Talous

Hangon sataman vuosi oli ennätyksellinen – "Hanko on lähempänä Eurooppaa"

Suomen eteläisin satama houkuttelee lyhyitä merireittejä etsiviä yrityksiä. Sataman toimitusjohtaja povaa sataman liikennemäärien kasvun jatkuvan tänä vuonna.

Hangon satama kesäkuussa 2011.
Hangon satama. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Hangon satamalle viime vuosi oli sen historian paras. Sataman vuosittainen rahtimäärä ylitti ensimmäistä kertaa neljän miljoonan tonnin rajan. Rahtimäärä kasvoi vuoden 2014 lukemista yli kymmenen prosenttia.

Hangon sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik listaa metsäteollisuusyritysten kasvattaneen kuljetusmääriään. Lisäksi esimerkiksi teräsyhtiö SSAB kuljettaa entistä enemmän tuotteitaan juuri Hangon sataman kautta.

– Kasvu on Hangon satamalle mahdollista tänäkin vuonna, vaikka kilpailu on kovaa, Ahlvik uskoo.

Öljyn hinnan lasku toi säästöjä

Tavaraliikenne Suomen satamista ulkomaille on tuoreimpien eli viime lokakuun lukujen mukaan pienentynyt viisi prosenttia. Kasvajiin kuuluu Hangon lisäksi muun muassa Helsingin satama, jonka kokonaisliikennemäärä oli viime vuonna 11,4 miljoonaa tonnia. Esimerkiksi Hamina-Kotkan satama on kärsinyt Venäjän talouden alakulosta, kertoo satamanpitäjien etuja valvovan Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä.

Hän muistuttaa alan pelänneen kustannusten nousua, kun EU:n rikkidirektiivi tuli voimaan vuosi sitten. Sen myötä laivojen polttoaineen rikkipitoisuus saa olla korkeintaan 0,1 prosenttia. Ennen se sai olla prosentin.

– Öljyn hinnan romahdus päästi kuitenkin siitä pälkähästä, Mäkilä kuvailee kulukehitystä.

Lähtösatamaksi Hanko, entistä enemmän lähtöjä

Hangon satama houkuttelee merikuljetuksia pohtivia yrityksiä lyhyellä Keski-Euroopan merireitillä. Merkittävää Hangon satamalle on esimerkiksi se, että laivayhtiö Finnlines on siirtänyt Puolan Gdynian-reittinsä lähtösataman Helsingistä Hankoon.

– Hanko on lähempänä Eurooppaa, perustelee Finnlinesin lehdistövastaava Liisa Aho Helsingin hylkäämistä.

Finnlinesin alus saapuu Gdyniasta ensimmäistä kertaa Hankoon huomenna keskiviikkona. Helsingistä Gdyniaan oli kaksi lähtöä viikossa. Hangosta matka on lyhyempi ja viikoittaisia lähtöjä molempiin suuntiin on kolme.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä