Talous |

Hurjat aleprosentit jäävät historiaan? Urheiluvälineliikkeet ihmettelevät itsekin alennuksiaan

Urheiluvälineliikkeet lupaavat selkeyttää markkinointia ja luopua tekaistuista alennuksista.

ale kyltti kadulla
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Kuluttaja-asiamies on sopinut kymmenen Suomessa toimivan urheiluvälineliikkeen kanssa, että tarjoushintoja ei enää verrata maahantuojan ohjevähittäis- ja suositushintoihin. Sopimus on markkinaoikeuden marraskuisen määräyksen mukainen.

Näin varmistetaan, ettei markkinointi johda kuluttajaa harhaan hulppein tarjousprosentein.

Kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen tapasi alkuviikolla kymmenen eri urheiluliikkeen edustajat. Liikkeet ovat Budget Sport, Erätukku, Intersport, Partioaitta, Retkitukku, Scandinavian Outdoor, Sportia, Stadium, TopSport ja XXL.

Kuluttajavirastosta kerrotaan, että liikkeet myöntävät, että usein ohjevähittäishinta ei ole ikinä hinta ollutkaan. Urheiluliikkeet ihmettelevät itsekin, mistä käytäntö verrata tarjoushintaa maahantuojan suositushintaan on oikein peräisin.

Ongelma ei ole vain urheiluvälinealan, vaan tekaistuihin alennuksiin saattaa törmätä myös esimerkiksi huonekaluliikkeissä.

Markkinaoikeus kielsi marraskuussa kuluttaja-asiamiehen vaatimuksen mukaisesti XXL-urheiluliikettä vertaamasta myyntihintaa suositushintaan, jos suositushinta ei vastaa yleisesti muiden vähittäismyyjien samasta tavarasta perimää hintaa. Näyttövelvollisuus on yrityksellä.

Markkinaoikeus on antanut tämäntyyppisiä ratkaisuja harhaanjohtavasta markkinoinnista jo 1980-luvulta alkaen.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä