Lahti |

Juomajätti pesee kätensä energiajuomakohusta

Juomajätti Hartwallissa ei uskota, että lasten ja nuorten energiajuomien ympärillä parhaillaan kuumana käyvä keskustelu vaikuttaisi myyntiin tai imagoon. Tuotteita ei yhtiön edustajien mukaan markkinoida lapsille.

Kuvassa energiajuomatölkki.
Energiajuomista keskustellaan. Kuva: YLE / Anssi Leppänen

Energiajuomien tuotepäällikkö Markus Sinisalolle kohu ei tule yllätyksenä. Hänen mielestään merkittävä tekijä on kuitenkin se, että yhtiö ei markkinoi energiajuomiaan alle 15-vuotiaille.

- Olemme tehneet selkeän linjauksen jo ihan alussa sen suhteen, että emme esimerkiksi markkinoi energiajuomia tapahtumissa, jotka on tarkoitettu alle 15-vuotiaille tai sponsoroi seuroja.

Sinisalo arvelee, että energiajuomat, urheilujuomat ja erikoisjuomat saattavat mennä kuluttajien mielessä sekaisin.

- Hartwallin energiajuomat on tarkoitettu 16-25 –vuotiaille kahvin korvikkeeksi ja piristykseksi. Niitä nautitaan tyypillisesti ”on the go” eli silloin kun ollaan siirtymässä nopeasti paikasta toiseen, tai vaikkapa piristeenä työpäivän tai opiskelun lomassa.

Markkinoilla on monenhintaisia tuotteita, myös ns. halpisversioita. Sinisalo on sitä mieltä, että hinnalla on väliä.

- Olemme pyrkineet pitämään omien tuotteidemme tasoa yllä myös hinnoittelulla, varmasti sekin karsii kohderyhmän ulkopuolisia ostajia.

Lasten energiajuomien käytöstä käydään kuumaa keskustelua tällä hetkellä urheiluseuroissa.

Porissa Ässien junioritoiminnassa aiotaan turvautua jopa pelikieltoon, jos junioripelaaja toistuvasti kärähtää energiajuoman käytöstä.

Kommentoi aihetta (3 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Katteet on

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hirveän kallista kuraa, on ainakin katteet kohdallaan kun myydään lapsille jotka eivät vielä osaa kunnolla edes laskea.

  • kallari

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tämän juoman tuomerkin kalleus johtuu paljolti valtavista markkinointikuluista. Maailmassa ei juuri ole urheilulajia jossa tuotemerrki ei olisi sponsorina. Mitä kalliimpi laji sen näkyvämmin on tuote esillä. Jokaisesta pikku tölkistä menee aivan varmasti isompi osa markkinointi ja royalti-maksuina suoraan ulkomaille, kuin mitä tuotteen valmistus maksaa.Monessa toisella nimellä myytävää tuotetta jossa on samat raaka-aineet saa puoleen hintaan ja silti se on hyväkatteista myyntiä.

    Energiajuomat ovat tutkitusti epäterveellisiä riippumatta valmistajasta joten suuri kiitos niille urheiluvaikuttajille jotka ovat nostaneet kissan pöydälle.

  • Lukon Jussi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Häikäisevä, mutta tarkoin suunniteltu argumentointivirhe. Mutta mitäpä tuosta, samaa taktiikkaa käyttävät ase- ja tupakkakauppiaat.

    Energiajuomista onneksi vain hampaat sulavat suuhun ja aivot käristyvät kallon sisään.

    Mutta mitäpä tuosta, kun tuotteita ei markkinoida sopivalle kohderyhmälle.

Tuoreimmat aiheesta: Lahti

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä