Kotimaa |

Herra Ylppö: "En tiedä enää, mitä on menestyminen"

Maj Karma palaa pitkän tauon jälkeen täysin erilaiseen maailmaan. Herra Ylpön mukaan populaarimusiikki on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana enemmän kuin sitä edeltäneessä 40 vuodessa yhteensä.

Maja Karma treenaa
Kuva: Karri Laihonen / Yle

Maj Karma julkaisee uuden Peltisydän-albumin helmikuussa. Edellinen levy ilmestyi viime vuosikymmmenen puolella. Laulaja Herra Ylppö ihmettelee popkulttuurin valtavaa muutosta yhtyeen pitkäksi venyneen tauon aikana.

Onko menestyminen youtubeklikkauksia, facebookseuraajia, medianäkyvyyttä, radiosoittoa, keikkasukseeta, cd-myyntiä, vinyylimyyntiä vai latauksia?

– Herra Ylppö

– Vielä viisi vuotta sitten mä tiesin mitä on menestyminen. Sen pystyi mittaamaan, vaikkapa levymyynnillä. Mä en enää tiedä. Onko menestyminen youtubeklikkauksia, facebookseuraajia, medianäkyvyyttä, radiosoittoa, keikkasukseeta, cd-myyntiä, vinyylimyyntiä vai latauksia?

Kappaleentekijä ja Maj Karma -soundin luoja Häiriö Piirinen on laulajan kanssa samoilla linjoilla.

– Tuntuu, että musiikki on sellaista kertakäyttökamaa kaikille. Kenelläkään ei tunnu olevan aikaa kuunnella eikä paneutua mihinkään, mutta yritämme muuttaa tämän asian.

Kulttisuosiosta kaupalliseen menestykseen

Harjavallasta lähtenyt bändi nousi 1990-luvulla kulttisuosioon tinkimättömällä vaihtoehtomusiikillaan. 2000-luvun alkupuoliskolla, tuolloin vielä Maj Karman Kauniit Kuvat -nimellä esiintynyt yhtye alkoi saavuttaa myös kaupallista menestystä. Maj Karma oli vuonna 2009 ilmestyneen Salama-albumin aikoihin yksi Suomen suosituimmista rockbändeistä.

Kyllä se on taiteellinen arvo, joka minua kiinnostaa.

– Häiriö Piirinen

Yleensä harkitsevainen Häiriö ei emmi hetkeäkään vastatessaan, kumpi on tärkeämpää taiteellinen vai kaupallinen menestys?

– Kyllä se on taiteellinen arvo, joka minua kiinnostaa.

Herra Ylppö suhtautuu taiteen ja kaupallisuuden hienoviritteiseen liittoon käytännöllisemmin. Menestys tai vuosien tuoma kypsyys ei ole kuitenkaan hionut kaikkia särmiä pois.

– Jos keikoilla ei käy ketään, tästä ei saa rahaa. Tekisimme tätä sillti joka tapauksessa. Me olemme me. Ottakaa tai jättäkää.

Draaman lopusta kohti keskikohtaa

Matka marginaalista valtavirtaan vaati bändiltä veronsa. Maj Karman voimakaksikon erimielisyydet eivät olleet mikään salaisuus. Häiriön mukaan myös yhtyeen hajoamista harkittiin.

– Jos totta puhutaan, olihan meillä joskus 2009 tai 2010 palaveri, jossa pohdittiin, että mitä tehdään. Jatkaako Maj Karma tällä kokoonpanolla vai tuleeko uusi laulaja vai lopetetaanko kokonaan? Ehkä tässä ollaan kaikki kuitenkin aikuistuttu, hän sanoo.

Muusikkojen yhteydet olivat jossain vaiheessa vähäisiä.

– Yhteen aikaan ei tullut pidettyä Häiriön kanssa mitään yhteyttä, muuta kuin vuosittaisen Karma Rock -festivaalin esiintymisen suhteen. Saimme ongelmat kuitenkin selvitettyä tahoillamme ja nyt olemme taas onnellisesti yhdessä, Ylppö velmuilee.

Omalla tyylillään toimiva bändi selvitti konfliktin ja jatkaa tarinaansa Herra Ylpön, vähintäänkin omintakeisella, draamakäsityksellä:

– No jos Aristoteleen runousoppi menee niin, että siinä on alku, keskikohta ja loppu, meillä se ei ole välttämättä tässä järjestyksessä. Tällä hetkellä me olemme onnellisessa lopussa, josta me olemme vaipumassa keskikohtaan.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä