Kotimaa |

Ikoni on jumalanpalvelusta

Taidemaalari Aura Jylhä-Vuorio on maalannut ikoneja ja opettanut ikonimaalausta vuosikymmenten ajan. Hänen mielestään ikoni ei ole ikoni, jos sillä ei ole nimeä.

Ikonimaalari Aura Jylhä-Vuorio maalaamansa suuri pääsiäismuna kädessä.
Ikonimaalari Aura Jylhä-Vuorion pääsiäismuna hyödyntää ikonimaalausperinnettä. Kuva: Mikael Juntunen / Yle

Hämeenlinnassa asuva Aura Jylhä-Vuorio on valtion taiteilijaeläkkeellä oleva taidemaalari, joka oli etujoukoissa silloin, kun ikoninmaalaus tuli Suomeen 1970-luvulla. Hän on maalannut vuosikymmeniä, myös ikoneita, ja on opettanut ikoninmaalausta kansalaisopistossa parikymmentä vuotta.

Jylhä-Vuorio aloitti ikonien parissa verraten myöhäisellä iällä, melkein 40-vuotiaana, kun hänelle tarjoutui paikka opetella tekniikoita 1970-luvun alkupuolella.

- Lähdin uteliaisuuttani kokeilemaan, kun Kuopion ortodoksinen kirkko ilmoitti, että olisi vielä paikka vapaana opiskelijalle ja oli hieno opettaja. Siitä sitten tuli lopun elämän yksi tärkein elementti.

Jylhä-Vuorio kertoo, että Ikonin tekemisessä tärkeä on puupohja, mielellään pihkaton ja kuivalle.

- Se on pitkä prosessi, ennen kuin pohjalle voi maalata. Ensin liimataan puulle kangas, jota jänisliiman ja liidun seoksella käsitellään ainakin seitsemän kertaa. Se aina päivän kuivaa ennen uutta käsittelyä.

Ikoneja tehdään monenlaisin eri tekniikoin. Aura Jylhä-Vuorion mukaan erikoisin on vahamaalaus, joka tehdään juoksevalla vahalla.

Sääntöjä ja traditioita

Ikonimaalauksessa sääntöjä on vaikka kuinka paljon.

- Mutta kun kulkee maailmalla ja katselee, ei niitä kuitenkaan noudateta. Tradition pitää kuitenkin säilyä.

- Aina sanotaan, että ikonit ovat aiheiltaan jäljitelmiä, ja kyllähän se niin on. Mutta mahdollisimman alkuperäisiä malleja haetaan, mennään alkulähteille, kertoo Jylhä-Vuorio.

Ikonin aiheen määrittelee usein sen tilaaja.

- On ihmisiä jotka haluavat tietyn ikonin, siinä myös yhdistellään useammasta ikonista. Kuvataan ja kopioidaan paperin läpi, mutta kyllä piirtää pitää osata, jos aikoo ikoneja tehdä.

Ikoni on jumalanpalvelusta

Ikonissa on myös olennaista, että sillä on nimi.

- Ikoni ei ole ikoni, jos siinä ei ole nimeä. Mielellään vielä suomen kielellä, että suomalaisetkin sitä ymmärtävät.

Ikoni on ortodoksisen kirkon taidetta, vaikka se ei ole varsinaisesti taidetta, sanoo Jylhä-Vuorio.

- Ikoni on jumalanpalvelusta. Hengellinen suhde pitää mieluummin olla, minun murrokseni oli jo ennen opiskelemaan menoa. Kyllä itse ainakin ajattelen niin, ehdottomasti.

Jylhä-Vuorio ei itse kuulu ortodokseihin.

- Nyt on kyse kuitenkin Jumalan olemassaolosta ja Kristuksen kuvaamisesta, ei sillä ole merkitystä, onko luterilainen vai joku muu.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä