- ja takuuasiat hoituvat kutakuinkin jouhevasti.

  • Hyvää Suomesta

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mahdollisen muutaman euron säästön vuoksi otetaan melko suuri riski ongelmien ja viallisen tavaran suhteen. Suosi kotimaisia verkkokauppoja, niin tuet samalla suomalaista työllisyyttä ja palvelukin pelaa suomeksi...

  • Play.comitsu

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hyvin ne paikat on tähän asti toiminut! Ikinä en ole saanut huonoa tavaraa

  • Sanokaapa totuus

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Minullakin suurin osa epäonnistuneista nettiostoksista on tullut suomalaisista kaupoista. Amazonin takuu- ja palautusjärjestelmät toimivat parhaiten, suomalaisista parhaiten toimii ehkä Verkkokauppa. Saksalaiset liikkeet toimivat myös loistavasti, ja vastaavat varmasti tiedusteluihin.

  • Pääkaupunkiseutulainen

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei ole kyllä järkevä se, joka ostaa sieltä mistä halvimmalla saa. Järkevä ostaa sieltä, mikä on kokonaisedullisin. Kyllä näitä halvimpia kotimaisiakin nettikauppoja on, joiden kiinnostus kauppaan loppuu siihen kohtaan kun raha on vaihtanut omistajaa.

    Play.comin kanssa ei ole itselläni ollut ongelmia. Sen sijaan posti on runnonut turhan monta pakettia rusinaksi ja rikkonut levyjen koteloita.

  • Erkki

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Netistä esimerkiksi kirjoja tilatessa säästö ei todellakaan ole "muutamia euroja" vaan yleensä noin 50% tuotteen kokonaishinnasta - kylkiäisenä saa oikeasti responsiivisen asiakaspalvelun perisuomalaisen nyrpistelyn sijasta. Itse tuen mieluiten sellaista työllisyyttä joka toimii ja on tehokas.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Kotimaa

Poliisi: Kuopiossa surmattujen lasten isä sai tiedon viranomaisilta

Kynttilöitä kadunvarrella.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä