Kulttuuri

Henkilökuva: Carla Ahonius – koulukiusatusta tytöstä Cheekin manageriksi

Carla Ahonius
Carla Ahonius Kuva: Tiina Jutila / Yle

Carla Ahonius ilmoitti 10-vuotiaana, että hänestä tulee Madonnan manageri. Nyt, 38-vuotiaana, hänen manageroitaviinsa kuuluu Suomen ykkösartisteja: Cheek, Chisu ja Jenni Vartiainen. Mitä tapahtui?

Ylimielinen ja itsekeskeinen. Miksi lupasinkaan tavata sellaisen miehen? Carla Ahonius seisoo ravintolan edessä räntäsateessa ja päättää, että lähtee kävelemään heti alkupalojen jälkeen.

Tapaamiseen on kuitenkin mentävä. Sen hän on luvannut kaverilleen Kimmo Laiholle eli Elastiselle. Tämän levymerkille Rähinä Recordsille kuuluva rap-artisti tarvitsee apua tiedotuksessa ja promootiossa.

Cheek kaartaa autollaan Ahoniuksen eteen, riisuu aurinkolasinsa ja katsoo silmiin. Kättelee ja avaa oven. Oho, räppärillä on käytöstapoja!

Pöydässä mennään heti asiaan. Cheek käy läpi edellisen albuminsa ongelmakohdat, analysoi ja visioi tulevaa. Ei tämä Jare Tiihonen taidakaan olla pelkkä lippis vinossa leuhottava lökäpöksy. Ahonius on myyty.

Nyt kahdeksan vuotta myöhemmin Carla Ahonius tekee kaikkensa Cheekin eteen. Managerina taustalla hän hoitaa artistin juoksevia asioita sopimusneuvotteluista aina esitysvaatteiden silittämiseen, jotta Cheek saa keskittyä musiikkiin ja esiintymiseen, olla valokeilassa. 

Carla Ahonius
Manageri Carla Ahonius seuraa Cheekin soundchekiä Lahden jäähallissa helmikuun alussa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Esimerkkinä nuorille

Miksi julkisuudesta kaikki vuodet poissa pysytellyt Suomen menestynein manageri haluaa tulla esiin juuri nyt? Lopettaako Cheek? Tarvitseeko Carla Ahonius lisää töitä?

Työpulasta ei ainakaan ole kyse, sillä Ahoniukselle riittää tällä hetkellä töitä enemmän, kuin hän ehtii tehdä. Moni artisti haluaisi hänet managerikseen ja muu viihdekenttä, kuten radiojuontajat, avuksi brändäämiseen. Ahonius auttaa ja konsultoi muita, mutta kolmen artistin kanssa töitä on riittävästi. Niinkin paljon, että työviikko on nyt Cheekin jäähallikiertueen aikana seitsemänpäiväinen.

Carla Ahonius
Carla Ahonius pitää kiinni siitä, että hän ehtii nähdä artistiensa esiintymisen myös yleisön puolelta. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Olen monen muun toimittajan tavoin yrittänyt taivutella Ahoniusta haastatteluun jo pitkään. Haastatteluun suostumisen syy selviää jo miltei haastattelun alkumetreillä. Manageri on miettinyt valmiiksi, mistä haluaa puhua. Aihe on koulukiusaaminen.

Ahonius haluaa oman tarinansa kautta osoittaa, että kiusaamisesta voi selvitä. Hän on jo käynyt luennoimassa aiheesta nuorille.

– Yritin itse löytää lehdistä Madonnan tai muun artistin managerin haastatteluja siitä, kuinka he ovat päässeet tekemään sitä työtä. Nyt tuolla jossain voi olla nuori, joka miettii, miten minusta voisi tulla manageri.

Ahonius alkaa puhua musiikin auttavasta voimasta, kyyneleet alkavat valua pitkin poskia.

– Juttelen keikkapaikoilla paljon nuorten kanssa. Olen itse ollut se sama tyttö, joka haluaa päästä eturiviin.

Riemua pop-musiikista

Paljastavat rintaliivit ja paljon koruja. Itsevarma katse ja nasaalinen ääni. 7-vuotias Carla on lumoutunut. Vaikka hän on aiemmin ihaillut hienoissa esiintymisasuissa tanssivia laulajia, tämä Madonna on ennennäkemättömän rohkea.

Carla opettelee Madonnan musiikkivideoiden koreografiat ulkoa. Joka sunnuntai, päivällisen jälkeen alkaa tanssishow. Carla ja pari vuotta vanhempi sisko Camilla ovat pukeutuneet äidin vaatekaapin löytöihin. Heillä on rutiinia, sillä näin on tehty jo Boney M:n hittien tahtiin 1980-luvun alussa, siitä lähtien kun Carla oli 3-vuotias.

Madonna voi pitää pestinsä. Minusta tulee se, joka päättää, mitä Madonna tekee.

Tahtoessaan pystyy mihin vaan, isoäiti opetti. Mummo oli lähtenyt navetasta maailmalle jo 16-vuotiaana. Ja pikku Carlakin tahtoi.

10-vuotiaana hän teki päätöksen tulevasta ammatistaan. Hän ilmoitti koko perheelleen, että hänestä tulee Madonnan manageri.

– Madonna voi pitää pestinsä. Mutta minusta tulee se, joka päättää, mitä Madonna tekee.

Kun musiikki on paras ystävä

Fanitus saa 12-vuotiaana yhä suureellisepia piirteitä. Ahonius aikoo vuokrata yksityislentokoneen päästäkseen New Kids on the Blockin Donnie Wahlbergin syntymäpäiville Bostoniin. Osoitteen hän on saanut kirjekaveriltaan.

Hän ottaa luottokortin isänsä lompakosta.

– Miksi en olisi pyrkinyt bileisiin, olinhan menossa hänen kanssaan naimisiin. Donnie ei vaan vielä silloin sitä tiennyt, Ahonius muistelee nauraen.

Alaikäisenä yksityislentokoneen vuokraaminen isän luottokortilla ei tietenkään onnistunut.

Ahonius kuuntelee koulussa välitunnilla luureistaan New Kids on the Blockin kappaletta No More Games ja Madonnan Express Yourselfiä. Ne ovat hänen voimabiisejään, joilla hän jaksaa eteenpäin. Eihän Madonnakaan luovuttaisi.

Koulukiusaaminen on jatkunut vuosia eikä tyttö tiedä, onko hänellä enää yhtään ystävää. Jo ala-asteella Ahonius on juossut pakoon tyttöporukkaa, joka on uhannut tappaa hänet.

Minulle sanottiin, että minusta ei tule mitään muuta kuin venäläisen rekkakuskin huora.

Musiikin kuuntelemisen lisäksi Ahonius kirjoittaa päivittäin kirjeitä. Parhaimmillaan hänellä on 110 kirjekaveria ympäri maailmaa. Äidin mielestä hänen tyttärensä pyörittää kotona postilaitosta. Hän ei tiedä, että musiikkifaneista koostuvat kirjekaverit ovat Carlan ainoita todellisia ystäviä.

Yläasteella Ahonius tekee yhä enemmän töitä nähdäkseen fanituksensa kohteita livenä. Marky Mark & The Funky Bunch on tulossa esiintymään Suomeen, ja keikalle on päästävä. Saat lähteä, jos tienaat itse rahat, äiti ilmoittaa.

Ahonius myy WWF:n jäsenyyksiä 12 000 markan edestä. Turussa hän jonottaa konserttiin viikon ajan päästäkseen eturiviin.

Samaan aikaan koulukiusaaminen on mennyt niin pahaksi, että eräänä aamuna Ahonius oksentaa ennen kouluun menoa. Hän alkaa lintsata, jopa neljästi viikossa. Silloin äiti saa tietää. On aika panna kiusaamiselle piste.

– Minulle sanottiin, että minusta ei tule mitään muuta kuin venäläisen rekkakuskin huora. Päätin, että minusta tulee jotain.

Carla Ahonius
Kuva: Tiina Jutila / Yle

Toimittajasta musiikkialalle

Elämä alkoi puhtaalta pöydältä, kun Carla Ahonius lähti peruskoulun jälkeen au pairiksi Manchesteriin. Ahonius kertaa uransa alkuvaiheita lahtelaisen ravintolan pöydässä. Muistoja ja tarinoita tulvii loppumattomana puheryöppynä. Hän opiskeli radiotoimittajaksi Laajasalon kristillisessä opistossa. Hän kuitenkin päätyi lehtitoimittajaksi nuorille suunnattuun Mix-lehteen.

Kaiken takana kyti ajatus musiikkibisnekseen pääsemisestä.

– Tiesin aina, että minun pitää päästä tutustumaan levy-yhtiön tyyppeihin. Tajusin, että toimittajana tapaan ne kaikki.

Varsinaisesti ovet musiikkibisnekseen avautuivat vuonna 2007, kun Ahonius toimi Idols-kilpailun kolmannen kauden pr-päällikkönä. Kisan jälkeen tuomarina ollut levy-yhtiöpomo Asko Kallonen pyysi Ahoniusta tekemään tiedotusta ja promootiota artisteilleen. Yksi Ahoniuksen ensimmäisistä suojateista oli uraansa aloitellut Chisu.

– Se oli sellainen hassu pörröpää, joka suki lakkaamatta hiustensa latvoja, Ahonius muistelee ja nauraa remakasti päälle.

Ahoniuksen meriitit alalla kasvoivat, ja vuonna 2010 hän päätyi töihin levy-yhtiö Warner Musicille. Siellä hänen vastuullaan oli lopulta kahdeksan artistia, muun muassa Cheek ja Jenni Vartiainen. Hän teki artistiensa eteen töitä paljon laajemmin kuin mitä hänen toimenkuvaansa kuului.

– Pohjimmainen syy, miksi teen tätä työtä on se, että pystyn auttamaan artisteja.

Carla Ahonius
Cheek, manageri Carla Ahonius ja tekninen henkilökunta juttelevat lavan takana kesken Lahden konserttia. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Mamageri huolehtii

Carla Ahonius oli aikaisemmin vankasti sitä mieltä, että Suomessa artistit eivät tarvitse managereita. Levy-yhtiöt hoitavat artistien asiat jo tarpeeksi hyvin.

Mutta jo ennen Cheekin vuoden 2014 stadionkonsertteja Ahonius teki päätöksen ryhtyä täysipäiväiseksi manageriksi. Hän vaihtoi Warnerilta managerifirma Fullsteam Managementiin. Mukana tulivat välittömästi Cheek ja Chisu sekä myöhemmin Jenni Vartiainen.

Jare on mulle kuin hulttio pikkuveli.

Managerina Ahonius hoitaa esimerkiksi artistien neuvottelut ja aikataulut sekä suunnittelee tulevaa. Vaikka manageri ei hallinnoi artistien henkilökohtaista elämää, hänen on silti tiedettävä, mitä siellä tapahtuu.

Tämän takia managerin ja artistin välillä täytyy olla molemminpuolinen luottamus. Chisun ja Cheekin kanssa luottamuksen rakentaminen on kestänyt monta vuotta.

– Carla tietää melkein kaiken musta. Se on tosi luottamuksellista ja henkilökohtaista, Cheek kuvailee suhdettaan Ahoniukseen.

Viime vuonna julkaistussa Jare vs. Cheek -dokumentissa nähdään, kun räppäri ja manageri riitelevät kuin vanha pariskunta.

– Jare on minulle enemmänkin hulttio pikkuveli, Ahonius vitsailee.

Vaikka artisteista kirjoitettaisiin ilkeästi ja vääristellen, Ahonius yrittää managerina pitää ammatillisen otteensa. Silti hän oli surullinen, kun Jenni Vartiainen oli toisen albuminsa julkaisun aikaan “lättäperseinen, Hulkin kädet omistava, öljytyllä moppitukalla huokaileva markkinointikoneiston tuote”.

– Olen kiroillut monta kertaa ja polkenut pientä jalkaani. Entisenä toimittajana olen kuitenkin sitä mieltä, että hampaallista journalismia pitää olla. Pystyn ulkoistamaan itseni ja näkemään niitä valintoja ja näkökulmia.

Carla Ahonius
Cheekin Lahden konsertissa yllätysesiintyjänä on Chisu, jolle manageri Carla Ahonius antaa ohjeita lavan takana. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Silloin kun Ahonius hoiti levy-yhtiössä tiedottamista, hänen artisteja suojelevasta työskentelytavastaan ei pidetty viihdelehdissä. Suomessa lehdistö on tottunut siihen, että tarvittaessa isojenkin tähtien haastattelut onnistuvat.

Artisti näkee asian toiselta kannalta. Chisu kutsuu manageriaan mamageriksi. Laulaja saattaa ahnehtia keikkoja, jotta bändiläiset saisivat rahaa, vaikka on itse aivan poikki.

– Silloin Carla katsoo äidillisenä hahmona vierestä ja sanoo, että pidä pari päivää vapaata. Se on hieno ominaisuus, kun tiedetään, että managerin tulot tulevat siitä, mitä artisti tienaa.

Tiedotustilaisuus, joka ei unohdu

Helsingin Hotelli Kämpin peilisaliin on kokoontunut marraskuussa 2013 suomalaisen mediakentän koko edustus. Viikkoa aikaisemmin on tullut salaperäinen kutsu tiedotustilaisuuteen, jossa poptaivaan huipulle kiilannut Cheek kertoo jotain merkittävää.

Artistin tiedotuksesta vastaavalle Carla Ahoniukselle päivä on yksi merkittävimmistä hänen siihenastisella urallaan. Hän on ideoinut yhdessä Warner Musicin markkinointijohtajan kanssa tapahtuman, jollaista Suomessa ei ole aikaisemmin järjestetty. Häntä jännittää.

Moni on jo arvannut, että tilaisuudessa Cheek kertoo esiintyvänsä Olympiastadionilla. Tiedotustilaisuus kestää vajaat neljä minuuttia, ja Suomen puhutuin artisti siirtyy tekemään haastatteluja tyytyväisenä.

Ahonius on tyytyväisenä vieressä. Kaikki meni nappiin.

Carla Ahonius
Carla Ahonius varmistaa managerina myös sen, että Cheekin fanitapaamisissa on tarvittavat nimmarointivälineet. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Kunnes unelmapäivään tulee särö. Tilaisuuden jälkeen leviää tieto, että kärkevästi kirjoittavalle toimittajalle on annettu porttikielto tilaisuuteen. Kohu on valmis.

Ahoniuksen mukaan Cheek ei halunnut tilaisuuteen negatiivista energiaa.

Ahonius käänsi mielessään asian positiiviseksi, sillä negatiivinen julkisuus toi stadionkonsertit entistä isomman yleisön tietoisuuteen. Mutta tapauksesta oli opittavaa; media on aina arvaamaton.

Unelma toteutuu

Helsingin Olympiastadionilla harjoitellaan Cheekin konsertteja. On elokuu 2014, ja keikkoihin on enää muutama päivä.

Yhtäkkiä artistin valtaa epäusko. Hänelle tulee tunne, että esiintymispaikka on liian iso. Treenien tauolla Carla Ahonius valaa uskoa Cheekiin.

Kun ensimmäinen konsertti Olympiastadionilla alkaa, kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Ahonius seisoo lavan sivussa ja itkee onnesta. Tästä hetkestä hän on unelmoinut vuodesta 1991 lähtien.

Ahonius katsoi silloin Madonnan Blond Ambition -kiertueesta kertovaa dokumenttia, jossa laulajan veli auttoi supertähteä vaatteiden vaihdossa lavan alla.

Ahonius ajatteli tuolloin, että noin siistiä työtä hänkin haluaa tehdä.

– Toisen konsertin päivänä sanoin Jarelle, että sä olet mun Madonna. 

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä